
Holding Pattern

Garrick Alder

Mrs Mopp and the ‘wet jobs’

The ‘review’ of the Freedom of Information Act is in the news 
as I write and I don’t think anyone who cares passionately 
about the Act can be under any illusions about the result this 
review is expected to produce. (In his autobiography Tony 
Blair disowned it as the worst mistake he made as Prime 
Minister, which is surely both unexpectedly honest and 
chutzpah on a scale so gobsmacking that it could eclipse a 
galaxy.)

Less discussed is FOI’s little sister, the Environmental 
Information Regulations (EIR), which are far narrower in scope 
but much much wider in reach: EIR essentially entitle you to 
any information you want from just about anyone, so long as 
it has an environmental connection.

Not even the spooks are exempt from EIR and the dear 
old BBC, whose investigative journalism knows no depths, 
recently used the regulations to gain information about the 
energy efficiency of the headquarters of MI5 and MI6, vital 
information which the public no doubt lapped up hungrily.

I decided to use the ‘catchall’ net of the EIR to winkle out 
some rather more interesting information from MI6.

 The disposal of human remains is considered an 
environmental issue by central Government (and what else 
could it possibly be?) and since MI6 has the ‘class 7’ power to 
use lethal force,1 I thought I’d find out how MI6 gets rid of 
those inconvenient stiffs. Accordingly, I submitted an EIR 
request to MI6 asking how many corpses had been disposed 
of since the turn of the century.

The in-house legal team obviously found my reasoning 
irrefutable because a short while later I received a reply (on 

1  See <http://www.legislation.gov.uk/ukpga/1994/13/section/7>.



plain A4 paper, signed with a wiggly line with no name 
beneath it) informing me that the Secret Intelligence Service 
has not disposed of human remains in the last 15 years.

Encouraged, I wrote again, this time asking for the 
release of the Service’s internal codes/regulations/whatever 
concerning the disposal of human remains.

The Service’s next letter thanked me for my 
supplemental question and informed me that no such 
framework exists.

No doubt, MI6 was entirely honest and forthright in its 
responses.

I was understandably puzzled by such a glaring omission 
in such a strictly regulated environmental area of law and so I 
wrote to the Department for the Environment, Food and Rural 
Affairs to ask how the Government ensured MI6 wasn’t 
polluting the planet with lead-overdose patients.

There was a pause of a week or two and then the 
Department’s press office wrote back telling me the whole 
thing was nothing to do with them and that I should approach 
the Home Office and the Ministry of Justice instead – neither of 
which, of course, has the slightest oversight of MI6.

I think I recognise a wild goose chase when I’m being 
led on one, so I left the matter there.

Crozier’s cronies

Among the recent revelations from Consortium News 
concerning Keith Rupert Murdoch’s clandestine relationship 
with the CIA (see Lobster 69) was the fact that in 1984 Mr 
Murdoch had funded a European ‘fact finding’ mission by that 
noted spook-cum-hack the late Brian Crozier. Consortium’s 
piece did not explore what Crozier did to earn his keep, but a 
little niggle at the back of my head told me that this news 
wasn’t entirely a surprise.

When I finally got round to buying a second-hand copy 
of the book to refresh my memory, the answer was indeed 
staring me in the face from the pages of the first volume of the 



diaries of Woodrow Wyatt, AKA Baron Wyatt of Weeford, AKA 
‘The Voice of Reason’.2  Wyatt’s entry for Monday 2 June 1986 
begins:

 ‘To the Stafford Hotel, 11 am. Meeting with 
conspirators. Brian Crozier,3 Julian Lewis,4 a man from 
Aims of Industry whose name I’ve forgotten and 
another man who I never identified.5 How to make the 
public realise that Labour is still dominated by Militants, 
Communists and Marxists.’

Wyatt of course was a close friend of Mr Murdoch (until the 
1990s, when the tycoon decided that the Vox Rationis was no 
more use and dumped him, leaving Wyatt to lament into his 
tape-recorder that Murdoch ‘has behaved like a swine and a 
pig’) and so to my mind the look of this ‘meeting with 
conspirators’ is that the whole thing was orchestrated by Mr 
Murdoch himself. It’s the simplest explanation.

It’s clear from this entry that the Stafford Hotel meeting 
wasn’t the start of a plan but a continuation of something 
already in motion. Wyatt recorded: ‘A lot of work has been 
done on bias in the media and there will be a report coming to 
me soon I hope. It covers BBC and Independent TV.’

At this stage, it’s not clear to me what came of this 
plotting, if anything.

