
Tittle-tattle

 

Tom Easton

 

Conspiracies and cover-ups 

The past year has not been an easy one for those who view 

history as just one bumbling cock-up after another.

The Hillsborough inquiry1 revealed a co-ordinated effort 

by a large number of public servants not only to deny justice 

to the families and friends of those who died in 1989, but one 

that blamed those deaths on the victims themselves. The 

newly launched Orgreave Truth and Justice Campaign2 is 

seeking a public inquiry into a systematic effort by police and 

prosecutors to pervert the course of justice a few years earlier 

in the same part of the world.

The apparent scale of stitch-up required to produce the 

LIBOR rate-rigging ‘scandal’ – the Prime Minister’s word – led 

him to set up a parliamentary inquiry headed by Andrew Tyrie, 

the chairman of the Treasury Select Committee.3 Though Sir 

Desmond de Silva’s review into the murder of Belfast solicitor 

Pat Finucane4 found no evidence of an ‘overarching state 

conspiracy’, he did find plenty of evidence of ‘shocking state 

collusion’. Quite where ‘collusion’ shades into ‘overarching 

conspiracy’ was not specified, but enough was revealed about 

the dirty war to cause the Prime Minister to offer a ‘complete, 

absolute and unconditional’ apology to the Finucane family.

 We’ve not had quite the same mea culpa from Her 

Majesty’s Government over the Mau Mau massacre cover-up 

revealed in all its ugly details in the High Court last year.5  But 

1  <http://hillsborough.independent.gov.uk>

2  <www.facebook.com/OrgreaveTruthAndJusticeCampaign>

3  <www.bbc.co.uk/news/business-18677356>

4  <www.bbc.co.uk/news/uk-northern-ireland-20662412>

5  <www.guardian.co.uk/world/2012/nov/30/maumau-massacre-secret-

files>



contrast the approach of the late Barbara Castle, who long 

campaigned against British treatment of the Kenyans, with 

that of her protégé and successor as Blackburn MP, Jack 

Straw. He records nothing in his memoirs about Mau Mau 

treatment or the documented concoctions and cover-up of his 

Foreign Office officials.6 

 Lord Justice Leveson could have gone much deeper and 

wider in his inquiries, but his report showed plenty of 

nefarious results of the corrupt networks of influence in the 

worlds of press, police and politics extending over many years. 

Criminal trials may reveal yet more about Murdoch, the Met 

and the Chipping Norton set. Then perhaps Murdoch, the 

South Yorkshire Police and the Margaret Thatcher set followed 

by Murdoch, the ‘war on terror’ warriors and the Tony Blair 

set?

 

The Birtists

The demise of BBC director general, George Entwistle, was 

hastened by a lacklustre performance before the Commons 

Culture, Media and Sport Select Committee.7 He was 

accompanied there by David Jordan, the BBC’s director of 

editorial standards and policy, who continued to defend the 

Newsnight decision not to run the Savile exposé with a 

version of events long shown to be untrue.8 

 Apart from gossipy little tales about Jordan’s relationship 

with Tory MP Tracey Crouch, the mainstream media offered 

little background on this important figure at the BBC for more 

than 20 years. In his broadcasting youth, Jordan, along with 

Peter Mandelson and David Aaronovitch, was part of the 

London Weekend Television team recruited by John Birt for his 

Weekend World current affairs show. This, according to Birt, 

was going to display a different kind of broadcast journalism, 

one he famously explained with its initial presenter, Peter Jay, 

the son-in-law of former prime minister Jim Callaghan, as 

6  Jack Straw, Last Man Standing: memoirs of a political survivor (London: 

MacMillan 2011)

7  <www.bbc.co.uk/news/uk-20039602>

8  <www.guardian.co.uk/media/2012/oct/27/jimmy-savile-bbc-policy-

newsnight>



driven by a ‘mission to explain’.

