
Murdoch: wounded but not dead

Rupert Murdoch: An Investigation of Political Power

David McKnight

Sydney: Allen and Unwin, 2012

What has been Rupert Murdoch’s response to ‘Hackgate’? He 

has made clear his willingness to throw overboard as many 

people, reporters and executives, as are necessary in order to 

protect his son, James. He has ruthlessly sacrificed the News of 

the World, although some have argued that this was actually a 

shrewd commercial decision as the Sun on Sunday is a lot 

cheaper to produce; and he has turned on Cameron’s 

government with a vengeance. On 25 March the Sunday Times 

broke the ‘cash for access’ story with accompanying video, 

forcing the resignation of the Conservative Party’s co-

treasurer, the appropriately named Peter Cruddas. This was 

accompanied by a systematic savaging of George Osborne’s 

budget in the Sun. It was condemned as a budget that looked 

after millionaires but that clobbered ‘ordinary Brits’. And on 9 

April, the Sun could proudly boast that ‘Labour’s Shadow 

Chancellor writes for the Sun’. Yes, indeed, despite all the 

evidence of criminality and corruption within News Corp, Ed 

Balls had an article condemning the ‘Millionaires’ Budget’ in the 

Sun. Murdoch clearly suffered some hard knocks, but 

fundamentally nothing has changed. He is still in a position to 

punish quite openly a government that has crossed him 

without it causing any apparent public disquiet. If Cameron 

had resisted the pressure to establish the Leveson Inquiry 

and had remained loyal to his close friend and riding partner, 

Rebekah Brooks, the Sunday Times sting would never have 

taken place and the Sun would have supported the budget as 

a masterpiece of statesmanship and fairness. 

The ability of a billionaire newspaper owner, one of 

Britain’s oligarchs, to behave in this way is a far greater 

scandal than ‘Hackgate’, but it goes virtually unremarked. 

Indeed, it looks as if Murdoch is actually succeeding in the old 

game of playing the Labour and Conservative parties off 



against each other. Not only has the Murdoch press given 

Cameron a public warning, but the Sun also made clear that it 

was both flirting with and being courted by the Labour 

leadership. And, of course, at the same time as he was 

warning Cameron off, Murdoch was sending a clear message 

to Labour that some sort of rapprochement was not out of the 

question. All they would have to do is shut up Tom Watson 

MP! Indeed, Murdoch has actually let it be known that he 

wanted to back Gordon Brown at the general election, but 

was persuaded by young James and Rebekah Brooks that 

Cameron was the coming man. This, one suspects, is a 

decision that he now deeply regrets. With the support of the 

Murdoch press Labour might well have kept the Conservatives 

out and if that had happened there is no way that Watson, a 

loyal Brownite, would have been unleashed to inflict the 

damage that he so ably and enjoyably inflicted.

One thing is absolutely clear: the British political class is 

not going to dismantle the Murdoch empire in Britain or 

eliminate the man’s malign political influence. They have got 

neither the stomach nor the balls for it. Instead, we 

apparently have to look to OfCom to decide whether or not 

the Murdochs are ‘fit and proper’ people to control a TV 

company. Considering that OfCom had no problem with the 

pornographer, Richard Desmond, a man who has publicly 

boasted of not knowing the meaning of the word ‘ethics’, one 

should not expect too much. Or there are News Corporation’s 

shareholders, who might be morally outraged enough to bring 

Murdoch down. Despite some huffing and puffing, while the 

company’s profits continue to rise this seems most unlikely. At 

the time of writing it seems distinctly possible that rather than 

the ‘Hackgate’ scandal illustrating how someone like Murdoch 

can be called to account, it might turn out to indicate the exact 

opposite: how he got away with it. Certainly, this is what 

Murdoch is hoping; although so far the scandal has had a 

tendency to go out of control no matter how much money and 

how many lawyers he throws at it. What stands out is the 

character, or rather lack of it, of the British political class, 

willingly subordinating itself to such a man.



