
The devil has all the best songs:

 reflections on the life and times of Simon Dee

Simon Matthews

The death of sixties broadcaster Simon Dee in August 

produced a crop of obituaries that commented on his brief 

period of fame and the claims he subsequently made about his 

career’s demise. Most of the accounts suggested that he was 

eccentric, slightly paranoid, of little talent and had an 

exaggerated sense of his own significance. The reader’s 

attention was drawn to his comments that he had been 

classified as a national security risk by the Special Branch and 

that the CIA effectively controlled broadcasting in the UK.1 

Dee served in the RAF from 1953 to 1958, spending 

much of this time in the Middle East, culminating in his being 

attached to RAF Intelligence in Baghdad in 1957-1958. This 

was a critical period that saw the UK humiliated by the USA 

during the Suez crisis in late 1956. At its simplest this event, 

more than any other, highlighted a split in the British 

establishment. One section took an essentially Gaullist view: 

Britain should be able to act alone and should retain a 

domestic economy and services commensurate with this. 

Another increasingly influential and powerful section saw Suez 

as proof that Britain could no longer operate either as a 

separate force in the world or have a particular role of its own 

that it was at liberty to pursue and should work closely with 

the US and engage in a number of other activities, such as 

1 See The Daily Telegraph 30 August 2009 and others the same day. 

Lobster 58 

Page 4    Winter 2009/10

Ian
Text Box
Contents



‘modernising’ its economy on more liberal lines than the post-

1945 political consensus had hitherto indicated.

 With his military service complete Dee had various 

occupations in the more fashionable areas of London, 

including running a coffee bar in Soho and working for a 

society photographer. In the early 1960s he met Ronan 

O’Rahilly, a young Irish hanger-on in the London music scene.  

O’Rahilly told him that he would be starting an independent 

commercial radio station – the first venture of this type in or 

near the UK – and offered Dee a job as a presenter. Dee 

accepted and started broadcasting on Radio Caroline in March 

1964.

Radio Nord 

Prior to its dropping anchor off the coast of East Anglia, the 

ship used to accommodate Radio Caroline had an interesting 

history. Originally known as the MV Olga, it was a small coastal 

cargo vessel of the type commonly found in northern Europe. 

In 1960 it was purchased by two wealthy US businessmen, 

Gordon McLendon and Clint Murchison Junior. The Olga was 

registered in Nicaragua and equipped to operate as a floating 

commercial radio station, broadcasting music and news 

bulletins to southern Sweden (Stockholm essentially) while 

anchored just outside Swedish territorial waters. It 

commenced transmission in March 1961.2  Its radio 

broadcasting equipment had been shipped across the Atlantic 

from Texas (where McLendon and Murchison were based) and 

assembled by US specialists. It was sufficiently powerful to be 

heard far beyond the southern part of Sweden. In good 

weather conditions the signal was accessible as far east as 

2  McLendon and Murchison were keen not to be publicly identified with 

Radio Nord. The station was thus managed by Jack Kotschack, a 

Swedish/Finnish businessman, who had produced a couple of minor 

Swedish films in the 1950s. It is not clear how Kotschack came to be in 

contact with McLendon and Murchison. 

Lobster 58 

Page 5   Winter 2009/10



Leningrad, Karelia, Finland, the Baltic States, northern Poland 

and East Germany. Broadcasting in Swedish would not have 

represented an impenetrable difficulty to many listeners in 

these areas, the language being widely understood and 

spoken then and now in Finland, Karelia and Estonia. 

Given that both McLendon and Murchison had significant 

business experience – McLendon’s in commercial broadcasting 

– we might wonder why (or if) they pursued this venture 

purely on economic grounds. A floating radio station is far 

more expensive to operate than a land-based operation. In a 

typical land-based station, for example, the studio, offices and 

broadcasting equipment would all be contained in 2 or 3 floors 

of an office block or within a medium sized building. A ship, 

however, requires a crew, regular maintenance in a dockyard 

and a supply vessel while on station, as well as the usual 

technical staff, presenters and a land-based office. Would the 

income from radio commercials targeted at the relatively small 

population of southern Sweden really be enough to cover all 

this and produce a profit? And why have a US-manufactured 

transmitter shipped across the Atlantic and installed by US 

specialists? Was there really no comparable equipment 

available in Europe? If the rationale of McLendon and 

Murchison had been solely to open up the then restricted 

European radio market to a profitable US-style commercial 

radio station they could surely have selected another location 

– such as off the coasts of France or Italy or Germany for 

example – where their ship would reach much greater 

audiences and would broadcast in a far more widely spoken 

language. Given the location actually chosen by them, which 

was certainly convenient for reaching an audience behind the 

Iron Curtain, Radio Nord looks just as likely to have been an 

arms-length, privately funded operation broadcasting 

propaganda to Eastern Europe.  Radio Nord broadcast until 

June 1962 when the difficulties caused by the Swedish 

government restricting supply of the vessel resulted in her 

Lobster 58 

Page 6    Winter 2009/10



sailing to Spain, to await orders from its owners.3 

The UK interest 

In September 1962 Radio Nord sailed north from Spain and 

anchored off the south east coast of England while McLendon 

and Murchison tried to conclude the sale of the ship to a group 

of UK investors led by Alan Crawford, an Australian music 

publisher. Crawford, who owned a number of record shops in 

London, said subsequently that he was interested in setting 

up a commercial radio station that would broadcast pop music 

to UK audiences because it would boost sales in his record 

shops at a time when pop music received very little exposure 

on the BBC Light Programme. Crawford may have had other 

reasons for involvement in this venture. He was also, for 

instance, a business partner of Major Oliver Smedley. Smedley 

was a founder member of the Institute of Economic Affairs and 

a prominent figure in UK free trade and libertarian political 

circles. Both Crawford and Smedley knew of the broadcasts of 

Radio Nord and both had been directors of a company called 

CBC (Plays) Limited, which aimed to promote commercial radio, 

since 1960 – the year that McLendon and Murchison 

purchased the MV Olga.4  

Interviewed in 1984 Crawford could not remember how 

he found out who the owners of Radio Nord were or how he 

contacted them. Whatever the circumstances, McLendon and 

Murchison were happy to do a deal and gave Crawford specific 

advice on the arrangements and legal structures he needed to 

put in place to successfully operate a privately owned offshore 

station in an environment where it would be unlawful:

establish a core group of investors with whom the 

3  Radio Nord remained on the air through the winter. During this time 

the Baltic freezes over, there is little daylight and temperatures are 

below zero for many months on end – hardly pleasant conditions for 

the crew of a small cramped ship. 

4  See <www.offshoreechoes.com>  

Lobster 58 

Page 7  Winter 2009/10



company would be publicly associated whilst having all the 

companies and bodies associated with the venture registered 

offshore – preferably in a secretive domain.

