
‘The Brief Humbling of Rupert Murdoch’

Hack Attack: How The Truth Caught Up With Rupert Murdoch
Nick Davies

London: Chatto and Windus, 2014

In his memoirs, Damian McBride describes Rebekah Brooks as 
‘the most powerful person in Britain’ during the years he was 
Gordon Brown’s press adviser: ‘she exercised her influence 
over government and society with a day-to-day determination 
and zeal that could be downright intimidating’.1 Can it be true 
that our political leaders allowed themselves to be dictated to 
by Rupert Murdoch’s representative in the way he suggests? 
Surely he must be exaggerating. If true, it makes a mockery of 
any notion of democracy and we are instead confronted with 
the grim truth that we are ruled by a collection of oligarchs, 
courtesy of their pet politicians. And, of these oligarchs, by far 
the most powerful since the early 1980s has been Rupert 
Murdoch. 

 Unfortunately Nick Davies’s tremendous Hack Attack 
demonstrates quite conclusively that far from exaggerating, if 
anything McBride understated Murdoch’s influence, the extent 
to which modern Britain has been shaped in his image, and 
the way politicians, both Labour and Conservative, were 
willing to be of service.

Most of the reviews of Hack Attack have focussed on the 
dramatic story of how Davies and the Guardian hunted down 
the truth of the hacking scandal despite all the obstacles put 
in their way by News International, Scotland Yard, the Press 
Complaints Commission, the rest of the media, and a varied 
cast of kept politicians. Certainly the story is gripping; but as 
Davies himself observes, what started out as a ‘simple crime 
story turned out to be a story about the secret world of the 
power elite and their discreet alliances’. 

What he has to tell is a story of a quite incredible degree 
of collusion between Scotland Yard and News International. To 
all intents and purposes, the police refused to investigate the 

1  Damian McBride, Power Trip, (London, 2014), p. 427



hacking of the voice mails of senior politicians up to the Deputy 
Prime Minister, John Prescott. Their first loyalty seems to have 
been towards Murdoch’s people rather than the elected 
government (although in their defence this was probably no 
more than recognising where the real power lay in 
contemporary Britain). Particularly telling is an episode as late 
as February 2010 when Assistant Commissioner Yates told 
Alan Rusbridger, the Guardian editor, that there was no 
evidence that Prescott had been a target, when they knew for 
a fact that he had. Yates just could not be trusted – an 
incredible state of affairs. As Davies puts it:  

‘It was as if now there were two versions of reality. 
There was the official version, aggressively promoted by 
News International and endorsed by the police and the 
PCC and the Conservative Party and most of the rest of 
Fleet Street. Then there was the version which was 
being shown to me by a small collection of nervous off-
the-record sources – journalists, private investigators, 
the managers and lawyers of various celebrities – who 
told a very different story.’

The close relationship between senior policemen and News 
International that Davies reveals is quite shocking, even to 
those of us who already have extremely low expectations of 
the Met.

What about the Press Complaints Commission? As 
Davies points out, you could not really expect much from a 
body that had Murdoch’s right-hand man, Les Hinton, as chair 
of its Code of Practice Committee. This was like putting a 
syphilis bacterium in charge of a VD clinic. You really could not 
make it up! Instead of taking steps to root out the routine 
criminality at News International, the PCC continued to deny 
that there was any until the Guardian was able to establish 
incontrovertibly that there was.

While the story of how the News of the World’s criminality 
was finally exposed makes for compelling reading, the meat of 
the book has to be what it tells us about Gordon Brown’s 
relationship with Murdoch and his representatives and what 
Cameron had to do to get Murdoch to change sides. As Davies 



points out, since 1979,

‘no British government has been elected without the 
support of Rupert Murdoch....Thatcher, Major, Blair and 
Brown have consistently cleared their diaries and 
welcomed him to the inner sanctum of their governments 
(and then disclosed as little as possible of what passed 
between them).’

Brown, in this respect, was no different from his predecessors, 
continuing ‘to cuddle up to News International’.  At one point, 
when Rebekah Brooks became involved with her future 
husband, Charlie, an Old Etonian racehorse trainer, 

‘she personally told the prime minister that the 
government should abolish the horse-race levy....Two 
Downing Street advisers say that Brown asked them to 
look into it and to speak to Charlie Brooks “to make him 
feel involved”.’

It was Rebekah Brooks, we are told, who dictated Ed Balls’ 
illegal sacking of Sharon Shoesmith, the head of Haringey’s 
child services department, at the end of 2008. And such was 
Brown’s desire to please, he even appointed Les Hinton’s 
partner as a Downing Street policy adviser.

All this is pretty revelatory; but most shocking is Davies’ 
chronicling of Murdoch’s influence on government health policy 
while Brown was still Chancellor. When Brown announced a 
boost in health spending in 2001, the Sun attacked the 
decision. This 

‘panicked Brown who contacted the Sun and agreed to 
rearrange his diary so that he could go to their office 
that day in order to make peace....Brown sat down with 
the Sun’s outspoken right-wing political editor, Trevor 
Kavanagh, for an interview which, according to one of 
those present, rapidly became a negotiation about 
policy. Kavanagh insisted that Brown should accept the 
advice in that morning’s Sun for the NHS to start buying 
in services from private medical businesses.....Kavanagh 
won.’ 

Later when Brown was opposing Blair’s policy on foundation 



hospitals, it was Murdoch who insisted that he drop his 
opposition if he ever wanted to be prime minister. According to 
one of Davies’s sources, ‘Rupert Murdoch personally told 
Brown that he must support the “marketisation” of the health 
service’.