How have we come to this sad state of affairs? David 

McKnight’s new book, an investigation of Murdoch’s political 

power, is arguably the best account of this that we have. So 

far it has only been published in Australia, with a British 

edition not due until July; and predictably it has been attacked 

in the Murdoch press over there. McKnight’s research was paid 

for by the Australian Research Council and this has inevitably 

led to complaints that the state has been funding a left-wing 

attack on a leading businessman of unimpeachable character.1 

This attempt to distract attention from the book’s central 

argument is testimony to how important it is. Essentially, what 

McKnight argues is that most commentators on and critics of 

Murdoch have misunderstood the man because they have 

regarded him as primarily a businessman, motivated 

overwhelmingly by profit. What he shows is that Murdoch is, in 

fact, very much a political animal, a man committed to political 

causes, with a vision that his newspapers and Fox News 

aggressively propagate. As McKnight puts it: 

‘Murdoch is at least as devoted to propagating his ideas 

and political beliefs as he is to making money........ 

Murdoch has a particular conservative view that has 

evolved over the years and on whose evangelisation he 

spends many millions annually, through both corporate 

spending and personal (often secret) donations’. 

He goes on:

 ‘Key parts of his empire are deeply enmeshed in their 

nation’s politics and operate as megaphones for 

Murdoch’s values and leverage’. 

Indeed, Murdoch has for many years subsidised loss-making 

newspapers precisely because of the political influence they 

have brought him: The Australian lost money for twenty years, 

The Times has lost money every year since he acquired it, and 

the New York Post has cost News Corporation millions of 

dollars. These subsidies are not motivated by some sort of 

sentimental attachment to print journalism, as is sometimes 

suggested, but have one purpose and one purpose only: ‘to 

1  Lobster regulars might be familiar with McKnight’s earlier book, 

Espionage and the Roots of the Cold War.



give Murdoch a seat at the table of national politics in three 

English-speaking nations’.

In Britain, the focus has always been on Murdoch’s close 

relationship first with Thatcher and then with Blair and Brown. 

What McKnight brings out is the extent to which it is the 

United States that is the real object of Murdoch’s affection. 

While he was very close to Thatcher, it was Reagan and 

Reaganism that ‘were the most important influences on Rupert 

Murdoch’s political world view’. This is an important corrective. 

Indeed, when Thatcher and Reagan disagreed, as over the US 

invasion of Grenada, Murdoch invariably sided with Reagan. If 

anything, Thatcher was not Thatcherite enough for Murdoch. 

He was in favour of dismantling the NHS and privatising state 

education, measures that had to await the arrival of first New 

Labour and then of the Coalition. 

One of McKnight’s achievements is to uncover some of 

Murdoch’s connections with what he describes as the ‘ultra-

Thatcherites’, the likes of David Hart and Brian Crozier. 

Murdoch was right behind Hart during the miners’ strike when 

Hart was instrumental in establishing the scab Union of 

Democratic Mineworkers. Indeed, there is a suspicion that 

Murdoch helped finance the UDM, but this has never been 

proven. Certainly his relationship with Hart and Crozier 

indicates that he had a little-known ‘covert role in British 

politics’ that requires further investigation.

The close relationship that Murdoch had with Reagan 

was demonstrated when he was appointed one of the fifteen 

trustees for the Ronald Reagan Presidential Foundation. By 

1996, Time magazine could describe him as the fourth most 

powerful man in the United States. He was, at this time, a 

pillar of the neo-con opposition to Bill Clinton. Murdoch 

established the neo-con Weekly Standard with a start-up cost 

of $3 million in 1995. Edited by William Kristol, it became ‘the 

flagship of the neo-cons’, losing some $30 million over the 

next fifteen years. This was money well spent, however, 

because it ‘was designed purely to exert influence both within 

the Republican Party and inside Washington’.  And in 1996, he 

established Fox News which has played an important part in 



helping to pull US politics to the right over the years, most 

recently championing the Tea Party movement.