But there is a lovely coda in Wyatt’s entry for 12 
November 1987, which records a lunch with David Hart, 

2  Of this News of the World editor, Derek Jameson, said in 2008:  
‘True, Murdoch did foist Woodrow Wyatt on me at the NoW. I got my 
own back by putting this subhead under his by-line: The voice of 
reason. I reckon the whole world with the exception of Wyatt and 
Murdoch knew I was taking the piss.’ <http://www.pressgazette.co.uk/ 
node/41321>  
3  Crozier is referred to in a footnote by Wyatt’s editor Sarah Curtis 
as: ‘Journalist and author, in the Guinness Book of Records as the 
writer who has interviewed the most heads of state and government’, 
which is true as far as it goes.
4  Sarah Curtis notes simply that Mr Lewis was: ‘Conservative MP, 
elected 1997’ – which again, is true as far as it goes but does not 
reflect Mr Lewis’ status at the time or, for example, his intriguing 
exploits with The Freedom Association during the 1970s. 
5  I feel sure that we glimpse here the fleeting shadow of an MI5 
officer.



alumnus of the far-right Murdoch-funded Campaign for a Free 
Britain, in which Hart tried to cajole Wyatt (a friend of Mrs 
Thatcher and the Queen Mother) into recommending Crozier to  
Thatcher for a knighthood.

It really is a small world in the British Establishment. 
Speaking of which.....

Coulson and co

Now that the Tommy Sheridan perjury trial has acquitted 
former Murdoch employee Andy Coulson, there’s no risk of 
contempt of court and so I am free to explore a matter that 
has interested me for some time.

Throughout the byzantine and years-long unfolding of 
the News International hacking scandal, there have been a 
few glimpses of what might have been peripheral involvement 
by the Security Service, MI5. I have only been keeping half an 
eye on the entire affair so the one that sticks in my mind is the 
2011 revelation that News Int’s semi-detached private 
investigator Glenn Mulcaire had somehow got access to an 
MI5 file on a friend of Princes William and Harry.6 Since the 
friend in question was not suspected of any wrongdoing, the 
look of this disclosure is that MI5 routinely keep tabs on those 
close to Royalty – although they seem to have missed Jimmy 
Savile for some reason.

Anyway, the Mulcaire/MI5 connection was never 
explored or brought before Lord Leveson and died amid the 
long grass of official silence. Earlier this year it was revealed 
that former News of the World high-flier (and recently theatre 
critic for the Surrey Comet) Neville Thurlbeck was an MI5 
informant.7 Mr Thurlbeck has stated that the flow of 
information was ‘strictly one way’ – no doubt, Mr Thurlbeck 
was motivated purely by patriotic national security concerns – 
and that moving from journalism to work for MI5 would have 

6  <http://www.nytimes.com/2011/10/22/world/europe/mi5-
references-emerge-in-britain-phone-hacking-suit.html?_r=3&>
7  <http://www.pressgazette.co.uk/former-news-world-reporter-neville-
thurlbeck-reveals-25-years-tabloid-secrets-exclusive-extracts>



entailed a drastic pay cut (a claim that I find wholly 
believable).

Later, Mr Thurlbeck would find himself the cellmate of 
Andy Coulson during the thirty seven days Mr Thurlbeck was 
imprisoned, a situation that it is hard to believe was 
coincidental, although what might have motivated it remains 
unclear (there is material for a playwright here, I think).

Mr Coulson of course had taken Mr Thurlbeck’s dreaded 
pay cut in order to become David Cameron’s communications 
chief, in which position it was later revealed he was not 
vetted. The emergence of this fact is said to have ‘shocked 
Whitehall’, and not without reason: allowing someone to get 
to the centre of government without proper background 
checks is like handing your bank card and PIN to a stranger on 
the street. Marcia Faulkender’s supposed ‘non-vetting’ was 
enough to inspire a smear campaign involving compromised 
national security during Harold Wilson’s term in office.

Number 10 itself argued....well, it’s not entirely clear 
what Number 10 argued.8 First of all, Coulson was said to 
have undergone basic vetting and not to have had access to 
top secret material. Then the line was that Coulson would 
have been subject to developed vetting9 but it would have 
been too expensive. Then the claim was that Coulson was 
being subjected to developed vetting but it was never 
completed. Finally, Number 10 declared that ‘No information is 
held that shows Andy Coulson was sent information incorrectly 
or for which he was not authorised’, a statement that 
deserves very careful reading indeed.

When Coulson finally appeared before Lord Leveson’s 
inquiry (the second act of which is now well overdue) he 
cautiously said that he ‘may have’ had unsupervised access to 
material classified top secret and above. Obviously, he couldn’t 
be sure about that.