When Birt, now Lord Birt of Liverpool, became deputy 

director-general of the BBC in 1987, Jordan and Aaronovitch 

crossed the Thames with him, leaving their old friend Peter 

Mandelson, now Lord Mandelson of Foy and Hartlepool, in 

south London as the Labour Party’s director of 

communications. Aaronovitch, after executive positions at the 

BBC, left to become a columnist in turn for The Independent, 

The Guardian and now The Times and the Jewish Chronicle. 

Jordan, meanwhile, rose in the BBC first with Birt, who became 

director-general in 1992, and then his successors.

In part the BBC ineptitude revealed by the Savile fiasco 

was a legacy of the Birt era, and the ‘Birtspeak’ language of 

shuffled responsibility and tick-box leadership was much in 

evidence as the saga unfolded.

The huge payoff to Entwistle and the £670,000 the BBC 

gave to Caroline Thomson for not landing his job a few months 

earlier followed the pattern set by Birt when he became the 

first ‘self-employed consultant’ to head the BBC.9 In his train 

came huge earnings and tax-convenient forms of payment, 

layers of ‘managers’ and with many of the top dogs at the 

corporation enjoying private healthcare paid for by the licence 

fee of viewers and listeners.10 

The Thomson network 

Thomson has been part of a cosy establishment network 

since working for Lord Jenkins of Hillhead in the early 1980s. 

She is already Lady Liddle on account of her husband, Roger 

Liddle, an old ally of Lord Mandelson, being Lord Liddle of 

Carlisle. (Lobsters passim) The former lobbyist, who survived 

exposure by The Observer while a Tony Blair adviser at No 10, 

enjoyed a spell as a Brussels eurocrat with Mandelson before 

both took ermine and Rothschild cash to fund the launch of 

their Policy Network ‘think tank’. Ms Thomson’s father was 

Knight of the Thistle Lord Thomson of Monifeith, a Lib Dem 

9  <www.dailymail.co.uk/news/article-2236793/Parade-BBC-chiefs-hit-

pay-jackpot-MPs-fury-executive-gets-670-000--wanted-quit.html>

10  <www.taxpayersalliance.com/home/2011/05/>



spokesman in the Lords. Her brother-in-law is the Captain of 

the Yeoman of the Guard and Deputy Government Chief Whip 

in the Upper House, Lord [Richard] Newby of Rothwell, former 

chief executive of the Liberal-Democrat party. Oh, where is W. 

S. Gilbert when his country needs a new Iolanthe?

Transparency?

The spouse of another peer is Peter Kellner, who enjoyed a 

long relationship with the BBC long before he made lots of 

money from his polling organisation YouGov. Shouldn’t Radio 4 

Today programme listeners have been told at least two things 

when Kellner was interviewed last autumn about the fortunes 

of UKIP by John Humphrys? One is that YouGov president 

Kellner is married to Baroness Ashton of Upholland, the vice-

president of the European Commission, an organisation with a 

close interest in the electoral success or failure of Nigel 

Farage’s party. The other is that Humphrys helped Kellner 

found YouGov, writes for the YouGov website and is reportedly 

a company shareholder.11 

BAP

Unlike two of his regular co-presenters, Jim Naughtie and 

Evan Davis, Humphrys is not part of the British American 

Project (BAP) network whose members occupy a fair few 

Today programme slots most weeks – Damian Green, Douglas 

Alexander, Matthew Taylor, Bob Stewart, Lords Mandelson, 

Adebowale, and Turner, Baronesses Amos and Scotland, 

Charles Moore, Geoff Mulgan, Olly Grender, Margaret Hodge, 

Julia Hobsbawm and Ed Miliband, to name but fifteen.