The immediate problem facing Crawford in 1962 was that 

possible UK investors knew from an elementary perusal of the 

Radio Nord finances that the amount of money needed to run 

a floating commercial radio station was enormous compared 

with a land-based option; that the UK authorities could still 

hamper the operation of any proposed station; and that 

profits might be considerably less than expected. As a result of 

this negotiations with Crawford took until August 1963 to 

finalise.5  The eventual deal was that Radio Nord would be 

leased by McLendon and Murchison to a consortium led by 

Jocelyn Stevens, the owner of the UK high society gossip 

magazine Queen. The funding came via a network of 

companies registered in Liechtenstein and day-to-day 

management of the business was carried out by Major 

Smedley. Noting the difficulties in supplying an offshore vessel 

and the sanctions that any irate government could use 

against it, Crawford, Stevens and Smedley reached an 

agreement with Egan O’Rahilly, the owner of a private harbour 

at Greenore in Eire, that the vessel would be serviced and 

supplied there. O’Rahilly’s son, Ronan, an appropriately 

youthful figure who knew Crawford through Crawford’s record 

shops in London, was the public front for the operation.6 The 

MV Olga/Radio Nord ship was renamed Radio Atlanta, and 

sailed to Greenore to be fitted out in late 1963.7   

The assorted investors bought a second ship, a 

5  Because the negotiations with Crawford took so long to conclude, 

the MV Olga/Radio Nord was ordered back to Galveston, Texas and 

decommissioned by McLendon and Murchison.

6  In O’Rahilly’s account of this period he gives himself a central role 

in bringing Jocelyn Stevens into the venture. It is not clear that this 

was the case.

7  The name Radio Atlanta was selected to commemorate the town of 

Atlanta, Texas, where McLendon had established his first radio station. 

Lobster 58 

Page 8   Winter 2009/10



redundant Danish ferry, the MV Fredericia, in December 1963 

for use as a radio station and it was registered by its new 

owner (ostensibly Ronan O’Rahilly) in Panama. By early 1964 

both Radio Atlanta and the MV Fredericia were under refit at 

Greenore. On 28 March 1964 the Fredericia, now renamed 

Radio Caroline, took up station off Harwich and began 

broadcasting. Simon Dee presented its first programme. It was 

joined on 12 May 1964 by Radio Atlanta which dropped anchor 

in approximately the same location. The presence of two 

offshore stations so near to London, and their (for the time) 

refreshingly new broadcasting style and popularity with a 

young audience, quickly led to official enquiries. The Director 

General of the BBC duly received a confidential briefing on 

their activity on 21 May 1964 which stated:

Approximately 50% of the funding for both ships came 

from UK backers, specifically Jocelyn Stevens and the British 

Printing Corporation via its key directors Sir Geoffrey Crowther 

and Max Rayne.8 

The remainder of the funding was held in bank accounts 

in Liechtenstein under the control of Dr Peter Marxer.

The transmitting equipment on both vessels was 

powerful and of US manufacture.

Both ships had been fitted out in a privately owned port 

in Eire owned by a Mr O’Rahilly.9 

The memo concluded with its author drily requesting ‘a 

word on the telephone about the confidential nature of this 

information….’

8  Granada TV interviewed Stephens and O’Rahilly on May 12th 1964 

in the offices of Queen. These served initially as the administrative HQ 

for Radio Caroline.

9  Egan O’Rahilly, father of Ronan, was a close colleague of Eamonn 

de Valera and Sean MacBride. MacBride, who was Chairman of 

Amnesty International at this time, wrote the legal opinion that Radio 

Caroline would have relied on if subjected to serious legal challenge. 

Through his wife, an Irish-American, Egan O’Rahilly also had 

connections to influential figures in US politics. 

Lobster 58 

Page 9  Winter 2009/10



This comment presumably indicates that there were 

certain things that the author of the memo did not wish to put 

in writing.

The UK backers  

Jocelyn Stevens, the most prominent of the UK figures 

associated with the venture, had a conventional upbringing for 

a member of the privileged elite in the 1940s and ‘50s – Eton, 

the Rifle Brigade and Cambridge. Socially well connected (his 

wife was a lady-in-waiting to Princess Margaret) in 1957 he 

became proprietor of Queen magazine, announcing in the 

publication that ‘he wanted to destroy British Establishment 

society as it was as a result of the 1956 Suez debacle.’ 

The most significant figure he employed at Queen was 

Robin Douglas-Home, nephew of Sir Alec Douglas-Home. Robin 

Douglas-Home, who counted himself a friend of both Frank 

Sinatra and John F. Kennedy, appears to have had access to 

quite a considerable variety of interesting information. On 31 

July 1962 Queen published the first piece of gossip linking John 

Profumo to Christine Keeler and Eugene Ivanov. It is not 

known who supplied Queen and/or Robin Douglas-Home with 

this information, but its appearance was a significant part of 

the events that led to the collapse of the MacMillan 

government.10  

The career and political inclinations of Major Oliver 

Smedley have already been noted. During the negotiations to 

purchase the MV Olga by UK investors, Smedley was also 

active as a founder member of the Keep Britain Out campaign. 

This campaigned against the attempts then being made by 

10  Robin Douglas-Home was divorced by his wife, model Sandra Paul, 

in 1965 as a result of his affair with Princess Margaret. He was found 

dead in 1968, the death being ruled as suicide due to clinical 

depression. Sandra Paul later married David Wynne-Morgan, who ran 

Annabel’s night club, and is today married to Michael Howard MP, 

Conservative Party leader 2003-2005.

Lobster 58 

Page 10  Winter 2009/10



Harold MacMillan to take the UK into the Common Market. 

Smedley, who was Vice President of the Liberal Party at this 

point, actually announced when Radio Atlanta started 

broadcasting in May 1964, that it was intended to be ‘the last 

bastion of freedom if the country went Communist.’  This could 

only have been an allusion to the possibility that the general 

election that was due in late 1964 would result in a Labour 

government that Major Smedley and his colleagues regarded 

as seriously – even dangerously – left-wing.  

Sir Geoffrey Crowther went from Cambridge where he 

had been President of the Union in 1928, to Yale via a 

Commonwealth Fund Fellowship. He had an American wife and 

was editor of The Economist from 1938 until 1956.11 He was a 

member of the Council of the Royal Institute of International 

Affairs and in the 1940s had edited Transatlantic, a magazine 

published at that time by Penguin Books.

Max Rayne was a property developer and conducted 

various business ventures with SAS founder David Stirling in 

the 1950s and ‘60s. He later married Lady Jane Vane-

Tempest-Stewart, sister of Lady Annabel Birley, subsequently 

the wife of Sir James Goldsmith.