Why did a whole generation of political leaders pay court 
to Murdoch? Davies sees fear as the decisive factor and, while 
this is obviously important, arguably he does not give enough 
weight to the fact of ideological congruity, the extent to which 
Thatcher, Major, Blair, Brown and, of course, Cameron shared 
his world view. The question of context is also obviously 
important. The defeat of the trade union movement in the 
1980s has left big business pretty much unchallenged. The 
days when the Sun’s socialist predecessor, the Daily Herald, 
could be banned from holding a rally at the Albert Hall and the 
electricians’ union could force the management to back down 
by threatening to turn the lights off throughout the whole of 
Kensington are sadly (and hopefully only temporarily) gone. It 
is the shift in the balance of class forces that has left the 
country in the hands of the likes of Murdoch.

Where did it all go wrong for Brown? After everything he 
had done, why did Murdoch decide to support David Cameron, 
someone he affected to despise as an over-privileged toff? 
Both Rebekah Brooks and James Murdoch2 were urging 
Murdoch to back the Tories, something that he did with great 
reluctance. He recognised that Brown was a hard-nosed right-
winger who could certainly be trusted to take whatever 
measures were necessary to protect the interests of the rich 
and super rich during the recession. Brown had proven himself 
more than amenable to furthering the interests of News 
International. What seems to have persuaded Murdoch to 
ditch him was the Tories’ readiness to take measures to inflict 
serious financial damage on the BBC by freezing the tv licence,   
weakening Ofcom and waving through the Murdochs’ take-
over of BSkyB. It was not that Brown would have balked at 
such measures so much as that he did not realise how 

2  According to one of Davies’s sources, the seriously weird James ‘is 
so paranoid that he keeps a gun under his bed in London, in case the 
proletariat try to break in and do him an injury’.



important they were to News International.

On 29 September 2009, the Sun announced its change 
of allegiance, launching a sustained campaign of ferocious 
abuse that rivalled its earlier character assassination of Neil 
Kinnock. Brown was savaged for the failure of British forces in 
Afghanistan, made personally responsible for the death of 
every soldier killed, in brutal front page attacks. The Sun’s 
anti-Brown offensive was so vicious that Brown actually 
complained to Murdoch that the Sun was damaging the war 
effort in Afghanistan. In an unprecedented step, he arranged 
for Murdoch and Brooks ‘to be given an off-the-record briefing 
by the then head of MI6, Sir John Scarlett..... Sir John warned 
them that the Taliban were using Sun stories as propaganda 
and that they were damaging British military morale’. Brooks 
apparently was having none of this, but Murdoch promised to 
tone the attacks down. It never happened. Getting Cameron 
into Downing Street took priority. The peculiar morality of the 
super patriotic Sun is completely captured by its willingness to 
undermine the military effort in Afghanistan for political 
advantage.

After Brown’s defeat, Murdoch, Brooks and co must have 
felt that their power and influence had reached new, 
triumphant heights. With Andy Coulson at No 10, with Brooks 
having established herself as Cameron’s best friend and riding 
partner3 and with their creature Gove at the Department for 
Education, potentially opening up vast new opportunities for 
profiteering from the privatising of state education, an 
unprecedented domination over British society and politics 
seemed possible. It was not to be; and for this we all have to 
be duly grateful to Nick Davies.

The Guardian’s revelations, Leveson, the hacking and 
bribery trials, surely these have brought Murdoch’s domination 
of British politics to an end. Certainly the BSkyB take-over has 
had to be put on hold and the planned move into education 

3  Rumours of an affair between Brooks and Cameron can be safely 
dismissed as tabloid gossip and as for the idea that when Cameron 
signed off texts to Brooks with ‘lol’ he did not mean either ‘lots of 
love’ or ‘laugh out loud’, but ‘leg over later’, well this is just so much 
nonsense. 



provision, which Murdoch believed was potentially as lucrative 
as satellite tv, has been abandoned. But while Coulson has 
been jailed, Brooks was acquitted with the assistance of a 
defence team that in terms of funding and resources simply 
outgunned the prosecution. And as Davies acknowledges, 
what we have seen is only ‘the brief humbling of Rupert 
Murdoch’.  

My own view was and still is that as long as he 
controlled the Sun any damage inflicted would be temporary. 
This was also clearly the view of the likes of Michael Gove and 
Boris Johnson who have both continued courting the man as if 
nothing has happened. Indeed, Davies ends on a decidedly 
downbeat note. He writes that the fact is that ‘very little has 
changed’ in the aftermath of the scandal and even more 
pessimistically that

‘when Rupert Murdoch dies, another chairman will 
replace him. It might not be a man or woman from his 
bloodline, but that chairman’s power will be the same. 
Or if Rupert Murdoch sells every newspaper he owns in 
the UK – or if he sells every newspaper he owns in the 
world – there will always be another ambitious 
businessman waiting to fill his place, some Russian 
oligarch or Middle Eastern oil magnate or Chinese 
billionaire. For a while, we snatched a handful of power 
away from one man. We did nothing to change the 
power of the elite.’

The truth does not set you free. It merely makes you aware of 
the conditions of your enslavement. This is a necessary first 
step, however, and Hack Attack is an important contribution to 
this endeavour.

John Newsinger

John Newsinger is a semi-retired academic working on a

new edition of his book, British Counterinsurgency.



 