Rarely in the public limelight during the Newsnight fun 

and games was the deputy chair of the BBC Trust, Diane 

Coyle, husband of BBC journalist Rory Cellan-Jones. Coyle – 

perhaps a future BBC chair? – was admitted to the BAP in the 

‘Class of 1995’, along with the acting editor of The Sunday 

Times, Martin Ivens, son of Freedom Association and Aims of 

11  <www.guardian.co.uk/business/2009/apr/06/yougov-denies-

management-buyout-profits-crash>



Industry man Michael Ivens.12 

The BAP fraternity does not guarantee all its ‘fellows’ 

total immunity from critical attention. In October, Ivens’ paper 

exposed a fellow Project member, former head of the Army 

Lord Dannatt, as one of the retired military top brass ‘willing to 

cash in on their contacts’ for private companies bidding for 

Ministry of Defence contracts.13 Living just around the corner 

from Wapping and guarded by beefeaters, ‘Lord Dannatt told 

reporters at his Tower of London home that a fee of £100,000 

a year would be reasonable’. Didn’t Gilbert and Sullivan once 

write something about this?

The BBC’s woeful performance in recent months has 

made it hard to defend public service broadcasting, especially 

when its public face has been that of pukka establishment 

figure Lord Patten. The Independent has managed to offer a 

little of that by getting the occasional column from a former 

chairman of the corporation, Sir Christopher Bland.14  The 

chairman of London Weekend Television when Birt ran 

Weekend World, he was on the BBC board when the man who 

became Tony Blair’s blue-skies thinker was director general. 

But why on earth should 76-year-old Sir Christopher, whose 

recreations according to Who’s Who are vintage aircraft, 

vintage sports cars and ‘tinkering with water mills’, bother to 

write for the loss-making Independent? Could it be because his 

28-year-old son, James Franklin Archibald Bland (Winchester, 

Cambridge and Fulbright scholar at Columbia) is deputy 

editor?

Did we need to know this?

Immediately after Labour MP Denis MacShane resigned from 

Parliament for being caught forging expense claims, in young 

Archie’s paper appeared a rather bizarre piece from its 

veteran political commentator and former Jerusalem 

12  <www.brandrepublic.com/news/469491/Radio-4s-John-Humphrys-

set-money-YouGov-float/>

13  <www.telegraph.co.uk/news/uknews/defence/9607480/Cash-for-

access-former-generals-broke-rules-says-Philip-Hammond.html>

14  <http://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Bland>



correspondent Donald Macintyre.15 Headlined ‘I was Denis 

MacShane’s landlord’, Macintyre described how he’d been 

friends with MacShane since Oxford days and described the 

former Foreign Office minister as ‘a model tenant’.

He went on:

‘The £1,450 a month (the same as for my previous 

tenant) rental agreement was fully approved by the 

Independent Parliamentary Standards Authority, created 

in 2009 to make a “clean break” after Westminster was 

finally galvanised by the MPs’ expenses scandal, and 

which I knew was reimbursing him for the rent. Nor was 

there any secret about the fact that for at least part of 

the period he was also renting out his London home — it 

is a published fact in the Declaration of MPs’ Interests. 

‘But in the aftermath of public outrage over MPs’ 

expenses I knew that it was impossible to defend the 

arrangement — however legal — by which MPs could not 

claim expenses for mortgage interest but could claim for 

renting a property while letting out their own. And to the 

extent that I was abetting such an arrangement I was 

open to justified criticism as well.

‘Back in July, unaware that the Parliamentary 

Commissioner had decided to resume the investigation 

after the police decision not to proceed, I warned him 

[MacShane] that I would be returning in the autumn and 

needed the flat back.’16 

Readers may ponder why Macintyre felt the need to volunteer 

all this. What might usefully be added by way of context is 

that Macintyre wrote a friendly biography of a close political 

associate of MacShane and himself an Oxford man, Peter 

Mandelson. Its first edition was pulped by Rupert Murdoch’s 

Harper Collins imprint after a successful defamation action. 

Macintyre later had as editor at The Independent from 2008 to 

2010 another Oxford friend of MacShane and Mandelson, 

Roger Alton, now a senior Murdoch executive on The Times. As 

15  <www.independent.co.uk/voices/comment/i-was-denis-macshanes-

landlord-8277922.html>

16  <www.independent.co.uk/voices/comment/i-was-denis-macshanes-

landlord-8277922.html>



editor of The Observer in 2002, Alton vigourously supported 

the invasion of Iraq which was strongly backed by Mandelson 

and MacShane.

