
 
Holding Pattern

Garrick Alder

Doppelgangers

Hillary Clinton’s apparent fainting spell during the 9/11 
commemoration in September led to an explosion of 
theorising. The right-wing, who had been on her case over an 
alleged ‘secret illness’ for some time, went absolutely 
bananas.1 This cloud of conspiracy conjecture followed her 
into the car that rushed her away from the commemoration, 
across town, up the elevator to the apartment of her daughter 
Chelsea (where Mrs Clinton went to get herself recomposed) 
and back out into the street when she re-emerged an hour or 
two later.

The big thing (for about five minutes) was the claim that 
Mrs Clinton had been replaced by a body-double during her 
brief reappearance on the sidewalk, as she appeared to be 
behaving in a totally normal way. The traditional arsenal of 
amateur photoanalysis was unleashed, with before-and-after 
comparisons of Mrs Clinton’s fingers, gait, hair, weight and 
ears all being relied upon to support this theory of a stand-in.2  

The online hordes even thought they had identified the 
Clinton ‘clone’, in the form of professional lookalike Theresa 
Barnwell.3 Ms Barnwell formerly worked in banking before 
quitting to exploit her natural good fortune as a full-time job, 
which gives some idea of what a lucrative profession this can 
be. (Ms Barnwell is said to earn upward of $10,000 a month 
1  I suspect this orignated with a National Enquirer story in January that 
claimed she only had six months to live.  
2  There’s a decent round-up of this supernova of speculation at 
<http://heavy.com/news/2016/09/hillary-clinton-body-double-
conspiracy-theory-health-death-teresa-barnwell-impersonator-
twitter/>.
3  <http://hillaryclintonimpersonator.com>



for appearances.) Ms Barnwell herself joined in with the 
furious online debating, by tweeting a picture of herself taken 
outside Chelsea Clinton’s apartment some months previously, 
and then retracting it when most people didn’t see the funny 
side.4 

Since coverage of the US presidential election campaign 
is currently on a fast spin-cycle at 90 degrees celsius, the 
body-double story is already receding rapidly into the 
distance. But before it vanishes over the horizon altogether, 
the episode has some curious aspects – not more than that –  
that are worth looking at.

The first is that Mrs Clinton herself had appeared to 
stoke such rumours way back at the start of the primaries in 
2015, when she entered into a light-hearted discussion about 
her physical inability to sweat and asserted that she was in 
fact a humanoid robot.5 Ridiculous, of course. But no more 
ridiculous than the widespread notion that she is a shape-
changing space-lizard. She must have known that this yarn 
would end up in circulation among the more outré elements of 
the conspiracy world. In fact, she can’t not have known.

And in fact, the Clinton campaign has form for appealing 
to the conspiratorial fringe. Several times during her campaign, 
and noticeably whenever there has been some unwelcome 
news in the media, Mrs Clinton’s campaign has made (or has 
prompted) announcements about those old disinformational 
stand-bys, Area 51 and flying saucers. This first happened in a 
light-hearted way in January 2016,6 then again in March,7  
and then the Obama White House discussed the subject with 
reporters in May.8 Mrs Clinton might personally believe all this 
stuff, for all I know, but the repeated attempts to inject the 
topic into news coverage strongly suggest that this is a 

4  <https://twitter.com/teresa_barnwell/status/775226918228660224>
5  <http://www.vanityfair.com/news/2015/10/hillary-clinton-robot-
sweat>
6  <http://edition.cnn.com/2016/01/04/politics/hillary-clinton-area-51-
aliens/>
7   <http://www.nytimes.com/2016/05/11/us/politics/hillary-clinton-
aliens.html>
8  <http://www.idigitaltimes.com/ufo-news-2016-obama-white-house-
responds-hillary-clintons-promise-disclose-area-51-535113>



distraction strategy.

And then just days after the body-double issue arose, 
Mrs Clinton appeared to disappear for a single video-frame 
while giving a stump speech, with the backdrop totally 
unaffected.9 This instantly resurrected the whole subject of 
impersonation, only this time it was conjectured that the 
Clinton seen making the speech was a computer-generated 
simulacrum. This is, alarmingly, not an impossibility. The 
technology to use video footage as a glove-puppet, making 
people in prerecorded images move and talk in real time, 
under the direction of an actor, has existed for years. The level 
of detail extends to the ability to recreate details of the inside 
of the ‘puppet’s’ mouth, glimpsed during normal speech, so 
that the illusion is seamless. I’m not entirely sure how one 
could detect such replication.10 

The official line on this bizarre event is that it was a case 
of the upper-most display lines in the relayed video-feed 
image becoming ‘jammed’ and cascading down the screen, 
overwriting Mrs Clinton’s image for a fraction of a second. The 
background, fortuitously consisting only of wide vertical stripes 
in red and white only, would have seemed uninterrupted by 
such a glitch.

So we have a candidate with a known body-double, who 
has joked about being a humanoid robot, who has also 
disappeared and re-appeared in a manner consistent with 
known face-faking technology. It might be crediting Mrs 
Clinton’s team with far more sophistication than they actually 
have, but if so this is a striking sequence of coincidences. The 
obvious question is: why would they do this? For a possible 
answer to this, we have to look at events on the other side of 
the planet.

Vladimir Putin – who is not under the same protective 
veil of respect in the eyes of Western media – has apparently 

9  <https://www.youtube.com/watch?v=vM-fUdXcfW4>
10  A demonstration of this frightening technology, conducted by 
Stanford University researchers, can be seen on Youtube. I’m not sure 
whether or not the example of George W Bush, famous for his verbal 
ineptitude, was chosen for this video as a deliberate joke. See  
<https://www.youtube.com/watch?v=ohmajJTcpNk>.



been using exactly such psychological techniques for some 
time. This extends to issuing impossible itineraries and 
deliberately staging photographs in such a way as to cast 
doubt upon their authenticity.11 A false story that Putin had 
been murdered and replaced with a ‘twin’ did the rounds of 
Western media before anyone noticed that the source was a 
website supposedly run by the Ukranian military.12 Curiously 
enough, that website has now disappeared. Putin has been 
reported dead, injured, and ill several times, sometimes 
vanishing from view for days, only to re-emerge healthy and 
well. These reports have sometimes originated from Russian 
state media, which makes them more credible than simple 
speculation by anonymous YouTubers.13 In 2010 he 
underwent the plastic surgery that gave him his current, 
slightly doll-like, face. Around this time, plenty of people 
noticed that some other aspects of his physical appearance 
had also changed too, and some of these changes were not 
immediately explicable.14 If Mr Putin has a double (or more) 
the impersonation program could conceivably have begun 
during his time with the KGB during the Cold War. A Putin 
lookalike was photographed among a Soviet delegation to 
New Zealand in 1986. The Kremlin claims Putin was elsewhere 
at the time.15 

