
Who let the dogs out?

Alpha Dogs 

How political spin became a global business

James Harding

London: Atlantic Books, 2008, £9.99

Reviewed by ‘Consultant’

In early 2006, a Nepali citizen was kidnapped by Maoist 

rebels. He had been carrying out opinion surveys on behalf of 

(pollster) Stan Greenberg’s US firm, to find out what the Nepali 

people believed about their country. In return for his release, 

the Maoists demanded not money, nor the release of political 

prisoners, but the polling data.1

The background to this story is told in Alpha Dogs, 

written by James Harding, a former reporter for the FT, and 

published just as he was promoted to editor of The Times. His 

is an important book on the underexplored global influence of 

US pollsters and ’political consultants’. Even if not the best 

possible book on the subject – more later – it is essential 

reading nonetheless for the light it shines into a shadowy 

world.

Over recent decades elections all around the world have 

been subject to international influence managers, known as 

‘political consultants’, who are usually based in and share the 

1  Alpha Dogs, p. 227

Lobster 58

Page 33             Winter 2009/10

Ian
Text Box
Contents



collective assumptions of Washington. For example, a firm of 

political consultants (PN & A) once boasted of ‘more than 300 

political campaigns and public affairs projects in 40 states and 

in 33 countries’ (which included South Africa, El Salvador, 

Poland, Nicaragua and Egypt).2 

Harding’s way into this largely unknown political activity 

is via one set of such practioners and their war stories, from a 

formerly dominant firm called Sawyer-Miller, the remnants of 

which are now buried inside Weber Shandwick.3 Minor Wasp 

film-maker David Sawyer and advertising man Scott Miller (one 

of the original ‘Mad Men’ responsible for ‘Coke Is It’) met in the 

1970s and began working together on local US election 

campaigns. Some of their initial success came by taking 

lessons learned from focus groups set up to market 

mouthwash, and applying these to electioneering. Then they 

took their tactics – primarily TV ads, non-stop polling and 

sound bite political messages - further afield, on the premise 

that ‘The things that drive elections are the same in Nebraska 

as they are in Ghana.’4

By 1982 the Sawyer Miller Group (SMG) was formally 

launched with vaguely idealistic claims of using modern 

communications to create a new bond between rulers and 

ruled, even to topple dictatorships and autocratic 

governments. Soon SMG had clients around the world and this 

is where the book grows in importance. 

Readers of Lobster have a special interest in US 

international influence, particularly where it is less than 

transparent. The international work of US political consultants 

– some of it under false names in obscure hotel suites booked 

under cover identities – lies somewhere on a spectrum which 

runs from, at one end, boasting loudly of your influence as a 

2  <http://web.archive.org/web/20010202020200/www.pnoble.com>

3  <www.sourcewatch.org/index.php?title=BSMG_Worldwide>

4  Mark McKinnon, the Sawyer Miller alumnus responsible for George W 

Bush’s 2000 and 2004 ad campaigns, quoted in Alpha Dogs p. 7.

Lobster 58

Page 34           Winter 2009/10



friend of the candidate;5 to the activities of such organisations 

as George Soros’ pro-democracy Open Society Institution; 

through the somewhat dubious National Endowment for 

Democracy;6 to finally (and hardly referenced by Harding) the 

CIA’s strategic tilt over the last 30 years from covert to overt, 

from ‘Quiet Americans’ to ‘democracy-building’ and other 

euphemisms.7

It is to the considerable discredit of the journalistic 

profession that far too little of this important activity has been 

discussed to date, except of course when consultants want it 

written about 8 (presumably in order to drum up new 

business). One might say that while perhaps too much has 

been written recently on ‘spin’,9 with diminishing returns, far 

too little has come out in public about the deeper influence of 

these international consultancies, who hide behind the arras 

yet claim somehow to change the history of the world.

Harding’s book is at least a first draft of some 

parapolitical narratives, filling in important detail and telling 

some important new stories. He writes, for instance, on 

various Israeli elections (including Shimon Peres against Begin, 

when SMG were brought in by the Bronfman family);10 Peru 

5  Lord Gould – former (?) pollster Philip Gould – is a prime example 

in the UK.