At the simplest the common denominators that the 

above figures shared were:

a disinterest in the post-1945 political settlement of high 

spending on social welfare and various state and 

governmental activities;

a belief instead in the efficacy of the free market;

a recognition that Harold MacMillan, the candidate 

favoured by the US for the Conservative succession in 1957, 

was by the early 1960s struggling badly and was seen by 

11  During his stewardship The Economist invented the humorous 

character ‘Mr Butskell’, a British politician who combined the attributes 

of both R. A. Butler and Hugh Gaitskell and whose commitment to a 

high spending state enabled him to be at home in either of the two 

main political parties. 

Lobster 58 

Page 11  Winter 2009/10



many as a failed leader who would produce electoral defeat 

and the return to power of Labour.12

The wider context

The association of public figures such as Stevens, Smedley, 

Crowther and Payne with what was then an unlawful venture 

in the UK also needs to be put into a broader social and 

cultural context. There were many people in Britain in the 

1950s and 60s who believed that US society offered a valid 

model for the UK to emulate. There is not sufficient space here 

to record every step in the Americanisation of Britain but 

significant episodes in this long march were surely the 

legislation in 1954 that established commercial television, the 

‘Traffic in Towns’ study of 1960 (which led to US style 

developments and road networks in city centres)13 and the 

scrapping of retail price maintenance in 1963, which produced 

the great supermarket expansion of the 1960s and 70s. 

12  Note should also be taken of the satire boom – which began in the 

UK in 1961-1962 – attacked and mocked the MacMillan government 

which it portrayed as ineffectual and complacent. It thus shared some 

common ground with the line taken by Queen magazine and the 

promoters of Radio Caroline.

13  ‘Traffic in Towns’ studied the growth of car ownership in the UK and 

recommended major road construction schemes including some within 

town centres. It appeared at the same time as Reshaping British 

Railways – aka ‘The Beeching Report’ – which proposed closing 50% of 

the UK rail network. ‘Traffic in Towns’ studied mainly US models rather 

than European options and was prepared by a Committee led by Sir 

Geoffrey Crowther. Other members were T Dan Smith, Leader of 

Newcastle City Council (a local authority that, more than any other, 

opted for US style redevelopment during this period) and Oleg 

Kerensky, a noted bridge engineer. Oleg Kerensky was the son of 

Alexander Kerensky, briefly Prime Minister of Russia in 1917, until 

ousted in a Bolshevik coup. T. Dan Smith actually began his political 

career in the Revolutionary Communist Party – a significant UK 

Trotskyist group – with Gerry Healy, Ted Grant et al, where he learnt 

the importance of a tightly organised and disciplined political machine. 

One wonders if Smith and Kerensky Jnr. discussed politics while 

serving on ‘Traffic in Towns’.

Lobster 58 

Page 12          Winter 2009/10



But not all efforts to change the fabric of cultural and 

social life in the UK necessarily went the way of those who 

were pro-American. The Pilkington Committee which between 

1960 and 1962 looked at the future of broadcasting in the UK 

is an interesting case in point. Its conclusions severely 

criticised ITV for relying too much on recycled US product. It 

recommended that the BBC should start a second, high brow, 

television channel. It was opposed to the licensing of 

commercial radio stations and it recommended instead that 

the BBC should set up a network of state-run local stations 

specifically to thwart this objective. Lobbying for commercial 

radio and funding an offshore ‘pirate’ station was thus quite a 

logical activity for some of those disappointed by the outcome 

of the Pilkington Report and was of a piece with the other 

initiatives listed above.14       

In July 1964 both ships were under the same 

management and were broadcasting across the whole of the 

UK from two different locations. Radio Atlanta (ex-Radio Nord) 

moved to a position off the Isle of Man and was renamed 

Radio Caroline North, while the other vessel, the original Radio 

Caroline, stayed off the coast of East Anglia and was known 

as Radio Caroline South. Test transmissions showed that their 

signals had sufficient power to reach the USA from these 

positions in favourable weather conditions. The existence of 

privately owned commercial radio stations owned by figures in 

the UK who were sympathetic to the Americanisation of their 

own country does not prove that the US either planned or 

engineered such a course of events at an official level. 

However if the Radio Nord template was in any way typical, it 

14  For an interesting discussion of these issues see ‘How American 

Mass Media Manipulated British Commercial Radio Broadcasting’, an 

academic paper published by the Romanian Journal of English Studies. 

Its authors, Eric Gilder and Mervyn Hagger, are involved with the John 

Lilburne Research Institute, a free market think tank based in Texas. 

Its website <www.johnlilburne.com> contains some fascinating 

information. 

Lobster 58 

Page 13  Winter 2009/10



was clear that political, cultural and social influence favourable 

to the US could be exerted by wealthy freelance individuals (or 

companies) operating at arms-length from government. The 

circumstances around the establishment of Radio Caroline fit 

with this theory.15 

Fighting Mr Wilson

Despite the curious memo prepared for the Director-General of 

the BBC, the Conservative government lead by Prime Minister 

Douglas-Home government took no action against Radio 

Caroline. This was noted at the time by Anthony Wedgewood 

Benn MP, who commented in his diaries for the period that he 

assumed that this was because they were actually quite 

happy with the station broadcasting.  Although they trailed 

Labour by 10% in the opinion polls in May 1964 the 

Conservatives narrowed the gap considerably and only just 

lost the October 1964 General Election. 

The new administration formed by Harold Wilson took a 

very different line about unlicensed privately owned radio 

stations, but with a parliamentary majority of only four could 

not immediately make the issue a major priority. This state of 

affairs lasted until the March 1966 General Election when 

Labour were re-elected with a majority of 96 – sufficient to 

contemplate a wide programme of parliamentary legislation. 

It is still curious that while the record of the 1966-1970 

Wilson government indicated a general inability to deal with a 

range of issues – devaluation, Rhodesia and trade union 

reform for example – no such inhibitions existed when it came 

to their taking action against unlicensed popular 

entertainment. One possible reason for this may have been 

15  We should note that from the early 1950s the CIA sponsored a 

Gray Broadcasting programme in which either fully or partially privately 

funded and run radio stations produced pro-US material in various 

parts of the world. <www.faqs.org> has a number of badly scanned 

documents on this topic.   

Lobster 58 

Page 14   Winter 2009/10



the multiplication of offshore radio stations between 1964 and 

1966. 