Whether or not Putin really has a double is almost 
beside the point. The Russian government has created a 
media environment in which everything is suspect, nothing is 
finally trustworthy and in which sense and nonsense are 
frequently interchangeable. Putin’s new chief of staff, for 

11  <https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2016/09/ 
02/a-japanese-reporter-uncovered-something-strange-about-vladimir-
putins-schedule/>
12  <http://www.eastonline.eu/en/opinions/riding-the-russian-
rollercoaster/putin-s-death>
13  <http://www.vox.com/2015/3/12/8205193/putin-death-rumors>
14  These stories have a weird way of disappearing from the internet. 
A video round-up (proposing that Mr Putin is a clone, no less) which 
shows some of the now-vanished stories can be seen at 
<https://www.youtube.com/watch?v=IVHhF5aeUQE&feature=youtu.be>.
15  This story appeared in the now-defunct tabloid newspaper New 
Zealand Truth in 2007. The only complete reproduction is on the 
regrettable whale.to website <http://www.whale.to/b/putin9.html>.



example, has to his name a string of incomprehensible 
publications laying claim to mysterious ‘nooscope scanners’ 
and an impenetrable redefinition of the space-time 
continuum.16 All this is deliberate. It is a post-modern system 
of undermining consensus reality, targeted at domestic 
observers as well as foreign ones. It was pioneered by 
Vladislav Surkov over a decade ago, and continues to this 
day.17 To quote one commentator: ‘This aura of mystery is not 
happenstance, but a guiding principle. We have a system that 
believes it can do anything without any explanation.’ 18 

And the thing is: it works. Churchill’s famous description 
of Russia’s strategies as ‘a riddle, wrapped in a mystery, 
inside an enigma’ has never looked so true. And since it works 
for Putin, it wouldn’t be entirely surprising if such tactics were 
soon taken up by strategists in the USA. The question raised 
by the frequent smudging and undermining of Hillary Clinton’s 
physical identity is: has this in fact already happened?

The FBI’s cook book

As I write, yet another bombing suspect has been 
apprehended after explosions were caused in the hearts of 
urban areas in the US. Ahmad Khan Rahami is in custody, 
charged with murder for having planted the explosive devices 
in Manhattan and New Jersey (as well as apparently 
abandoning some more bombs in a New Jersey train). 
Depressingly, it turns out that Rahami’s father contacted the 
FBI in 2014 with his concerns about his increasingly erratic and 
radicalised son. The FBI supposedly decided that Rahami Jr 
posed no threat – despite the fact that he had attended 
certain training camps in Pakistan in 2011 and disappeared for 

16  <http://www.newyorker.com/news/news-desk/the-very-strange-
writings-of-putins-new-chief-of-staff>
17  <http://www.economist.com/news/europe/21577421-what-
departure-vladislav-surkov-means-government-ideologues-exit>
18  <http://www.economist.com/news/europe/21705361-desk-
shuffles-kremlin-signal-something-no-one-knows-what-dancing-
dark?cid1=cust/ednew/n/bl/n/20160818n/owned/n/n/nwl/n/n/UK/n>



an unexplained break in Afghanistan in 2013.19 This should be 
ringing some bells among readers. The clincher on the whole 
deal is that Rahami used pressure-cookers to construct his 
bombs.

It’s not yet a proven fact, but every single bit of evidence 
known at the time of writing indicates that this was yet 
another FBI entrapment project. In fact, it would be surprising 
were this not the case. In the last decade or so, the FBI has 
been involved over and over again in spotting radicalised 
Muslims who are potential bombers, letting them carry on 
unmolested, telling them how to make bombs, and setting in 
motion bombing plans that the FBI can then thwart. In some 
cases, the FBI even helps the bomber make their bombs – or 
actually makes them for him. This isn’t some fringe theory, it’s 
pretty much an accepted fact of life in the US.20 The only 
controversy left to debate is how many of these projects 
result in real bombings and whether or not the explosions 
were deliberately allowed to happen.

There are indications – no, actually considerably more 
than mere indications – that some of the most infamous 
terrorist attacks of recent years were guided by a hidden hand 
with a degree of technical know-how beyond that of the 
bombers themselves. Dzhokhar Tsarnaev, the Boston 
Marathon bomber, wasn’t actually capable of making the 
bombs that were used; and nor, apparently, was his brother 
(whose mouth was sealed for good when he was shot dead in 
still unclear circumstances). Again, this isn’t controversial. It 
was established early on, then conveniently forgotten.21 

Yes, there might be some sinister terrorist network of 
specialist bombmakers behind all this. But the only such 
network that has ever been detected is headquartered at 935 
Pennsylvania Avenue NW in Washington, D.C. And it appears 
that no-one cares, since they are still at it today.

19  <https://www.theguardian.com/us-news/2016/sep/23/ahmad-
khan-rahami-pakistan-taliban-new-york-bombing-terrorism>
20  <https://theintercept.com/2015/02/26/fbi-manufacture-plots-
terrorism-isis-grave-threats/>
21  <http://edition.cnn.com/2015/03/05/us/boston-marathon-
bombing-trial-help/>



The 28 missing pages

Dumped quietly into the public domain late on the evening of 
Friday 15 July, the long-fabled withheld pages of the 9/11 
report are now available. The same media that had been 
clamouring for over a decade for the release of those pages 
then fumbled this unexpected story, dropping it like a hot 
brick, and it was immediately steamrollered by coverage of the 
Republican Convention that commenced on Monday 18 July. ‘A 
good day to bury bad news’, as someone once said during 
9/11 itself. Which is a shame, because the contents of those 
pages (more than 28, as it turned out) are astonishing.22 The 
long and the short of it is that Deep Throat’s (fictional) advice 
about following the money reaps handsome dividends, even if 
it means following a slightly twisty road to get to the pay-off. 
The US media, tellingly, have not taken this route, instead 
choosing to pretend that there isn’t the equivalent of a signed 
confession to wrap things up nicely.