6  The shadier activities of the NED are comprehensively discussed at 

e.g. <www.iefd.org>

7  See William Blum Rogue State, chapter 18, for a detailed account of 

what Blum calls US ‘attempts to overthrow more than 50 foreign 

governments, most of which had been democratically elected’ (listed 

at <http://killinghope.org/bblum6/overthrow.htm>).

8  In Mexico, rival candidates boast of the importance of ‘their’ US 

consultants whereas in France, for example, the presence of a US 

consultant is an election-losing secret.

9  Despite the subtitle of the book, possibly inserted by the publisher, 

Harding is not really interested in ‘spin’, which apart from anything 

else is first and foremost a British term (derived from cricket).

10  A short but useful academic overview has since been published – 

see ‘Falafel and Apple Pie’, Dahlia Scheindlin and Israel Waismel-

Manor (in Routledge Handbook of Political Management, 2009)

Lobster 58

Page 35   Winter 2009/10



1990, where their novelist candidate Mario Vargas Llosa 

ignored their advice and an apparently impregnable lead 

evaporated;11 Venezuela, where they were allowed to spend 

10 times more per head than in the US (their candidate still 

lost); South Korea where they worked for Kim Dae-Jung (who 

they encouraged to leave politics for a few years before 

returning to campaigning with a nomination for a Nobel Peace 

Prize under his belt: he won the presidency in 1997); Chile, 

guiding the country to come out against the dictatorship of 

General Pinochet (with Soros again hovering in the 

background, SMG services never came cheap); Czech Republic 

(Vaclav Havel) and Poland (Lech Walesa).

In the UK?

As well as working across the world from Colombia to Nigeria, 

did SMG come to the UK? Yes, though the little Harding tells us 

is not as revealing as it might be: a leading US consultant has 

said he was working for the Labour party, courtesy of Patricia 

Hewitt, long before the well-known 1990s assistance from the 

Clintonites (this is still supposed to be a secret12). This 

influence has continued: after the Iraq war Labour paid 

£530,372 to Mark Penn, a Washington-based adviser to Hillary 

Clinton. During the run-up to the 2005 election Penn ran 

secret polling of British voters from his company’s call centre in 

Denver while he stayed at the Waldorf Hotel in London and 

advised Tony Blair.13  

Harding tells us a lot which is new about the toppling of 

President Marcos by former convent girl Corazon Aquino in 

11  Already told by Vargas Llosa himself in his wonderful memoir A 

Fish in the Water (1994), as well as by his son Alvaro in Granta in 1991.

12  See however Dominic Wring, The Politics of Marketing the Labour 

Party, (Palgrave Macmillan, 2004).

13  After the election, Blair sent Penn a signed photograph declaring: 

‘Mark, you were brilliant. Thank you.’ In ‘The Price of Spin’, David 

Charter and Sam Coates, The Times, 25 April 2006.

Lobster 58

Page 36   Winter 2009/10



1986. Aquino ran when her husband – Marcos’ political rival – 

was murdered at Manila airport on his return to challenge the 

president.14 SMG sent Mark Malloch Brown, a journalist with a 

South African background who had worked for The 

Economist.15  Malloch Brown developed what SMG called a 

‘backboard shot’: if one can’t feed a story to state-controlled 

media, play it off the international media, knowing the local 

press will feel honour bound to report the coverage. ‘Our one 

access to daylight was the US media and its knock on to the 

Filipino media…It was a huge, huge stitch-up.’16

Iran 2009

Harding’s description of the events of Manila 1986 may shed 

some light on the still under-explored Iranian elections of 2009 

and on the uncertainty in the days and weeks which 

followed.17 The re-elected Iranian President (‘no gays in Iran’) 

Ahmadinejad18 has – since his success in holding power in 

disputedly ‘democratic’ elections19 – claimed there was 

international interference in the election process, by which he 

probably means by the US. But just because the Iranian 

government claims interference – and indeed hosts ‘show 

trials’ of suspected perpetrators – this does not automatically 

14  Marcos had himself been assisted by a US consultant, Joseph 

Napolitan, when running for President in 1969. See Alpha Dogs p. 120.