By 1966 the two Radio Carolines had been joined by 

others, the best known of which was Radio London. This, too, 

had an interesting background. The station was owned by 

Don Pierson, a successful businessman from Dallas, Texas, 

who had discussed setting up the venture with Gordon 

McLendon, founder of Radio Nord. Pierson originally wanted to 

name the station Radio KLIF London, after KLIF, the  radio 

station that McLendon ran in Dallas. McLendon was not happy 

with this and it broadcast instead as Radio London from a 

vessel anchored off Essex. Radio London earned substantial 

revenue from relaying programmes and advertising from the 

Texas based Radio Church of God, a Christian evangelical 

organisation led by Herbert W. Armstrong, that produced a 

current affairs programme ‘The World Tomorrow’.16 

In addition to Radio London others that could be heard 

included Radio 270, anchored off Scarborough and funded by a 

former Conservative MP, Wilf Proudfoot, (who owned an early 

chain of UK supermarkets) and Radio City, based in a disused 

WW2 fort off Margate and run by Reg Calvert, a successful 

manager and promoter of a number of 1960s pop groups,17 

16  Herbert W Armstrong was a major US evangelist from the 1930s 

onwards who moved into radio broadcasting. A core part of his creed 

was that the white citizens of the US, UK and British Commonwealth 

were the descendants of the lost tribes of Israel and therefore 

entitled, according to Biblical prophesy, to inherit the Earth. Armstrong 

and the Radio Church of God also took the view that the coming 

Armageddon of World War Three would be caused by a United States 

of Europe, led by Satan – in this instance German Christian Democrat 

politician Franz Josef Strauss, a key advocate of European unity. 

Because of this much of their broadcasts from Radio London were 

stridently anti-Common Market. In this they had something in 

common with the views of Major Oliver Smedley. 

17  His roster of artists included Screaming Lord Sutch, the Rockin’ 

Berries, the Fortunes and Pinkerton’s Assorted Colours. In 1964 The 

Fortunes released ‘Caroline’, a single on Decca, that was used as the 

daily theme music for Radio Caroline. 

Lobster 58 

Page 15   Winter 2009/10



as part of an arrangement he had with Major Smedley. Calvert 

also dabbled in politics. Under his guidance Screaming Lord 

Sutch stood as a National Teenage Party candidate in the 

1963 bye-election caused by Profumo’s resignation and also 

ran against Harold Wilson in Huyton in 1966 – when the 

government forcing ‘pirate’ radio stations to close was 

something of a political issue with younger elements of the 

electorate.

 Despite their popularity, neither of the two Radio 

Carolines were profitable – no doubt the extremely high 

operating costs noted above accounted for this – and as a 

result Smedley, Stevens and the other backers soon wanted 

the ships sold and the broadcasting equipment moved into a 

disused coastal fortification off Margate. Calvert established 

Radio City as the first stage in this process with a generator 

supplied by Smedley. It transpired that, despite being outside 

territorial waters, the disused coastal fortress was still owned 

by the Ministry of Defence. In May 1966 Smedley arrived at 

Radio City in a motor launch with a group of dockers and 

seamen.18 They removed the generator, thus forcing Radio 

City off the air. Hearing of this Calvert went to Smedley’s home 

and in the ensuing fracas Smedley shot Calvert dead. At the 

ensuing trial Smedley was acquitted on the grounds that he 

had acted in self-defence. Calvert’s tinkering in politics and the 

sensational nature of his death thus provided a second 

reason for the Wilson government to use valuable 

parliamentary time on legislation against ‘pirate’ radio 

stations, time that could have been used to better effect on 

other issues.  A bill making Radio Caroline and its imitators 

illegal was introduced to Parliament in late 1966 and became 

law as the Marine Broadcasting Offences Act in August 1967.

 The passage of the legislation through Parliament  

18  The dockers and seamen used in this expedition were temporarily 

unemployed at this time due to the National Union of Seamen’s strike, 

an issue that also preoccupied Wilson.

Lobster 58 

Page 16   Winter 2009/10



provoked a campaign of opposition which did much to tarnish 

Wilson’s and Labour’s reputation with the younger section of 

the electorate at this point.19 The campaign against the Act 

reached its crescendo in May, June and July 1967 during the 

final stages of the legislation. In reply to a question put to him 

in Parliament Edward Short, the Postmaster-General, solemnly 

informed his colleagues that Radio Caroline had influenced the 

outcome of the May 1967 Greater London Council (GLC) 

elections, in which Labour had lost control of London for the 

first time since 1934. This was nonsense. The GLC had been 

established by the previous Conservative government in 1963 

as the replacement body for the London County Council (LCC), 

precisely because enlarging the LCC area to include the 

surrounding suburban parts of London made it easier for the 

Conservatives to win the elections for the new authority. 

Short made his comments, though, against a backdrop of 

Labour having lost control of a range of major local authorities 

in May 1967.20  The notion thus being propagated by Short, to 

assembled Labour MPs, many of whom represented marginal 

seats affected by these disastrous results, was that Radio 

Caroline and possibly other stations represented a sort of 

anti-left, fifth column that ought to be curtailed in the interests 

of democracy. The truth appears to have been that by May 

1967 Wilson and Labour were unpopular for a range of 

reasons and that pirate radio stations played only a minor role 

in this change. 

The campaign in favour of the ‘pirate’ stations 

particularly involved The Move, a group who had just 

19  In 1969 the Wilson government agreed to lower the voting age 

from 21 to 18 with effect from 1970. Thus those voting for the first 

time in June 1970 would have been aged 15,16 or 17 when the ‘pirate’ 

stations were taken off the air and some may have felt hostility to 

Labour in 1970 as a result.

20  In the May 1967 local elections Labour lost control of Bradford, 

Bristol, Cardiff, Leeds, Leicester, Liverpool, Manchester, Newcastle, 

Nottingham, Southampton and Wolverhampton.

Lobster 58 

Page 17   Winter 2009/10



established themselves at that point, and their manager Tony 

Secunda. In May and June 1967 The Move began destroying 

effigies of Harold Wilson on stage with an axe as part of their 

‘auto-destructive’ pop art stage act. Secunda followed this in 

August 1967 by distributing promotional postcards for their 

latest record, ‘Flowers in the Rain’, showing a naked man in 

the bath on which the Prime Minister’s face was 

superimposed, with a caption that implied that Wilson was 

having an affair with his secretary, Marcia Falkender. The 

postcard found its way into the hands of George Wigg MP, 

who passed it to Wilson. Wilson sued Secunda and The Move 

and won.21  

 During the period between the appearance of the 

postcard and the subsequent legal denouement, Secunda and 

The Move found themselves under surveillance by the state 

(presumably Special Branch) who followed them on tour 

around the UK as they promoted ‘Flowers in the Rain’.  

Wilson’s lack of humour arose from the allegations that he 

was having an extramarital relationship with Falkender. 

Attempts to smear him with this stretched back as far as 1960 

but were not that well known or in the public domain in 1967. 