Saudi Prince Bandar bin-Sultan al-Saud, then serving as 
his Kingdom’s ambassador to the USA, paid thousands of 
dollars to a pair of US-based employees of the Saudi Ministry 
of Defence. Those employees then paid large sums to two of 
the eventual hijackers, Khalid al-Mihdhar and Nawaf al-Hazmi. 
The inescapable (but not documented) conclusion is that the 
pair then distributed money among the actual men on the 
ground, the entire hijacking team. This paid for 
accommodation, flying lessons and – in Mohammed Atta’s 
case, at least – a lengthy period boozing it up with a regular 
supply of cocaine, disobedience to strict Islamic 
commandments that Atta knew he would soon purge in his 
own martyrdom.

The payments to the hijackers began after they settled 
in San Diego in 2000 and were made by a former Saudi 
defence employee called Omar al-Bayoumi, who had arrived in 

22  <http://web.archive.org/web/20160715222638/http://intelligence. 
house.gov/sites/intelligence.house.gov/files/documents/declasspart4.
pdf>



the US in 1994. Even before 9/11 the FBI had al-Bayoumi 
down as a Saudi intelligence officer, noting his ‘extensive ties 
to the Saudi Government’ and his extravagant personal 
spending despite being officially unemployed.

Al-Bayoumi had a close personal friend (another Saudi 
citizen with no visible means of support) who lived near the 
two hijackers. This was Osama Bassnan, whose wife received 
money directly from Prince Bandar’s wife. Moreover the money 
flowed in directions that suggest these US operatives got 
greedy and were trying to siphon off covert payments for 
themselves. In doing so they proved their personal 
connections: al-Bayoumi’s wife attempted to deposit three of 
Mrs Bassnan’s aforementioned cheques into her own bank 
account. Perhaps they figured that when the hijackers were all 
dead, this wouldn’t be traceable. A few of the early payments, 
dating back to the late 1990s, actually came from Bandar 
himself, presumably before the 9/11 plot was hatched: 
‘According to the FBI, on May 14, 1998, Bassnan cashed a 
check from Bandar in the amount of $15,000. Bassnan’s wife 
also received at least one [$10,000] check directly from 
Bandar.’23 

This is interesting enough, but the tightest connection of 
all comes when we read about Abu Zubaydah. According to 
the US, who captured him in 2002, Zubaydah was bin Laden’s 
senior lieutenant and al-Qaeda’s counterintelligence chief. 
Zubaydah’s telephone records revealed numerous calls to the 
US-shored business that manages the Colorado residence of 
Prince Bandar himself.

Yet despite all this, the US news media’s coverage of the 
release of the withheld pages has been to smother the story 
by downplaying the proven money routes and pretending the 
whole thing is inconclusive. A popular catchphrase in media 
framing of the information was ‘There is no smoking gun’.24  

White House press secretary Josh Earnest adopted a line of 
sophistry that would stun a Jesuit when he told reporters that 

23  <https://28pages.org/the-declassified-28-pages/>
24  See for example <http://www.nbcnewyork.com/news/local/Saudi-
Secret-Pages-New-York-City-911-Sept-11-Attacks-Officials-
386991701.html>



the newly-released pages ‘don’t shed any new light or change 
any of the conclusions about responsibility for the 9/11 
attacks. This information does not change the assessment of 
the US government that there’s no evidence that the Saudi 
government or senior Saudi individuals funded al-Qaida.’ This 
was soon followed by the Obama White House’s apparently 
incomprehensible decision to exercise the Presidential veto 
and prevent families bereaved in the 2001 attacks from suing 
Saudi Arabia.25 

Rather tellingly, no sooner had Mr Obama vetoed the law 
than Republicans in Congress overturned his veto – and then 
immediately said that they wanted to re-write the new law to 
guard against unspecified ‘unintended consequences’.26 But 
no sooner had the original law been passed than the first 
lawsuit against Saudi Arabia was filed, which has the potential 
to wreak all kinds of legal mischief if the suit proceeds normally 
but the law is revised.27  

It is hard to avoid the conclusion that what is 
deliberately being kept out of the spotlight is George W Bush’s 
close personal friendship with Prince Bandar, so close that the 
President would refer to him as ‘Bandar Bush’. Bandar has 
been a friend of the Bush family ever since working with 
George HW Bush during the Reagan administration, when 
Bandar ended up as the middle-man in paying the Nicaraguan 
contras. Prince Bandar has in fact been in and out of the 
shadows around various ‘deep events’ ever since, and his 
covert CV is a lengthy one.28 The fact that the newly-released 
pages do not shed any light on the glaring Jeb Bush/Florida 
connection (discussed in this column in Lobster 69 29) 
overwhelmingly suggests that there was a conscious effort by 

25  <http://edition.cnn.com/2016/09/23/politics/september-11-bill-
saudi-arabia-veto/>
26  <http://www.bloomberg.com/politics/articles/2016-09-29/congress-
signals-regret-after-overriding-veto-of-saudi-9-11-bill>
27  <http://www.upi.com/Top_News/US/2016/10/01/911-widow-first-to-
sue-Saudi-Arabia-under-new-bill/7251475330901/>
28  <https://web.archive.org/web/20060614095551/http:// 
www.newyorker.com/fact/content/?030324fa_fact2>
29  <http://www.lobster-magazine.co.uk/free/lobster69/lob69-holding-
pattern.pdf>



the 9/11 Commission to keep the Bush family completely out of 
the frame. 

So to recap: we now know that a top bin Laden 
henchman was in touch with the US company of a Saudi prince 
resident in the US and that money went from that prince and 
his wife to two ‘cut-outs’ in the US (whose wives attempted to 
embezzle some of it) and that money then went from there to 
two of the hijackers, where the financial trail dissolves into a 
long blur of high times and fast living, and ultimately rains 
down upon an ash-shrouded Manhattan. The question that is 
now being staved off, smothered, and studiously ignored by 
the US establishment is how much of all this was known to 
Prince Bandar’s good friend in the Oval Office, and when. 

Smith’s myths

The campaign to elect Owen Smith MP as Labour Party leader 
has been making claims that do not accord with verifiable 
facts, but the media are reporting them unquestioningly. Chief 
among these is the claim that Mr Smith attended an iconic 
event at the end of the miners’ strike in 1985, a claim to which 
Mr Smith himself has referred.30 Mr Smith’s claim to have been 
at the march has served as a key symbol of his deep personal 
links to traditional Labour Party values. According to the 
Library of Wales, a photograph of the young Mr Smith,31 said 
to have been taken at that 1985 event, and circulated by his 
campaign, was in fact taken the day before the event took 
place.