15  Former Cabinet Minister Baron Malloch-Brown, recently UN Deputy 

Secretary General and then at the FCO, who stopped working for 

Gordon Brown’s Labour government earlier this year.

16  Malloch-Brown, quoted in Alpha Dogs p. 130.

17  Just as the Shah’s Persia was perhaps the only state ever brought 

down by cassette, the present Iranian government will go down in 

history for playing ‘The Lord of the Rings’ on state television to coax 

potential street protestors into staying at home.

18  This is true in the sense that once discovered Iranian 

homosexuals are executed or forced to undergo a sex change.

19  A somewhat curious designation: Freedom House places Iran in 

the company of China, Russia, Zimbabwe, Cuba and Libya when it 

comes to political freedoms and civil liberties (democracy is famously 

not only about voting).

Lobster 58

Page 37  Winter 2009/10



mean there was no US interference (which would probably 

have to be run through the British embassy, as the US have 

no official base in Tehran).20 

Consider two less-discussed events around the June 12 

election: first, there has been much talk about the 

‘spontaneous’ Twittering by dissidents and the impact on 

Iranian voters, but research shows the facts to have been 

more – let’s call them – complicated21 (or indeed ‘just none of 

them appear any longer to be true’).22 And in an eerie echo of 

some SMG campaigns from the past, a major story appeared in 

the turmoil immediately after this election: it was claimed 

documents had just emerged (good timing) directly implicating 

Ahmadinejad in the assassination of a Kurdish opposition 

leader in Vienna,23 as one member of an Iranian terror 

commando unit who were responsible for the 1989 execution-

style slayings.

Within a fortnight of the election Iran said it had caught 

the ring-leaders, including Hossein Rassam, an Iranian 

employed by the British embassy as their chief political 

analyst; it said those arrested had ‘confessed’ to ‘provoking 

people, causing tension and creating media chaos.’ 24 At his 

trial Rassam said ‘the embassy had allocated a budget of 

20  By way of background, see the recent AP report, quoted at 

<www.huffingtonpost.com/2009/10/20/kian-tajbakhsh-

iranianame_n_326933.html>, and an interesting overview at 

<http://gulfnews.com/opinions/columnists/banking-on-a-velvet-

revolution-1.500985>

21  <www.nytimes.com/2009/06/21/weekinreview/21cohenweb.html>

22  <http://trueslant.com/joshuakucera/2009/06/15/what-if-we-are-

all-wrong-about-iran/>

23  Widely reported in German-language media – e.g. 

<www.krone.at/krone/S25/object_id__149526/hxcms/index.html> – 

and glossed in English at <www.ekurd.net/mismas/articles/misc2009/ 

6/irankurdistan473.htm>. See also <www.worldpoliticsreview.com/ 

article.aspx?id=1212>.

24  Michael Slackman, ‘Top Reformers Admitted Plot, Iran Declares’, 

New York Times, 4 July 2009.

Lobster 58

Page 38              Winter 2009/10



£300,000 to set up links with political groups, individuals and 

activists.’25 

The willingness of Iran to detain hundreds of people at a 

time and use torture on them is one side of this story. For the 

other perhaps Baron Malloch-Brown will comment on the 

similarities or otherwise with the ‘provocations and media 

chaos’ generated by the ‘backboard shots’ he orchestrated 

against Marcos in 1986.

Weaknesses

Harding’s book suffers from one major difficulty: the stories 

told by political consultants are almost inevitably self-serving 

and are not (so far) backed up by documents accessible to 

scholars. The book is essentially drawn from what consultants 

say – Harding says it is based on ‘about two hundred 

interviews’ 26 – and uses far too little in the form of primary 

source material (such as background briefing notes for 

candidates and parties written by the consultants, many of 

whom came to prominence as academics or journalists and are 

comfortable with communicating at length on paper). This is 

not history. 