Who told Secunda that Wilson was having an affair with 

Marcia Falkender? The use of the security services against a 

pop group suggests that Wilson may have taken the activities 

of Radio Caroline and the other pirate stations somewhat 

more seriously than has previously been thought. Did he think 

that they were part of the attempts to destabilise and 

21  The litigation was dealt with on Wilson’s behalf by Lord Goodman. 

Goodman instructed Quintin Hogg QC MP to pursue the case against 

Secunda. This was ironic (or intentional) given that Hogg had raised 

the issue of a Wilson-Falkender relationship – without naming names 

– as early as 1963. The BBC’s response to the ‘pirates’, Radio One, 

went on the air in September 1967 with Tony Blackburn playing 

‘Flowers in the Rain’, possibly an act of mild rebellion by Blackburn, 

who had been a Radio Caroline DJ.

In settlement Wilson was allocated the entire royalties of 

‘Flowers in the Rain’ in perpetuity.   

Lobster 58 

Page 18   Winter 2009/10



discredit him? If he did the presence of free market, 

libertarian, UK figures and US oil magnates amongst their 

backers would have been significant to him. 

When the Maritime Broadcasting Offences Act became 

law in August 1967, the majority of the ‘pirate’ stations closed 

and virtually all of the better known DJs and presenters 

transferred to the new BBC pop station, Radio One. Radio 

Caroline stayed on the air. By this point Stevens, Smedley and 

the other publicly known backers had dropped out due to the 

furore between the Calvert shooting in 1966 and the passing 

of the Maritime Broadcasting Offences Act. The Radio Caroline 

operation was now reduced to Ronan O’Rahilly with finance 

coming from Phil Solomons, an Irish record company owner.22 

Despite this, in March 1968 both Caroline ships went off the 

air. They were towed back to harbour in Amsterdam following 

failure by O’Rahilly and/or Solomons to pay for their crew, 

servicing and maintenance costs while on the air. 

  Radio Caroline never produced the profits expected by 

its backers in its early years. Its final financial crisis in 1967-

1968 seems to have been exacerbated by O’Rahilly 

diversifying into film production. He spent a great deal of time 

in 1968 as Executive Producer for the film ‘Girl on a Motor 

22  Solomons owned and ran Major Minor records which had an early 

success with the Irish protest singer David McWilliams and his single 

‘Days of Pearly Spencer’. This was played continually on Radio Caroline 

and as a result charted everywhere in Europe. It was not played on 

Radio One due to the involvement of Major Minor with Radio Caroline

and was not, therefore, a hit in the UK. Major Minor achieved a no. 1 

hit in the UK in November 1969 (at a time when Radio Caroline was no 

longer broadcasting) with ‘Je T’Aime Mois Non Plus’ by Serge 

Gainsbourg and Jane Birkin – the first instance of a record that was 

banned everywhere and impossible to hear on the radio reaching the 

top of the charts. 

Lobster 58 

Page 19  Winter 2009/10



Cycle’ which starred Marianne Faithful and Alain Delon.23  Very 

much a European prototype for ‘Easy Rider’ and its slew of 

imitators, it gave an indication of the direction that O’Rahilly 

would now follow. 

Dee time

Simon Dee left Radio Caroline in 196524 and joined the BBC 

Light Programme where he worked successfully as a record 

presenter. He later became one of several figures hosting Top 

of the Pops before being given his own BBC TV chat show, 

‘Dee Time’, in April 1967. Down to the present day, the many 

other programmes of this type still follow the original ‘Dee 

Time’ formula: a mixture of live music and interviews with 

contemporary celebrities, politicians and cultural figures. It 

was hugely popular. On one occasion an audience figure as 

high as 18 million was recorded. While Radio Caroline passed 

into temporary obscurity, Dee enjoyed enormous success, 

covering the 1967 Miss World competition and being seen in 

the company of Princess Margaret. In 1969, though, he 

angered the BBC by demanding a pay rise. They dropped ‘Dee 

Time’ and he switched to London Weekend TV where he 

started a new series, ‘The Simon Dee Show’, in January 1970. 

On 28 February 1970 Dee hosted an episode in which he 

interviewed George Lazenby and Diana Rigg, the stars of the 

then current James Bond film ‘On Her Majesty’s Secret Service’. 

Lazenby, who was managed by Ronan O’Rahilly, used his 

appearance on the show to speak at some length about the 

23  ‘Girl on a Motorcycle’, known as ‘Naked Under Leather’ in the US, 

was based on an obscure French novel in which a young woman rejects 

bourgeois conformism and rides across Europe on a motorbike visiting 

various lovers whilst wearing a one piece leather jump-suit. The film 

was moderately successful despite, or because of, being described as 

‘sub-porn claptrap’.

24  Dee said at the time that he was leaving Radio Caroline ‘while the 

going was good’ possibly an indication of the parlous state of the 

station’s finances and of the looming legislation to ban it.

Lobster 58 

Page 20  Winter 2009/10



assassination of JFK.25 He named a number of living US public 

figures as having played a role in the killing. This was an 

extraordinary direction for a piece of TV to take in 1970 but  

‘The Simon Dee Show’ was broadcast live and not pre-

recorded and/or edited as would be the case today. London 

Weekend TV told Dee immediately after the programme that 

his show would not be continued and that his contract was 

being terminated.26 The curtailment of ‘The Simon Dee Show’ 

ended Dee’s television career.  

Challenging Harold again

Whatever the circumstances behind the demise of Simon 

Dee’s TV career, both Dee and O’Rahilly – and Radio Caroline – 

reappeared in public life in the run up to the 1970 general 

election. The background to this episode was intriguing. 

When Radio London ceased broadcasting in August 1967 

25  Various accounts say that Lazenby was either drunk, stoned or 

tripping while making these statements. Dee himself was known to be 

a regular cannabis user at this time, something that may have 

accounted for the freewheeling and slightly disorganised nature of 

some of his shows. This was not the first time Dee had been 

associated with the murder of JFK. In 1969 he had tried to get a copy 

of the Zapruder film for broadcasting on Dee Time.

26  A discussion of the little that is known about this episode is at 

<http://educationforum.ipbhost.com/lofiversion/index.php/t14731. 

htm>.

Anecdotal evidence suggests that LWT was not unhappy to have 

a reason to fire Dee.  His audience was falling. Further, one of LWT’s 

shareholders, David Frost, also had a chat show (in a similar format) 

on the station and was trying to break into the American market. He 

may have surmised that this would be less likely to occur if he could 

not demonstrate that action had been taken about the antics of Dee 

and Lazenby.

The media in 1970 had not yet left behind the era of Reithian 

deference and was quite capable casting into oblivion individuals who 

committed minor infractions or told inappropriate jokes. Kenny Everett 

was sacked by the BBC in 1970 for speculating about whether or not 

the wife of the Minister of Transport (John Peyton MP) had bribed a 

driving instructor £5 so that she could pass her driving test. 