The young Owen Smith supposedly took part in the 
historic march back to work of the steadfast miners of Maerdy, 
South Wales, on 5 March 1985. Maerdy was the only 
community that had totally resisted calls to return to work 

30  <http://www.walesonline.co.uk/news/politics/owen-smith-call-
miners-strike-11616822> < http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-
36834096> 
31  A copy of which can be seen at 
<http://i3.mirror.co.uk/incoming/article8479189.ece/ALTERNATES/s615
b/SUNDAYMIRROR-PROD-Owen-Smith-on-march.jpg>. Mirror journalist 
Nigel Nelson has confimed that this photo was supplied by Mr Smith. 



throughout the dispute. The Maerdy community formed a 
procession, led by a brass band, and marched from around 
6.30am until dispersing at 11am. Mr Smith – a frequent 
attender of local  demonstrations, along with his family – 
would have been 14 years old at the time. Tuesday 5 March 
1985 was a normal day at Mr Smith’s school, some 20 miles 
from Maerdy.

Barbara Williams, now 74, was leader and founder of the 
Womens Support Group for the striking miners of Maerdy. She 
said: ‘I never saw Owen Smith at that march and he’s not in 
any of the photographs. I know everyone in those pictures.’

Mrs Williams’s brother Alun Ivor was at the head of 
Maerdy’s parade that day. He can be seen with his clenched 
first raised in the air in many photographs. He said: ‘I don’t 
remember seeing Owen Smith there and I was deeply involved 
in organising the whole thing. I’ve never seen him in any 
photographs and don’t recall him being there at all. This is the 
first I’ve heard of it.’

Approached for comment about Mr Smith’s attendance at 
the Maerdy march, a campaign spokeswoman said in an e-
mail: ‘Owen’s parents took him and his brothers, Aled and 
Daniel, from their house in Pontypridd to the march back to 
Maerdy. It was, as you say, first thing in the morning. They 
were all “truanting”.  Attached is a photograph of Owen on 
the march, which is taken from the official ITV Wales footage of 
the day.’

The attached photograph in question was the image 
that has appeared widely online. Archival holdings of ITV 
Wales are now in a collection at the Library of Wales. Librarian 
Owain Meredith confirmed that the collection’s records state 
that the footage from which the picture is taken was recorded 
on 4 March 1985 – the day before the Maerdy march.

When asked to explain the discrepancy between the 
date on which the image was recorded and the claims 
subsequently attached to it, Mr Smith’s campaign press office 
refused to comment.

Mr Smith’s father, Welsh historian Professor Dai Smith, 
was approached for comment about the Maerdy march but did 



not respond to two e-mails. Kim Howells – Owen Smith’s 
predecessor as Pontypridd MP and a close friend of the Smith 
family – did not respond to e-mails either. Mr Howells was 
definitely present at the Maerdy march and played in the brass 
band at the head of the parade.32 

The mystery of the Maerdy march is not the only dubious 
claim connected to Mr Smith’s campaign. On 30 July 2016, Mr 
Smith’s campaign announced a speaking event at the Camp 
and Furnace venue as part of his scheduled visit to 
Liverpool.33  On the day of the event, Mr Smith instead spoke 
on a patch of grass on nearby Bridgewater Street, where a 
small crowd gathered to hear him.34 Someone in the audience 
was asked to speak and claimed that the booking at the Camp 
and Furnace had been cancelled due to ‘pressure on social 
media’, asking Mr Smith to explain how he would stamp out 
‘that sort of thing’. Mr Smith denied knowledge of the change 
of venue, saying ‘No-one tells me anything’ but did not 
challenge the claims of ‘social media pressure’ which clearly 
related to recent allegations of Labour bullying.35 No trace of 
any such pressure can be found on leading social media sites 
Twitter or Facebook. The Camp and Furnace venue – which 
has two halls, each capable of seating around 500 people – 
was contacted about this allegation and declined to comment.

A week before the Liverpool engagement, Mr Smith had 
to retract a claim that he had been a director and board 
member of US pharmaceutical giant Amgen, a U-turn that was 
relegated to the middle of an unrelated story in The Guardian 
and received no other coverage. Similar professional 
embellishment by Andrea Leadsom MP had previously led to 
headlines that destroyed her Tory leadership bid.36 

32  <http://subsaga.com/bbc/documentaries/history/2014/the-
miners-strike-a-personal-memoir-by-kim-howells.html>
33  <http://www.owen2016.com/owen_in_liverpool>
34  <http://indy100.independent.co.uk/article/people-are-laughing-at-
how-small-the-crowd-was-for-an-owen-smith-rally-in-liverpool--
Z1c7moC5IZ>
35  <http://www.liverpoolecho.co.uk/news/liverpool-news/owen-smith-
liverpool-labour-leadership-11683873>
36  <http://www.theguardian.com/politics/2016/jul/22/owen-smith-
pledge-equal-representation-of-women-in-labour>



In my opinion, there is no grand conspiracy of silence 
about Mr Smith’s background. The simplest explanation is that 
the media, having already thoroughly ‘delegitimized’ Jeremy 
Corbyn (in the words of the recent LSE report37) are allowing 
their preconceptions to constantly steer their narratives 
toward Mr Corbyn’s shortcomings and are therefore neglecting 
to scrutinise his opponent.  

Notes on an untied kingdom

In the chaos wreaked by the result of the EU Referendum, the 
Guardian has jumped enthusiastically into the saddle of the 
wrong horse once again. They have done this by championing 
the scheme proposed by the Constitution Reform Group (CRG), 
that of replacing the current Union with a federation between 
England, Northern Ireland, Scotland and Wales. Perhaps the 
Guardian editorial team figured that with everyone panicking 
about what to do with regard to Europe, they could slip this 
one into the mix, too.

In a June editorial,38 the leader-writer boldly stated: 
‘The Guardian has championed these issues for long years. 
Now their time has come.’ This extravagant claim doesn’t 
appear to be supported by the contents of the category 
‘constitutional reform’ on the Guardian’s website, which 
indicate that the idea of federalism only wafted to the editor's 
attention last May. The Guardian’s list of institutions that might 
be up for sweeping reform reveals where the paper’s priorities 
lie by commencing thus: ‘The shared purposes might include, 
subject to agreement, the constitutional monarch as head of 
state […].’ This core tenet isn’t something mentioned in the 
CRG report itself. The same editorial states excitedly:

‘An all-party group of present and former members of the 
House of Lords and others have recently been working 
on a different approach. [...T]his group, which includes 

37  <http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/pdf/JeremyCorbyn/ 
Cobyn-Report-FINAL.pdf>
38  <https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jul/10/the-
guardian-view-on-the-act-of-union-time-to-reimagine-the-united-
kingdom>



crossbench as well as political peers, has drawn up a 
new draft Act of Union, in the form of a parliamentary bill, 
which will be published this week.’ 