 

 

When Alastair met Lance  

A Cambridge man himself, but grateful for their Iraq war 

support, was Alastair Campbell, who left his No 10 duties for 

Tony Blair and New Labour in 2003. One of his early freelance 

engagements – his first was to speak at a Friends of Israel 

gathering organised by Lord Levy – was to interview big 

sporting celebrities for Rupert Murdoch’s Times. One of his 

most impressive interviewees, he told us on his blog later, 

was the ‘open, funny and engaging’ American cyclist Lance 

Armstrong.

Campbell’s glowing account of the man who had fought 

his way back to Tour of France success from cancer appeared 

in June 2004, exactly when a book taking a rather different 

view of Armstrong’s activities had been printed and distributed 

secretly in France because of the publisher's fear of the ‘open, 

funny and engaging’ cyclist's threat of an injunction. 

The book’s author, David Walsh,17was a writer who 

knew just a tad more about cycling and Armstrong than the 

newly retired spin doctor. Walsh was able to prove then what 

was last year confirmed by the US authorities and more 

recently by the disgraced and now much-sued cyclist himself, 

namely that Armstrong was a regular drugs user who cheated 

his way to the seven Tour titles of which he has now been 

stripped. 

According to Walsh, now chief sports writer at The 

Sunday Times, the ‘open, funny and engaging’ man was not 

above threatening anyone who blew the whistle on his drug-

taking. That included Armstrong’s British former physical 

therapist, Emma O’Reilly, who had provided damning evidence 

long before Campbell’s 2004 admiring interview – and was 

rewarded by the ‘open, funny and engaging’ American by him 

17  <www.guardian.co.uk/media/2012/dec/05/david-walsh-british-

journalist-awards>



calling her an alcoholic and a prostitute.

Since doing his best to polish the reputation of 

Armstrong after that of Blair and writing a few books, 

Campbell has moved into full-time commercial PR by joining his 

old No 10 spin doctor colleagues Tim Allan and David 

Bradshaw at Portland.18 A graphic accompanying The 

Independent’s coverage of the BAE/EADS merger controversy in 

October19 showed Campbell among many New Labour pals. 

Those linked to bid backer Morgan Stanley included current 

Cabinet Secretary Sir Jeremy Heywood, ex-head of MI6 John 

Scarlett and ex-Blair chief of staff Jonathan Powell. Portland 

figures in addition to Campbell and Allan were Powell’s brother 

Chris; Martin Sheehan, a Gordon Brown PR man and Steve 

Morris, a one-time Blair adviser. The third Powell, Baron Powell 

of Bayswater, who was special envoy to Blair after long 

service to Margaret Thatcher, was shown as a former adviser 

to BAE.

 

 

Exaro

One of the few journalistic thorns in the side of New Labour 

governments and those of Tory ones before it was The 

Guardian’s veteran digger of dirt David Hencke. Squeezed out 

by unappreciative editor Alan Rusbridger in 2009, he has 

enjoyed a fresh lease of life working for Exaro News, the 

investigative online site,20 scooping the Press Gazette Political 

Journalist of the Year award in December.21 Recent Exaro 

revelations have led the Metropolitan Police to set up 

Operation Fairbank into an alleged paedophile network of 

prominent political figures using a guest house in Barnes, 

south-west London. Hencke is the loss-making Guardian’s loss 

– and that of its shrinking readership too.