Lobster 58 

Page 21  Winter 2009/10



its owners, the Radio Church of God, offered the vessel to two 

Swiss businessmen, Edwin Bollier and Erwin Meister, with 

extensive interests in the electronics industry. Ultimately they 

decided against purchasing Radio London and fitted out their 

own ship instead, the SS Mebo II, with transmitting equipment 

twice the power of anything previously carried by either Radio 

London or Radio Caroline. Named Radio North Sea 

International, it took up station off the coast of Essex in 

January 1970 and began broadcasting. Despite Post Office 

jamming from April 1970 it remained on the air. Ronan O’Rahilly 

contacted the owners in early May 1970 and persuaded them 

to rename the station Radio Caroline International during the 

immediate run up the 18 June 1970 UK general election and to 

explicitly endorse the Conservative Party.  

There was a straightforward reason for this. The 

Conservative opposition, under Edward Heath, had included in 

its manifesto proposals to introduce legislation to licence a 

number of privately owned commercial radio stations across 

the UK.27 As well as using Radio Caroline International to 

relay the vote-Conservative-not-Labour message, O’Rahilly 

and Dee also took a road show around selected UK 

parliamentary constituencies in a double decker bus covered 

with pictures of Chairman Mao Tse-Tung on which the face of 

Harold Wilson had been superimposed. O’Rahilly said of this 

later: 

 ‘I have had some very heavy battles, politically, very 

heavy battles. The biggest one was with Labour in 

1970. I produced 5 million posters. I fought in a 100 

marginal constituencies in the UK. We had double decker 

buses all over, we had hundreds of thousands of young 

people handing out leaflets.’ 28 

27  The first independent local radio stations – as they were called by 

the Heath government – were set up in October 1973 in London (LBC 

and Capital Radio) and December 1973 in Glasgow (Radio Clyde).

28  Interview at <www.offshoreechos.com/oem_interviews-01.htm>

Lobster 58 

Page 22   Winter 2009/10



As Labour had been consistently ahead in the polls by as 

much as 49% to 42%, most political observers were taken by 

surprise when Heath won the 1970 general election. Various 

explanations were advanced then and subsequently for this 

unexpected outcome. The key factor in all of them is a 

recognition that the UK electorate of the time were actually 

more conservative and traditional than either the Wilson 

government of 1964-1970 or the political intelligentsia 

realised; and that the extremely rapid social, economic and 

cultural change during this period alienated a section of the 

population without affecting the outcome of contemporary 

opinion polls (which were in any event less sophisticated than 

those of today).29 In this context the role of Radio Caroline 

International and the O’Rahilly/Dee road show in May and 

June 1970 may have been more significant than was generally 

realised at the time. Harold Wilson evidently thought so – he 

is reputed to have vowed to ‘finish off’ O’Rahilly during the 

election campaign. But dealing with O’Rahilly – a citizen of Eire, 

who resided overseas – was not straightforward. Simon Dee 

was an easier target. Wilson and the Labour Party made a 

formal complaint to the police that Dee had broken electoral 

law by campaigning in a partisan fashion during and election 

without submitting expenses. As late as December 1970 Dee 

was still being questioned by the Special Branch on this 

subject, though charges were never brought.  

Loving Awareness 

While Dee assisted the police with their enquiries O’Rahilly 

29  Re rapid change in the 1960s: between 1963 and 1971 the 

following occurred: the end of National Service, the abolition of the 

death penalty, decolonisation, legalisation of homosexuality and 

abortion, the closure of 50% of the national rail network, the 

reconstruction and demolition of numerous town centres, the 

development of tower blocks, the appearance of large, visible ethnic 

minority communities in the UK, decimalisation and the announcement 

that metrication would follow.

Lobster 58 

Page 23 Winter 2009/10



pursued his career as a film producer. He steered George 

Lazenby away from starring in any more films in the James 

Bond series, persuading Lazenby that plots in which a solitary 

British agent continually demonstrated amazing prowess in 

beating the enemies of the West were of declining relevance 

and would not sustain their box office appeal. Instead of this 

O’Rahilly assembled the funding for ‘Universal Soldier’, 

intended originally as a starring vehicle for George Lazenby 

and Jimi Hendrix. Unfazed by the death of Hendrix, the film 

continued in production with Lazenby playing an amoral 

mercenary whose services are sought by various post-colonial 

states in Africa. The female lead opposite Lazenby was played 

by Germaine Greer. In the film Greer gets Lazenby to see the 

error of his ways and persuades him to follow an alternative 

life style.30  ‘Universal Soldier’ was an expensive film to make 

and had only limited box office success when released in early 

1971. This, together with the clear inaccuracy of O’Rahilly’s 

advice on the longevity and appeal of the Bond franchise, led 

to Lazenby dismissing him as his manager. 

With his career as a mainstream film producer over, 

O’Rahilly finally paid off most of the debts that had 

encumbered the original Radio Nord/MV Olga vessel and the 

ship sailed from Amsterdam and started broadcasting off the 

coast of Essex, as Radio Caroline, once more. Initially and 

anachronistically the station played in 1972 the same records 

(and radio commercials) that it had broadcast in 1967-1968. 

In March 1974 O’Rahilly completely revamped the format 

30  Greer came to prominence in 1968 as co-presenter, with Kenny 

Everett, of the TV series ‘Nice Time’. She was also a contributor to 

Suck, a sex magazine published in Amsterdam and banned in the UK, 

and OZ, which was run by a fellow Australian Richard Neville. OZ at one 

point published a photograph of her vagina. In ‘Universal Soldier’ 

Greer appears in hot pants, smokes cannabis and has a lot of sex with 

Lazenby. During this time she was also a lecturer at Warwick 

University. A profile of her in Rolling Stone while they were making 

Universal Soldier is at <www.ibiblio.org/mal/MO/philm/germaine/>

Lobster 58 

Page 24 Winter 2009/10



and launched his latest business venture – the Loving 

Awareness concept. This involved switching the Radio Caroline 

play lists to the type of AOR (adult orientated rock) that was 

popular in the US but hardly heard at all in Europe at that time 

and specifically promoting with it the benefits of a meditative, 

West Coast-style hippy culture. As part of this project O’Rahilly 

put together and funded a rock group that he hoped would 

promote this concept with their music. This was the Loving 

Awareness Band who were eventually unveiled to the media 

in simultaneous press conferences at the Hilton Hotel in 

Amsterdam (this event being hosted by Simon Dee) and the 

World Trade Centre in New York in May 1976.31 These events 

were largely ignored by the UK media but were covered very 

extensively in Europe and also by 3 major US TV stations. The 

publicity that O’Rahilly had devised for the launch went to 

great lengths to proclaim that the Loving Awareness Band 

were as good as the Beatles and would be acclaimed – like 

the Beatles had been in the 1960s – as the dominant musical 

force in western culture in the years to come.32 The Loving 

Awareness Band duly went to Palm Springs, California, where 

they recorded an LP that was released on the Dutch 

Phonogram label in September 1976. Despite being broadcast 

continually on Radio Caroline it did not sell in significant 

quantities. A limited number of live appearances by the group 

across Europe did not promote sales either. 