It is very, very hard indeed to accept, per Number 10’s 
protean statements, that there was somehow an absolutely 

8  <http://www.theguardian.com/media/2012/may/10/andy-coulson-
security-vetting-timeline>
9  See <https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/ 
attachment_data/file/61938/NSV002-Active-2-8.pdf>.



unprecedented vetting failure in Coulson’s case and that this 
failure was repeated several times for different reasons and 
that no-one realised at any stage. In Whitehall terms, this is 
quite literally unthinkable. It would crease the brow of even 
the average Daily Star reader. But it would make perfect sense 
if Coulson had already been thoroughly checked out by MI5 
and so – not expecting it ever to come to light – no-one at 
Number 10 bothered to go through the redundant procedural 
rigmarole of vetting him again.

Tory Party like it’s 1992

And so the Miliband rocket proved to be a damp squib at the 
ballot booth and now the brothers (and sisters) are at each 
other’s throats providing a neat distraction from all that boring 
post-election analysis that no-one cares about. Which is a 
pity, because on the face of it 2015’s General Election result 
was every bit as scepticism-worthy as 1992’s. In 1992 it will 
be recalled, the Tories won by a margin of 11 seats, involving 
an average victory margin of 119 votes in each – and four of 
those seats reported signs of election-rigging.

This time round the Tory win was dependent on just six 
seats, all with wafer-thin margins of victory.

* In Wales, the Tories took the historic Labour seat of Gower 
by a margin of 27 votes and the Vale of Clwyd (also taken 
from Labour) by 237 votes. 

* Derby North was taken from Labour by a margin of 41 votes. 

* The Tories held Croydon Central by 165 votes.  

* Tories held Bury North by 378.  

* Thurrock stayed Tory by a margin of 537 votes.  

All of these margins are well within the capabilities of a 
team of determined local riggers, fiddlers and fixers. But since 
all the parties play the game, it’s unlikely that anyone will 
officially complain, meaning that for the second time in a 
generation, a ‘squeaker’ of a poll might have been corrupted 
and invalid..... and with only a year and a day until the ballots 
are destroyed by incinerator, we may never know the truth.



Bogles

The SNP’s endless denunciation of treacherous spies in their 
midst, plotting against Scottish nationalism, has generated a 
lot more heat than light. It was interesting, however, that 
Baroness Meta Ramsay, who will need no reintroduction, was 
the key figure in the Lords who allowed Jim Murphy to triumph 
over the motion of No Confidence tabled against him and 
thereby quit with honour. What a semi-detached ‘ex’-MI6 
officer was doing helping out a key New Labour figure is 
somewhat obscure but my hunch is that it was a case of ‘my 
enemy’s enemy’ aimed at depriving the SNP of a symbolic 
scalp.

I’m not going to list all the allegations of spook 
involvement in the ScotNat political scene that have been 
made since the referendum campaign period: it would take too 
long and anyone who’s been following the saga already 
knows at least some of this. My opinion is that MI5 wouldn’t 
be doing its job if it wasn’t working, on some levels, to 
maintain the integrity of the United Kingdom, a position with 
which I have no small amount of sympathy, the 
unquestionable romance of the Scottish independence 
narrative to one side.

What has escaped attention so far is the fact that in 
2010 a British diplomat cabled a Belfast colleague about 
Holyrood’s state of mind and reported insights attributed to 
‘well-placed sources’ – those sources being clearly, from the 
context, within the SNP.10 

So it appears that the SNP has been comprehensively 
infiltrated years ago. Perhaps private knowledge of this is why 
SNP figures have been so jumpy about possible security 
service interventions.

I submitted a Freedom of Information Act request to the 
CIA around the time of the referendum, asking them for any 
and all available material relating to the Scottish 
independence movement since 1979, figuring that would catch 
everything in modern times and could be winnowed down to 

10  <https://wikileaks.org/plusd/cables/10LONDON126_a.html>



the releasable few pages by declassification staff. Instead, the 
CIA declined to confirm or deny that it held any such material 
concerning a force that threatened the constitutional 
composition of a key strategic ally nation.

Make of that what you will.