The Guardian are here using a very elastic concept of ‘recently’ 
as the CRG report was issued in September 2015.39  As for 
the new Bill’s prospects in Parliament, it might be instructive to 
look at what a far more recent and legitimate Lords Committee 
(May 2016) had to say about the idea of a British federation.40 

The whole section is worth reading, and explains why a 
federation could not possibly satisfy any nation except the re-
emergent England, but the key line is the last one: 
‘Federalism does not, therefore, provide a solution to the 
tensions in the UK’s territorial constitution.’ (emphasis in the 
original) This is not so much a line in the sand as a Grand 
Canyon.

So it appears that the Guardian has hitched its 
republican wagon to the cause of constitutional reform and is 
now trundling blithely down a Parliamentary cul-de-sac, 
waving to its adoring readership as it passes by. Her Majesty 
can therefore sleep easy. The famous words of Lincolnshire’s 
legendarily reactionary MP Colonel Charles Sibthorp (1783-
1855) can still be heard echoing around the Palace of 
Westminster:

‘On no account would I sanction any attempts to subvert 
that glorious fabric, our matchless Constitution, which 
has reached its present perfection by the experience of 
ages by any new-fangled schemes which interested or 
deluded parties might bring forward, and those who 
expect any advantages from such notions will find their 
visions go like a vapour and vanish into nothing.’41 

Royal revelation riddle

To mark the occasion of Her Majesty’s 90th birthday, The 

39  <http://www.constitutionreformgroup.co.uk/publications/>
40  <http://www.publications.parliament.uk/pa/ld201516/ldselect/ 
ldconst/149/14909.htm#_idTextAnchor108>
41  <http://www.roguesgalleryonline.com/sibthorp/>



Times ran a story concerning a proposal advanced by Sir 
Maurice Gwyer at the time of the Abdication crisis of 1936.42 In 
this, we learned, the Baldwin Cabinet was asked to consider 
the possibility of Queen Mary (mother of the resigning Edward 
VIII) as Queen Regent, keeping the throne warm until the fuss 
had died down and the Duke of Kent could step up and 
become King.43 This was a possible work-around to bypass 
the Duke of Kent’s older brother Albert, who was rightfully 
next in line, but who was thought to be temperamentally 
unsuited to be King and had only daughters to succeed him. 
This plan was never executed and Albert became King George 
VI, with the results that we all know.

The intriguing aspect of this story, however, is the 
source. The information is attributed to a document held by 
the National Archives. Wondering why it hadn’t come to light 
before now, I searched the National Archives online catalogue. 
No such record is listed. I contacted the National Archives 
press office. The relevant archivists were unable to locate the 
document. Since it appears unlikely that The Times has 
outright invented such an important document, the indication 
is that it came from somewhere other than the National 
Archives and The Times has obfuscated its true origin for  
reasons unknown.

Cameron, Johnson and SIS

I’ve never quite known what to make of David Cameron’s 
claim that he was ‘groomed’ by the KGB during the mid-1980s.   
When he was vetted to become special adviser to Norman 
Lamont in the Treasury in 1990, Cameron supposedly told MI5 
about the incident.44 Speaking to students at the University of 
Moscow in 2011, Mr Cameron said:

42  Sir Maurice was a Parliamentary Counsel, one of those exalted 
lawyers who actually drafts laws, so he was no rookie.
43  The Times’ original is paywalled, but see 
<http://www.telegraph.co.uk/news/2016/04/21/why-queen-might-
never-have-taken-the-throne-in-whitehall-plot/>.
44  If MI5 was on the look-out for someone who might have 
undermined the economy, they should have looked closer to home.



‘I first came to Russia as a student on my gap year 
between school and university in 1985. I took the Trans-
Siberian railway from Nakhodka to Moscow and went on 
to the Black Sea coast. There, two Russians, speaking 
perfect English, turned up on a beach mostly used by 
foreigners. They took me out to lunch and dinner and 
asked me about life in England and what I thought 
about England.’45 

There were some amused comments in Russia, but the Kremlin 
soon poured water on Mr Cameron’s favourite anecdote, 
saying that no documentary evidence existed to support his 
tale, suggesting instead that he had actually been the 
unwitting target of a gay pick-up. Then came the claim that at 
the time of the encounter, young master Cameron was 
suspected of being a trainee MI6 officer.46 Given Russia’s 
current stance on homosexuality, the insinuation that young 
Dave was being eyed up by a pair of men looks like something 
meant to discredit him to Russian audiences. The MI6 
allegation might be meant to undermine him at home. The odd 
thing about Russia’s rebuttal is that it obviously implies the 
two men who supposedly courted the young Cameron were 
under KGB watch at the time.47 

And this links to Mr Cameron’s friend Alexander ‘Boris’ 
Johnson. Given the role Johnson had played in selling what 
was, to put it politely, a pile of steaming bullshit to the British 
electorate during the referendum campaign, jaws hit floors 
around the nation and indeed in other nations when Theresa 

45  <http://www.telegraph.co.uk/news/politics/david-
cameron/8757576/ David-Cameron-tells-Russian-hosts-KGB-tried-to-
recruit-me-but-I-failed-the-test.html>
46  <http://www.telegraph.co.uk/news/politics/david-
cameron/8757576/  David-Cameron-tells-Russian-hosts-KGB-tried-to-
recruit-me-but-I-failed-the-test.html>
47  Another little mystery might be explained by an MI6 link. Fresh 
out of Oxford University, young Dave’s entrance to Conservative 
Central Office was smoothed by a phone call from someone at 
Buckingham Palace, who told the startled recipient: ‘I understand you 
are to see David Cameron. I am ringing to tell you that you are about 
to meet a truly remarkable young man.’ See 
<http://www.dailymail.co.uk/ femail/article-462313/Dave-Cameron-
says-hes-touch-reality--wealth-blue-blood-wonder.html>.



May installed him as her first Foreign Secretary. How on earth 
could such a person be trusted with Britain’s reputation 
abroad, let alone with oversight of GCHQ and MI6?