To take one specific example, Harding repeats the claim 

that the 1996 Russian election was won for Yeltsin by US 

consultants, who said they had a back channel to Clinton. This 

is one tale we have heard before: the consultants involved 

spread their story across the cover of Time magazine.27 

Harding in turn writes that Yeltsin won with ‘the help of 

25  <www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/ 

article6788611.ece> It has since been widely reported that Hossein 

Rassam was sentenced to four years in jail at the end of October 

2009.

26  Alpha Dogs p. 233

27  M. Kramer, ‘Rescuing Boris’, Time, 15 July 1996.

Lobster 58

Page 39             Winter 2009/10



(pollster Dick) Dresner and his colleagues from California.’ 28

But this is only the consultants’ version, albeit published 

on the front cover of Time with the line 'Yanks to the rescue'. 

In reality there is a confusion of accounts as to whether 

Yeltsin benefited from the work of the consultants, e.g. The 

New York Times (‘when all the real decisions were made, they 

– the Americans – were not present’ 29) and a White House 

insider account which refers to the consultants' ‘minuscule 

influence’.30 Another respected commentator doesn't even 

mention political consultants, American or not;31 yet another 

writes that the 1996-1999 period was the ‘era of unlimited 

flights of fantasy’ 32 for consultants. This confusion has been 

summarised as ‘No doubt all have strong motives for telling a 

partial version of what happened, for reasons of commercial 

advantage, pique, or local or national pride.’ 33 We will need 

to wait for documents to surface, so that some history can be 

written, rather than just anecdotes gathered into a book. 

Another weakness stems from Harding relying mostly on 

the more talkative consultants. We know there are 

Republicans who are effective political consultants, but hear 

little about them from Harding (most of the few books in the 

area have been written by those best known for advising 

Democrat candidates so Harding missed an opportunity to 

balance the picture). And what of those firms – one prominent 

UK PR company comes to mind – with a history of working for 

28  Alpha Dogs p. 219

29  New York Times 9 July 1996 

30  Strobe Talbott, The Russia Hand (New York: Random House, 2002)

31  Y. Brudny, ‘In Pursuit of the Russian Presidency: Why and How 

Yeltsin Won the 1996 Presidential Election’, Communist and Post-

Communist Studies, Vol. 30, No. 3, pp. 255-275, 1997.

32  Aleksei Sanaev, ‘Vybory V Rossii: Kak eto Delaetsia’, Os'-89, 

2005, p. 8, quoted in  ‘Russia: Electoral Campaigning in a “Managed 

Democracy”’, Derek S. Hutcheson (in Routledge Handbook of Political 

Management, 2009).

33  Review by Sebastian Cody, Journal of Political Marketing, vol.2/2, 

2003.

Lobster 58

Page 40            Winter 2009/10



dictatorships, in Africa and elsewhere? Being led by SMG 

consultants means Harding shows us only one kind of client 

and one kind of work.

There is a further problem, deeper than just the 

unreliable evidence on which Harding relies. Some academic 

accounts suggest the US may in fact have had less influence – 

there may be less ‘Americanization’ of politics – than Harding 

assumes.34 Perhaps local – e.g. national – politics is more 

resilient and resistant to outside influence than SMG would 

claim. 

Nonetheless David Sawyer and Scott Miller were among 

the first to understand the power of television to influence 

elections,35 which they called ‘electronic democracy’. Even if 

there has been a concomitant growth in ‘democratisation’ 

some of us – Harding included – are sceptical of where this 

and other aspects of the ‘permanent campaign’ have led us. 

This book is about how the world really works and so 

needs to be read, if only as an inspiration for more research. It 

closes with another quote from former SMG player Mark 

Malloch Brown: ‘I am appalled by our legacy’.36 

 

34  See e.g. the extended discussion in Fritz Plasser with Gunda 

Plasser, Global Political Campaigning, (Westport Conn., Praeger 

Publishers, 2002).

35  TV is no longer at the cutting edge: database manipulation is 

where it’s at these days, computerised segmentation derived from 

direct mail and technically known as ‘propensity modelling’.

36  Alpha Dogs, p. 224

Lobster 58

Page 41                                                              Winter 2009/10