 What was striking about Loving Awareness even at the 

time was how out of kilter it was with everyday existence in 

the UK in the mid 1970s and how musically conservative the 

31  By 1976 Dee’s career was in low gear. He had spent a period in 

prison for debt and had not been regularly employed for some time.

32  The members of the Loving Awareness Band were not the Beatles 

but were certainly seasoned session musicians. The core of the group 

came from the North East of England and had formerly been in Skip 

Bifferty, a moderately successful psychedelic band in the period 1967-

1969.  One track by the Loving Awareness Band can be heard on 

<www.youtube.com>.

Lobster 58 

Page 25    Winter 2009/10



material performed by the Loving Awareness Band sounded 

when compared to what was available from other artists at 

that time.33 The changing fashions of the mid 1970s and the 

lack of any relevance that Loving Awareness had to its 

audience meant that it fizzled out. In August 1977 the Loving 

Awareness Band left O’Rahilly and became the Blockheads, 

backing band to Ian Dury, and a very different, more 

accessible and more successful musical entity altogether. 

Fade out 

Gordon McLendon and Clint Murchison Junior remained 

prominent figures in Texas business and politics throughout 

the 1960s and 70s. McLendon became of interest to the 

continuing investigation of who had killed President Kennedy 

in Dallas in November 1963. It was noted that McLendon was 

known to Jack Ruby, who made a point of asking to speak to 

him directly after his arrest for killing Lee Harvey Oswald.34  

McLendon was also alleged to have provided funding to help 

establish the Intercontinental Penetration Force (a.k.a. 

Interpen) – a private sector sponsored mercenary group that 

attempted to overthrow Fidel Castro in 1961-1962.35  

McLendon was also a friend of David Atlee Philips, arguably 

one of the CIA’s most influential figures in the post-war period. 

He helped Philips establish the Association of Former 

Intelligence Officers in 1975, during the aftermath of the 

Watergate affair, when the reputations of many in the CIA and 

their supporters on the political right in the US were at a low 

33  Loving Awareness was launched at a time when groups like Dr 

Feelgood, Kraftwerk and Can had just achieved commercial success. By 

November-December 1976 the first records by Blondie, the Damned 

and the Sex Pistols had been issued in the UK. 

34  Ruby was a frequent visitor to McLendon’s radio station KLIF. This 

has led some commentators to speculate that McLendon and Ruby 

were connected to the group of people who organised and carried out 

the Kennedy assassination. 

35  See <www.cuban-exile.com>

Lobster 58 

Page 26   Winter 2009/10



ebb. Clint Murchison Junior is less well known and after he 

inherited his father’s considerable fortune in 1969 he devoted 

himself to his extensive business interests.36 

The loans affair

Allan Crawford returned to his chain of record shops in 

London and his music publishing business after ending his 

involvement with Radio Caroline in 1966. His career 

prospered: in the late 1960s he was responsible for the ‘Top 

of the Pops’ series of LPs issued on the Pickwick label. These 

were sold at a budget price and contained cover versions of 

contemporary hit records. In the mid 1970s he reappeared in 

Australia as the business partner of and official spokesman for 

Tirath Khemlani. In 1974 Khemlani offered a substantial loan – 

ostensibly from sources in Saudi Arabia – to the Gough 

Whitlam government at a time when, like every other country 

in the western world, Australia was battling with inflation and 

a shortage of funds for key investment projects. The loan was 

designed to reduce the dependence of Australia on raising 

funds from US banks, to access sources of funds outside the 

jurisdiction of the various US dominated financial institutions 

(such as the World Bank and the IMF) and also to circumvent 

the bureaucratic attitudes and restrictions of the Australian 

Treasury. The Whitlam government did not instigate the 

negotiations with Khemlani, never received the money, and 

never paid commission to either Khemlani or Crawford. After 

awaiting the appearance of the Saudi funds in 1974-1975 

(which failed to materialise), Whitlam switched instead to the 

conventional approach of requesting a loan from a US bank, 

which insisted as part of its requirements that any other loan 

36  Clint Murchison Snr. was a major business figure in the US from 

the 1930s onward. He was a friend of J. Edgar Hoover and Lyndon B. 

Johnson. There are numerous postings on the Web detailing a 

gathering that he supposedly organised in Dallas on 21 November 

1963. 

Lobster 58 

Page 27  Winter 2009/10



negotiations were ceased. By late 1975 details of the 

Khemlani loan had been leaked to the Australian press, 

causing considerable embarrassment to the Whitlam 

government and playing a factor in its eventual removal by the 

governor-general of Australia.37 An involvement in these 

events, even if marginal, was quite a career step for Crawford 

given his prior role in producing Pickwick Top of the Pops Vol. 8 

(or similar), complete with a sleeve showing a girl in a bikini, 

and destined for sale to unsuspecting shoppers in 

Woolworth’s.  

Jocelyn Stevens relinquished any involvement in Radio 

Caroline in 1965 and in 1968 sold Queen magazine to the 

Hearst Corporation, the owners of Harpers, the longest 

established high society magazine in the US. Stevens moved 

to Beaverbrook Newspapers where he became Managing 

Director of The Evening Standard (1969) and later The Daily 

Express (1972).He remained an influential and extremely well 

connected figure in the UK media into the 1990s. 

Other individuals prominent in the launch of Radio 

Caroline continued to feature in public life for many years 

afterwards. For Major Smedley shooting a business rival dead 

in 1966 did not prove any impediment to continuing his 

political ambitions. In the 1970 general election he stood as 

the Liberal Party candidate in Bethnal Green – an area noted 

for the robust, individualist opinions of its electorate. He 

remained active in various anti-EEC campaigns throughout the 

1970s. His colleague at the Institute of Economic Affairs, Sir 

Anthony Fisher, became one of the most influential exponents 

of the renewed right-wing economic liberalism of the late 

1970s and early 80s. 

37  The Khemlani Loan is covered extensively at 

<www.theage.com.au> and elsewhere. Khemlani was later detained in 

the US in 1981 attempting to sell stolen securities. 

     For the Australian left’s view of the ‘loans affair’ as a CIA operation 

to discredit the Whitlam government see <www.serendipity.li/cia/ 

cia_oz/cia_oz2.htm>.