Johnson’s father, Stanley, was an MI6 officer of long 
standing48 and we know that MI6 tends to recruit along tried 
and trusted family lines (since families, particularly among the 
upper classes, form a sort of pre-vetting system in and of 
themselves). Johnson is descended from King George II, and 
Cameron from King William IV, which would presumably help 
things along.

I’m not saying that Boris Johnson is an MI6 officer – 
would MI6 really be so reckless as to employ him in the first 
place?49 – but the connection is intriguing. It raises the 
possibility of an MI6-inspired plan for Johnson Jnr (as a leader 
of the official ‘Leave’ campaign) to take a dive and deliver a 
referendum ‘Remain’ result. (If Nigel Farage had been killed in 
that near-miss in October last year, as discussed in Lobster 
71) that would have helped).

And there can be no doubt that Johnson had no 
intention whatsoever of procuring a ‘Leave’ victory. If this 
wasn’t sufficiently illustrated by his ridiculous claims during the 
campaign, and his utter stage-fright after it, then the 
photographs of his stunned and ashen face on the morning 
after the ballot speak several thousand words each. Such an 
attempt to steer the referendum might also explain why David 
Cameron’s campaigning for ‘Remain’ was so low-key and 
understated, giving Johnson centre stage to perform his 
upper-crust electoral slapstick and discourage the ‘Leave’ 
vote.

This idea, however, founders on the rock-solid fact that 
Messrs Cameron and Johnson couldn’t run a sausage-shop 
between them and, obviously, MI6 would never be so stupid 
as to make plans of international magnitude that relied on 
48  <http://westernindependent.blogspot.co.uk/2013/03/cockerells-
life-of-johnson.html>
49  If MI6 were never interested in Johnson for his own sake, they 
would certainly have been interested in his rather pally relationship 
with a known Russian spy. See <https://tompride.wordpress.com/ 
2014/03/07/shhh-dont-tell-mi5-but-heres-a-russian-spy-with-his-
good-friend-boris-johnson/> 



either man.

Chilcot

There is so much to be said about Sir John Chilcot’s Inquiry 
into the Iraq War. It ironically delivered a political Weapon of 
Mass Destruction that no-one was expecting and it was a 
shame that press coverage of the report was lost almost 
immediately amid the numerous recent upheavals and 
outrages. It would be unfortunate if the mainstream media got 
a quick ‘hit’ from the report and then quickly rushed after the 
next story, leaving meat still on the carcass, as they did with 
the Panama Papers.

For example, it’s worth looking at Blair frontman Alastair 
Campbell’s response to the report’s findings concerning the 
infamous ‘Dodgy Dossier’ of September 2002. On the day Sir 
John’s report was published, Mr Campbell hit the ground 
spinning and clattered out several hundred self-exculpatory 
and passive-aggressive words on his blog, best encapsulated 
in the following sentences.

‘That is four inquiries now which have cleared me of 
wrongdoing with regard to the WMD dossier presented 
to Parliament in 2002, and I hope that the allegations 
we have faced for years – of lying and deceit to 
persuade a reluctant Parliament and country to go to 
war, or of having an underhand strategy regarding the 
respected weapons expert David Kelly – are laid to rest. 

The truth was – and remains, confirmed today – 
that the so called sexing up of intelligence never 
happened.’50 

Mr Campbell, of course, has never been the subject of an 
Inquiry himself, so claiming to have been cleared by any of 
them is a bit over-ambitious; and they were not even 
prosecutorial proceedings in the first place. The problem all 
along was that Tony Blair’s unelected PR manager was 
50  <http://www.alastaircampbell.org/blog/2016/07/06/many-
mistakes-yes-but-no-lies-no-deceit-no-secret-deals-no-sexing-up-
and-ultimately-a-matter-of-leadership-and-judgement/>



involved in the creation of what was effectively military 
propaganda, while the Cabinet was kept in the dark. And 
what Sir John said about the WMD scare-story was that such 
claims ‘were presented with a certainty that was not justified’, 
a strong statement indeed from such an eminent mandarin.

Mr Campbell still maintains that there was ‘no sexing up’ 
of the September Dossier. While it is true that Sir John did not 
directly address this long-standing grievance, his report 
contains an excruciating first-hand account of the Dodgy 
Dossier’s creation. This comes from Carne Ross, a British 
diplomat at the UN, who had overview of the Middle East at 
the time of the 2003 war and for years beforehand. His Chilcot 
testimony is a painful read, studded with shocking illustrations 
of deceit, as thickly as a fruitcake is full of raisins, and is 
explicitly intended as an exoneration of his friend, Dr David 
Kelly. Mr Ross’s conclusion is no less devastating for the 
measured tones in which it is delivered:

‘This process of exaggeration was gradual, and 
proceeded by accretion and editing from document to 
document, in a way that allowed those participating to 
convince themselves that they were not engaged in 
blatant dishonesty. But this process led to highly 
misleading statements about the UK assessment of the 
Iraqi threat that were, in their totality, lies.’ 51 

If this process sounds like it deserves the description ‘sexing 
up’ that is because that is exactly what it is.

Bataclan barbarism?

In the immediate aftermath of the truck attack in Nice on 14 
July 2016, former Tory MP turned investigative journalist (sic) 
Louise Mensch published a startling story on her Heat Street 
website. This claimed that the French authorities had 
suppressed reports of victims being tortured by terrorists 
during the siege at the Bataclan concert hall in Paris, during 
the attacks of November 2015. The details make for very grim 
51  <http://www.iraqinquiry.org.uk/media/96098/2010-07-12-
Statement-Ross.pdf>



reading, even in Heat Street’s obviously computer-derived 
translation.52 

Within 24 hours, Heat Street had been denounced, first 
by the hoax-slayers at Snopes.com, then by would-be Mensch 
gadfly, blogger Tim Fenton (of ‘Zelo Street’). Citing Snopes, Mr 
Fenton concludes: ‘Louise Mensch was not only wrong, she 
was misleading in a malicious and dishonest manner in order 
to whip up hatred over acts that did not take place.’ 