The SNP’s ‘oil field cover-up’

When the discovery of the new North Sea oil field referred to 
as Vorlich/Marconi was announced shortly after the Scottish 
referendum last year, many immediately cried smelled a rat. It 
had been a major plank of the SNP’s campaign that major new 
North Sea discoveries lay ahead and/or were being hushed up 
in order to promote uncertainty over the SNP’s bold claim that 
a seceded Scotland could run on oil money.11  

I can’t say either way whether the SNP is ‘onto 
something’ in the most general terms, although it would 
appear that North Sea extraction has certainly peaked and is 
on the decline; but in the case of the Vorlich/Marconi oil field I 
can say that it appears they are barking up the wrong tree. I 
applied under the Freedom of Information Act to obtain e-mails 
sent between site discoverers BP and the Department for 
Business, Innovation and Skills concerning the oil field’s 
discovery. The exchanges captured by my request aren’t 
interesting enough to bother reproducing here; however while 
the e-mails don’t absolutely rule out some kind of 
underhandedness (it being impossible to prove a negative, of 
course), I can say that it appears that BP caught the 
Department on the hop with its announcement and that I’m 
satisfied (any new information notwithstanding) that the SNP’s 
concerns appear to be groundless. (I’ll be glad to forward the 
e-mails on to anyone who fancies a brief but boring read).

11  This claim ricocheted back and forth from October to December 
2014 and a chronological list of pro- and anti- sources would be boring 
and confusing. There is a sceptical and closely detailed summary 
here: <https://mercinon.wordpress.com/2014/10/26/the-snps-deceit-
or-naivety-about-the-uk-oil-and-gas-industry/>.



Not in the Albert Hall

30 April marked the anniversary of the suicide of Adolf Hitler 
and also – allegedly – that of Eva Braun, his lover. ‘Allegedly’ 
because Hugh Thomas, in his book Doppelgangers: The Truth 
About the Bodies in the Berlin Bunker (1996), proved that Eva 
escaped from the fuhrerbunker and for all intents and 
purposes disappeared, leaving behind a corpse doctored to 
look superficially like hers but with completely different teeth.

Mr Thomas’s work on Nazi body-doubles of the Second 
World War has proved contentious over the years but the Eva 
Braun case is the one in which there is absolutely no room for 
doubt. Unless one imagines that Thomas invented his book 
from whole cloth, the evidence he cites makes it absolutely 
impossible for the female body found at the site of the 
attempted cremation of Hitler to be Eva’s. 

This gives me the chance to set out a little theory I have 
nurtured for many years.

It’s well known that when autopsied, Hitler’s charred 
corpse was found to only have one testicle. The Russian 
autopsists even examined the abdominal cavity to see if it had 
‘ascended’. Nope, it wasn’t there. What’s less well-known is 
that all Hitler’s medical records from his lifetime recorded no 
such abnormality.

So there are two options: either every medical 
examination that included details of Hitler’s genitals has been 
doctored or forged on this one detail, or.....one of his testicles 
went missing after his death. If you add in certain other 
details, a strange solution to this little set of mysteries starts 
to come into focus.

Why, for example, did Hitler marry Eva shortly before 
committing suicide? (She even wrote her surname as ‘Hitler’ on 
their marriage certificate). Could it be that the last-minute 
marriage was to ensure that any child borne by Eva would be 
legitimate? Artificial insemination was not then a new 
procedure by any means and if Eva escaped and some 
medically-minded Nazi took one of Hitler’s testicles for the 



sperm it contained.... In this theory, Eva escaped (perhaps to 
Argentina) where she gave birth to Hitler’s child.

Yes, it would have been a cockamamie procedure to 
attempt; but let’s face it the Nazis had some very odd ideas 
indeed about science and biology. It’s exactly the sort of thing 
you can easily imagine them doing. 

So that explains the lot: Mr and Mrs Hitler’s legitimate 
child, conceived by artificial insemination, to be born in exile – 
one day to return. Whether or not it would have worked is 
another matter altogether. If it was ever tried, no heir to the 
Reich has ever appeared.

Of course, all this is pure speculation (one might even be 
forgiven for calling it ‘a load of balls’) but I find the possibility 
beguiling. And even though it’s only a game of ‘what if?’, it  
explains a lot of things in one go, so it has the virtue of 
simplicity on its side.

The ‘vast right-wing conspiracy’ redux

Curious that Monica Lewinsky reappeared in the news earlier 
this year, as the guest speaker at a TED talk, nearly 20 years 
after her moment of fame, just as Bill Clinton’s long-suffering 
wife Hillary was preparing her run for the US presidency. Even 
more curious, it turns out that TED has been co-operating with 
the CIA.12 As far as we know TED has been brought in to 
provide private ‘corporate’ events for the Agency but 
still.....curious.  

12  <http://www.theverge.com/2015/4/27/8503821/cia-ted-talk-
tedxcia-false-flag>