Lobster 58 

Page 28  Winter 2009/10



Ronan O’Rahilly remains a problematic figure and one 

whose influence is difficult to determine. Partly this is due to 

his tendency to provide accounts of events that are difficult to 

verify and often at odds with the recollections of others. Prior 

to the launch of Radio Caroline he claimed that he ran the 

Scene Club (he didn’t); that he managed the Beatles for a 

week (did Brian Epstein know this?); and that he was he was 

so annoyed by his failure to secure Georgie Fame a record 

deal in 1962 or 1963 (details of when are hazy) that he 

eventually produced a record by Fame on an independent 

label (there is no proof of this). After Radio Caroline began 

broadcasting he maintained that the station was named after 

the daughter of the late John F. Kennedy (it wasn’t). This 

tendency continued down to the press conferences that 

launched the Loving Awareness Band in 1976 when various 

claims were made – equally difficult to either prove or disprove 

– that the new group had the support of the Beatles. In a 

nutshell the account that O’Rahilly gives of how Radio Caroline 

started is designed, in the opinion of some commentators, to 

draw attention away from who its backers actually were and 

what their intentions might have been. 

Radio Caroline continued broadcasting until early 1980 

when a storm beached the vessel on the coast of Essex. The 

ship was then 60 years old and had not been properly 

seaworthy for some time. It was towed away and scrapped. 

O’Rahilly has continued to own and promote Radio Caroline 

either as a ship-based station or an on-line broadcasting 

franchise; but in an era with a bewildering array of radio 

stations it has never matched the popularity and impact that it 

had between 1964 and 1967. 

Gaddafi

The most curious – and dramatic – aftermath of all concerns 

Radio North Sea International, the station that had broadcast 

Lobster 58 

Page 29  Winter 2009/10



briefly as Radio Caroline International in 1970. In August 1974 

Radio North Sea International went off the air when the 

Netherlands banned unlicensed offshore radio stations. The 

ship was then laid up in a Dutch harbour by its owners, Erwin 

Meister and Edwin Bollier, and eventually sold in February 

1977 to the Libyan government. Renamed Radio Jamharia, it 

anchored off Tobruk and broadcast ‘Libya International in 

English’, supporting and endorsing the Gaddafi regime, much 

of it aimed at neighbouring Egypt. This continued until 1984 

when the ship was decommissioned, stripped of its fittings 

and sunk as a target for bombing practice by the Libyan air 

force.

The extent of the business relationship between Meister, 

Bollier, their company Mebo Electronics and the government of 

Libya became clear – and publicly known – at the Lockerbie 

bombing trial in 2000. Bollier was called as a key witness in 

the trial, it having been determined that a timer manufactured 

by Mebo Electronics had detonated the explosives that had 

brought down Pan Am Flight 103 over Lockerbie on 21 

December 1988. Careful procedural arguments made by the 

prosecution underscored that while Bollier was not being 

charged at that point as either an accomplice or an accessory, 

such charges could be made against him at a later date if 

thought to be justified. Questioned extensively in June 2000, 

Bollier admitted that he had travelled to Berlin to meet Markus 

Wolf, the head of the foreign intelligence service of the STASI, 

in 1970.38 Mebo Electronics had subsequently supplied 

detonators, encryption systems, electrical timers, lie detectors 

and suitcase bombs to East Germany. The view the STASI had 

of Bollier was interesting: recently released documents from 

38  Radio North Sea International was anchored very near the Orford 

Ness Atomic Weapons Research Establishment. Orford Ness had a very 

extensive array of Over the Horizon radar antennae that were used to 

track Soviet communications and monitor Soviet missile tests. The 

pirate station could, therefore, have been either interfering with this 

work or listening in to it on behalf of the eastern bloc.

Lobster 58 

Page 30 Winter 2009/10



their archives indicate that they were not sure of his loyalty 

and thought it possible that he was working for the CIA. 

In 1977 Mebo Electronics broadened its interests to 

Libya and supplied significant amounts of the same equipment 

to the Gaddaffi regime. As well as a straightforward trading 

relationship the company was also used by Libya as a means 

of passing loans to organisations and individuals that Libya 

wished to fund. Bollier admitted that Mebo Electronics rented 

office space to Abdelbaset Al Megrahi, the man eventually 

convicted of the bombing, in the building it used as its HQ. The 

trend of the questioning that was put to Bollier evidently 

unnerved him. In the later stages of his testimony he made 

clear, through his lawyer, that if charges were brought or 

considered against him he would call an extensive array of 

witnesses on his behalf. This list included Colonel Oliver North, 

President George Bush Snr., General von Tenda (the former 

head of BOSS the South African intelligence service), Gerrit 

Pretorious (formerly secretary to President Pik Botha of South 

Africa) and a range of other individuals including serving CIA 

officers. It is not clear that these witnesses would have 

attended if requested to do so, what connection if any they 

had with Bollier. It is possible that if the Lockerbie bombing is 

subject to a full enquiry – as some hope – Edwin Bollier may 

yet be questioned further about his trading activities in the 

1970s and 80s. The events listed above certainly make a 

deeper evaluation of the activities of Radio North Sea 

International between 1970 and 1974 of interest.39  

Postscript

In December 2003 Channel 4 TV broadcast ‘DeeConstruction’, 

a discussion programme involving Simon Dee that analysed 

the changes that had occurred to the media since his period of 

fame and commented on the contemporary prevalence of the 

39 Details of the exchanges involving Bollier at the Lockerbie Trial are 

at <www.web.archive.org/web/2002110541308/> 

Lobster 58 

Page 31 Winter 2009/10



celebrity cult. It was followed by a 30 minute, one-off episode 

of ‘Dee Time’ that used the same format as the 1960s series: 

live unedited interviews with well known figures and some 

incidental music. Despite poor reviews it seemed on the night 

no worse than Jonathan Ross (which has, of course, much 

more money thrown at it) and Dee himself (contrary to what 

would later appear about him in his obituaries) appeared 

modest, not particularly bitter, and intelligent.

The programme did not mention his claims about MI5, 

the CIA et al in detail but did remind viewers that the specific 

reason for his demise was being deemed responsible for the 

broadcasting of George Lazenby’s theories about who killed 

President Kennedy. What should we make of his claims now? 

He said he was monitored by the security services. It turns out 

that this was indeed accurate – and would clearly have been 

the case anyway due to his closeness to Princess Margaret at 

one point. (Anyone near the Royals will be looked at by the 

security services). He was also on record as having made 

comments on TV about the Prime Minister Harold Wilson that 

were highly disparaging, and, for the time, regarded as 

unprofessional. We also know that his electoral antics in 1970 

with Ronan O’Rahilly led to a Special Branch investigation. If, 

as some suppose, Radio North Sea International was an 

eastern bloc intelligence operation, then Dee touring the UK 

promoting Radio Caroline International would also have been 

of interest to them.

Dee also said that the CIA controlled the UK media ‘then 

and now’. For this the most that can be said is that there is no 

evidence for such sweeping claims. But given what we know 

about the peculiar history of how pirate radio came about 

between 1961 and 1964, what it was intended to promote, 

the various propaganda programmes that the CIA did run, a 

statement of this type cannot quite be regarded as the silly 

conspiracy theory that many would have us believe.

Lobster 58 

Page 32 Winter 2009/10