The Snopes author says: ‘Nothing […] occurred between 
the March 2016 inquiry and the July 2016 spate of claims to 
warrant republication of unvetted rumor in a time of 
international grief and worry.’ This gives the impression that 
Ms Mensch had malign motives, but the basis for that 
suggestion is simply not correct. The report of the French 
Assemblée National’s Committee of Inquiry – analogous to a 
House of Commons Select Committee in the UK – on which all 
these stories hinge,53 was only published on 5 July, so 
coverage earlier than that date is more or less ruled out; and 
the only coverage (until Heat Street picked it up) was patchy, 
to say the least, and in French-language publications only.54 

Snopes goes on to state:

‘Contemporaneous reports estimated that 1,000 people 
were in attendance at the Bataclan on 13 November 
2015 with 700 of them were physically unharmed. Had 
the French government opted to cover up acts of torture 
and emasculation at the venue, there was nothing 
stopping the vast majority of surviving witnesses from 
sharing their stories. None did.’

52  <http://heatst.com/uk/exclusive-france-suppressed-news-of-
gruesome-torture-at-bataclan-massacre/> My own French is not even 
up to the most rudimentary conversational level, and I am myself 
relying upon Google’s page translation service for the quotes that 
appear in this section. The cited passages have not been polished or 
otherwise altered from the Google translations, available to anyone.
53  Full text at <http://www.assemblee-nationale.fr/14/rap-enq/r3922-
t2.asp>.
54  See for example the following, published just a day or two before 
Ms Mensch’s story <http://www.leparisien.fr/attentats-terroristes-
paris/attentats-de-paris-le-procureur-dement-les-rumeurs-de-tortures-
au-bataclan-12-07-2016-5962675.php>. 



Absence of evidence is not evidence of absence, and as the 
text of the report makes very clear, there were relevant 
eyewitnesses, none of whom was called to testify. Both 
Snopes and Zelo Street cite the following exchange between a 
police officer acting as witness, a Monsieur ‘TP’ (French 
practice is to anonymise witnesses wherever possible) and 
inquiry committee members:

Mr President Fenech: For the information of the inquiry 
can you tell us how you learned that there had been 
acts of barbarism within the Bataclan: beheadings, 
evisceration , enucleations ....?

MTP: After the assault, we were with colleagues at the 
passage Saint-Pierre Amelot when I saw tears out an 
investigator who went to vomit. He told us what he had 
seen. I did not know this colleague, but he was so 
shocked that it came out naturally.

Alain Marsaud: Acts of torture happened on the second 
floor?

MTP: I think, as I entered at the ground floor where 
there was no such thing, only people hit by bullets.

Snopes and Zelo Street interpret this last line as a statement 
that ‘there was no such thing’ (i.e., there was no evidence of 
torture seen by MTP). But that’s not what it says at all. It says 
that when MTP entered on the ground floor, there was no 
visible evidence of the torture that was allegedly happening on 
the second floor. Well, there wouldn’t be, would there? Note 
also that MTP specifies a colleague claiming to have witnessed 
evidence of torture and mutilation at first-hand, seconds after 
seeing it, with no chance of the colleague’s memory fading or 
blurring. This witness goes unidentified in the report and was 
never called before the Inquiry; and Snopes and Zelo Street 
deal with this inconvenient fact by ignoring it.

Another section of MTP’s testimony, explicitly claiming 
that the bereaved have been kept in the dark, reads as 
follows:

‘Bodies have not been presented to the families because 
there were people beheaded, slaughtered people, 



people who have been eviscerated. There are women 
who have taken stabs at the genitals.’

This didn’t seem to get the attention it warranted and a few 
minutes later, MTP repeated:

‘There was decapitated people slaughtered, gutted. 
There were expressions of sexual acts on women and 
stabbing at the genitals. If I’m not mistaken, the eyes of 
some people have been uprooted.’

The panel didn’t explore the matter, turning immediately to 
another witness on a separate question instead, and it 
appears that MTP – having got his remarks on the record – 
threw in the towel at that point.

One bereaved family member – again not called by the 
Inquiry – provided a copy of a letter he had sent to the 
investigating magistrate, which included the following: 

‘On the causes of the death of my son A., the forensic 
institute in Paris, I was told, and with reserves given the 
shock it was for me at that moment, they had cut off his 
testicles, it’s him had put in his mouth, and he was 
disembowelled. When I saw it behind glass, lying on a 
table, a white shroud covering it up to the neck, a 
psychologist with me. The latter said: “The only 
presentable part of your son’s left profile.” I found that 
he had more right eye. I made the remark; I was 
informed that they had punctured him the eye and down 
the right side of his face, where very large hematoma 
that we could all see.’

This account – stark and unambiguous, and furthermore 
offering a pathologist as a potentially corroborative witness – 
correlates in many details with the claims presented by MTP, 
but was simply not explored by the Inquiry. The detail about 
only one side of the young man’s face being presentable also 
tends to support the claim that unpresentable bodies were 
not displayed to some familes – who, thus, could hardly be in 
a position to speak about torture either way.

The key testimony on which Zelo Street and Snopes.com 
rely is that of the chief prosecutor of Paris, also the 



investigating magistrate in the November attacks, François 
Molins.55 M. Molins simply denounces all the accounts of 
torture as a ‘rumour’, based on confused witness accounts of 
bodies mutilated by explosions and gunfire. If this sounds 
weak to you, given the above, you are not alone. And even M. 
Molins cites an eyewitness who claimed he had seen 
castration taking place (predictably, this witness wasn’t 
called).56 Add to this the fact that French police, unlike 
Britain’s, are a state entity under the direct command of the 
Minister of the Interior and the sweeping dismissal of mere 
‘rumours’ suddenly looks decidedly iffy.

  Is raking over all this gruesome stuff really worthwhile? 
My answer would be: not for its own sake, but it is 
unavoidable if you want to get anywhere near the truth 
behind the media’s claims and counter-claims. There appears 
to be a genuine scandal here, and one over-excited blogger 
hurling abuse at another equally over-excited blogger, like 
some macabre Punch and Judy show, is not the way to get to 
the bottom of it.

He dares call it conspiracy

The Guardian's columnist Stephen Thrasher was recently 
contacted by an editor asking for a piece on ‘Baton Rouge, 
Black Lives Matter, and the police shootings’. Mr Thrasher 
declined, citing his mental health as a concern, because he 
was embarking on a vacation. When he got back a fortnight 
later, the same editor repeated the request, and this time Mr 
Thrasher felt up to the challenge. This episode shines a light 

55  Readers unfamiliar with the French legal system should know that 
unlike Britain’s adversarial system of trial, France operates under the 
Napoleonic code in which criminal investigations are undertaken by a 
Judge with the police in a supporting role – not unlike the role of a 
British Coroner.
56  M. Molins is a somewhat controversial appointee to the French 
judiciary, and his political connections and inclinations were being 
subjected to serious public questioning even at the commencement of 
his investigation into the Bataclan siege. See <http://www.liberation.fr/ 
france/2015/12/10/francois-molins-un-procureur-a-reputation-
variable_1419883>.



on how the Guardian thinks about the pieces it publishes.