One reassuring assessment of Murdoch is that his 

political influence is exaggerated because in practice he 

always backs whoever wins. Murdoch, so the argument goes, 

inevitably ingratiates himself with whoever is in power or looks 

likely to be in power soon. This supposedly explains his 

abandonment of John Major for Tony Blair in 1997: Major was 

clearly doomed, whereas Blair looked a certain winner. 

McKnight decisively puts this comforting myth to rest. As he 

points out, Clinton was certainly a winner in the United States, 

and yet Murdoch remained irreconcilably hostile. And it has 

been the same with Obama. And as for Major, the Murdoch 

press had supported him when Neil Kinnock had looked the 

winner. Kinnock was, it is worth remembering, the victim of 

one of the most sustained exercises in character 

assassination and reputation destruction in British political 

history. As McKnight puts it, if Murdoch had ‘been a mere 

opportunist who loved winners’, he would never have 

subjected Kinnock – who looked like he was going to win the 

1992 general election – to ‘the extreme journalist thuggery’ 

that the Sun unleashed. The Murdoch campaign against 

Kinnock was exultantly celebrated by the headline claim ‘It’s 

the Sun wot won it’. The reason for this absolutely ferocious 

assault was that Labour under Kinnock had not yet embraced 

Thatcherism, was still recognisably a social democratic rather 

than a neo-liberal party, might have taken a look at the 

question of media ownership and might not have keep the 

unions hobbled. Blair was to change all this.

Why did Murdoch turn so quickly against Major? The 

Major government never courted him in the way he had 

become accustomed to under Thatcher. Indeed, there were 

powerful figures in the government, most notably the Deputy 

Prime Minister Michael Heseltine, who regarded Murdoch’s 

influence with considerable hostility and had ambitions to curb 

it. Major’s mistake was to believe that, however much his 

government offended Murdoch, in the end he would support 

the Conservatives to keep Labour out. He never recognised 



how far to the right Blair and Brown were prepared to go. Blair 

gave Murdoch the necessary assurances regarding media 

ownership, trade union rights and Europe; and the Sun 

declared for Labour in 1997. To be fair to Major, no one 

recognised how right-wing the Labour Party would become so 

that today any connection it has with the pre-1990s Labour 

Party is purely sentimental.

With the election of Cameron, Murdoch must have felt 

that, despite his misgivings that the man was veneer all the 

way through, everything was coming together. The new Prime 

Minister was a personal friend of Rebekah Brooks, had 

installed the former editor of the News of the World, Andy 

Coulson as his right-hand man, had cut the BBC’s funding, and 

was all set to wave through his takeover of BSkyB.  In the first 

fifteen months of the Coalition government a Cabinet member 

met a Murdoch executive once every three days. This was 

access! 

Moreover one of his creatures, Michael Gove, a former 

senior Times journalist, was installed as Secretary of State for 

Education. Most commentators have missed the significance of 

this last success. Although he is very much a political 

lightweight, Gove’s appointment was of tremendous 

importance to Murdoch because he had identified for-profit 

education as the next big commercial opportunity after 

satellite television, and the Coalition was going to prepare the 

way. In the months before the ‘Hackgate’ scandal made such 

meetings politically dangerous, Gove met Murdoch seven times 

and had another dozen meetings with News International 

executives. He is today the only prominent politician still 

prepared to defend publicly, indeed praise Murdoch. Not even 

David Blunkett is that stupid. Murdoch was getting ready to 

sponsor an Academy school to be set up in Newham, 

specialising in journalism (!), where the educational software 

developed by his US company, Wireless Generation, would be 

put in place. The Academy would demonstrate that schools 

could do without half their teachers and that most of those 

remaining could be effectively deskilled, with all that involved 

in terms of reduced pay and worsened conditions. It was not 



to be. The ‘Hackgate’ scandal has left Murdoch’s empire 

wounded, but far from dead. The saga is still unfolding.

John Newsinger

John Newsinger is Senior Lecturer in History in the

School of Humanities and Cultural Industries at Bath

Spa University.