In between Mr Thrasher going away on holiday and 
coming back, the situation in Baton Rouge, Louisiana, had 
developed somewhat. What had been a case of yet another 
young black man’s death at police hands had become a 
situation in which a trio of police officers had been shot dead 
by a young black man, Gavin Long, who had declared a private 
war on the police and called for others to join him.57 So far, so 
depressing. What Mr Thrasher then turned in was a column 
demanding that President Obama condemn police shootings of 
black civilians.58 Fair enough, journalistic talk is cheap; but 
you’re on a hiding to nothing if you’re expecting the President 
to denounce the police in any circumstances, let alone on such 
a potentially incendiary issue. Regardless, Mr Thrasher went 
on to state:

‘If we are to end this cycle of violence, we must cease 
this fiction that somehow the feelings of the oppressed 
or their protest tactics are the real problem and not that 
which they are protesting: the systematic killing of black 
people made manifest by police violence.’

‘Systematic’ of course means ‘according to a plan’, and this 
choice of word was not accidental. Mr Thrasher concluded his 
column with the following statement: ‘[I]f we don’t start 
urgently asking new, bigger questions, we are going to be 
stuck with the same stories of violence – happening within the 
same cities – until too few of us are even left alive to read or 
write about them.’

Is it really the case, as it appears from these 
extraordinary remarks, that Mr Thrasher believes the police 
forces of the US have embarked on a deliberate program of 
extermination against black Americans? The answer is: ‘Yes, 
yes it is.’

In an April 2015 column, Mr Thrasher referred openly to 
the infamous cellphone footage of the death-under-restraint 
of young Eric Harris as ‘the pornography of our genocide’. 

57  <http://edition.cnn.com/2016/07/18/us/who-is-gavin-long/>
58  <https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jul/18/barack-
obama-condemns-baton-rouge-police-black-violence>



There is no reading of this phrase that will allow the word 
‘genocide’ to have anything other than its literal meaning.59 

So we’re left in a position in which the Guardian, which is 
intellectually allergic to the mere word ‘conspiracy’, is  
prompting a columnist to turn out unchallenged and ludicrous 
assertions that the USA’s police are carrying out a conscious 
program of eradicating the black population, and that 
President Obama is tacitly condoning the slaughter of 13 per 
cent of his fellow countrymen by his acquiescence.  

It is difficult to comprehend the editorial thought 
processes that allowed this sort of paranoid mega-
construction to reach publication. It puts Mr Thrasher in a more 
extreme position than Louis Farrakhan, who claims merely that 
the New Orleans levees were allowed to collapse in order to 
flood black neighbourhoods during Hurricane Katrina. Given 
the context of a gunman who urged black people to declare 
war on the police, giving Mr Thrasher’s inflammatory nonsense 
the perceived status of a valued contribution seems at best 
unhelpful and at worst a form of incitement. Perhaps we can 
look forward to Alex Jones joining the team next.

Jo Cox MP

The assassination of Labour’s MP for Batley and Spen in June 
had some odd aspects, but with a suspect currently awaiting 
trial it’s best not to talk about them in too much detail. The 
oddest factor of all is that Ms Cox’s assailant was alleged to 
have shouted ‘Britain first!’ during the attack.60 Britain First is 
the name of a minor far-right party formed by breakaway 
members of the BNP in 2011, and as it happens Clarke 
Rothwell, the chief eyewitness who claimed the killer shouted 

59  <https://www.theguardian.com/commentisfree/2015/apr/13/white-
supremacy-takes-the-breath-away-from-black-americans>
60  <http://news.nationalpost.com/news/british-labour-lawmaker-
injured-in-shooting-near-leeds-reports-say>



‘Britain first!’,61 has been named as a member of the BNP.62  

 There is one other bystander who claims to have heard 
the words ‘Britain first’. We’ll call that person ‘B’. ‘B’ claims to 
have witnessed the murder, the arrival of police, and the 
suspect’s arrest – all in the same location, despite the fact 
that the suspect fled the scene and was arrested a mile away 
nearly half-an-hour later. Could the shock and panic 
immediately following the murder have confused ‘B’’s memory, 
mixing up things seen personally with things ‘B’ only heard 
about? 

By contrast, only one other witness, ‘C’, has claimed to 
have any memory of the sounds of the event and ‘C’ has 
stated definitively and in writing that no-one shouted ‘Britain 
first’ or anything else. 

 The foregoing suggests that a single allegation 
implicating a political party, given during the first flurry of 
media reports of the murder, led to that supposed connection 
receiving substantial national coverage that it might not have 
deserved. This curious set of circumstances has far wider 
implications, but the Contempt of Court Act means it would be 
unwise to spell those out right now.

Doppelgangers

Further evidence of the availability of political impersonators 
came to light in the run-up to this summer’s Democratic Party 
Convention in Philadelphia. Until recently the Republican Party 
counted as a member a startlingly good Bernie Sanders 
lookalike. And he even comes pre-packaged with a political 
story. Jeff Jones was a Republican Party member until quitting 
in despair over the rise of Donald Trump and becoming a 
registered Democrat in order to vote for his ‘face-sake’. NBC 
Los Angeles had a good deal of fun following Mr Jones around 
on the streets for a day and filming the excited reactions. If  
61  <http://www.dailymail.co.uk/news/article-3646408/Gas-fitter-
insists-Jo-Cox-killer-DID-shout-Britain-shot-MP-Testimony-closest-
witness-murder-provides-compelling-account-death.html>
62  <https://wikileaks.org/wiki/ 
British_National_Party_membership_and_contacts_list,_reference>



either political party’s campaign team had spotted Mr Jones’ 
resemblance, rather than a TV station, any amount of mischief 
and sabotage would have been instantly within reach. 

NBC’s video is a truly odd viewing experience, as the 
‘fake’ Sanders gradually replaces the real Sanders in the 
mind’s eye, until by the end the ‘switch’ is complete and it 
takes some readjustment to snap out of it.63 

63  <http://www.nbclosangeles.com/news/local/Bernie-Sanders-
Lookalike-Doppelganger-Election-California-Primary-382217101.html>