18  <www.prweek.com/uk/news/1133230/alastair-campbell-returns-pr-

tim-allans-portland/>

19  <www.independent.co.uk/news/business/news/two-days-to-save-

28bn-bae-and-eads-merger-8201367.html>

20  <www.exaronews.com/>

21  <www.exaronews.com/articles/4752/exaro-s-david-hencke-scoops-

political-award>



 

 

Atlantic Bridge

The decision of the Crown Prosecution Service not to 

prosecute Adam Werritty,22 the one-time adviser to Liam Fox, 

not only afforded relief to the former Secretary of State for 

Defence and his long-time friend and flatmate, but also to No 

10 – and not just because David Cameron seems to have 

plenty of other difficulties on his hands at the moment. The 

reason is that the Prime Minister’s vivacious press secretary, 

Gabby Bertin – currently on maternity leave – used to work 

closely with Mr Werritty and Dr Fox as the researcher and sole 

employee of Atlantic Bridge. The controversial Atlanticist 

defence ‘think tank’ was shut down after the Charity 

Commissioners said in 2010 that its primary objective 

appeared to be ‘promoting a political policy [that] is closely 

associated with the Conservative party’. 

Ms Bertin, a former banker, had her £25,000 salary at 

Atlantic Bridge paid by Pfizer, the giant US pharmaceutical 

company.

Founded in 1997 by North Somerset MP Dr Fox with 

Margaret Thatcher as its president, Atlantic Bridge had current 

Cabinet ministers Michael Gove, George Osborne, William 

Hague and Chris Grayling on its advisory panel.

Dr Fox resigned in 2011 after being found guilty of 

breaching the ministerial code over his relationship with Mr 

Werritty, whom he met 40 times in the Ministry of Defence and 

on trips abroad. He left office prior to the publication of a 

report from the then Cabinet Secretary, Sir Gus O’Donnell, 

which exposed his mistakes. The report revealed that Fox had 

blocked civil servants from attending key meetings alongside 

Werritty, had failed to tell his permanent secretary that he had 

solicited funds to bankroll Werritty, and had ignored private 

office requests to distance himself from him. 

Speaking in an interview with BBC Radio Bristol after his 

resignation, Dr Fox said: ‘My mistake there was to effectively 

22  <www.independent.co.uk/news/uk/politics/adam-werritty-wont-face-

charges-8269993.html>



allow someone to function as an independent adviser and that 

is not allowed under the Ministerial Code. I should have kept a 

better separation there – with hindsight, it seems easy.’

Perhaps Ms Bertin, and even Mr Cameron, might have 

been called to offer their own view of Dr Fox’s judgement had 

the CPS decided to prosecute Mr Werrity.

 

 

Alex and Rupert do a deal

There can be little surprise that the SNP, heavily reliant on the 

editorial support of Rupert Murdoch, has been steered by 

leader Alex Salmond through a U-turn over nuclear weapons 

and NATO membership.23 The idea that News Corp would 

tolerate a governing party wobbly on close relations with the 

United States and its NATO establishment is about as remote 

as believing that even one of Murdoch’s hundreds of titles and 

channels world-wide would fairly report opposition to the Iraq 

War.

Two MSPs resigned from the SNP after the policy change. 

One of them, John Finnie, who joined the party 40 years ago, 

said: ‘I understand that there are those who wish to stay 

within the SNP and to continue to fight our corner in this 

essential debate, and I accept their reasons for doing so. 

However, I cannot continue to belong to a party that quite 

rightly does not wish to hold nuclear weapons on its soil, but 

wants to join a first strike nuclear alliance.’

His colleague, Jean Urquhart, added: ‘The issue of 

nuclear disarmament and removing Trident from Scotland’s 

waters is a red line issue for me. We believe in an 

independent Scotland, not a NATO-dependent Scotland.’

First Minister Alex Salmond was reported by STV as being 

‘saddened’ by the announcement.

Former NATO general secretary, former UK defence 

secretary, and founder member of the British American Project, 

Lord Robertson of Port Ellen, reacted by telling a special 

edition of Scottish Review: ‘The SNP and its leadership are 

23  <http://news.stv.tv/highlands-islands/196279-two-snp-msps-step-

down-as-result-of-partys-u-turn-on-nato/>



taking us for fools.’24  So no surprises there then from the 

man who a year after the Iraq invasion received from George 

Bush at the White House the Presidential Medal of Freedom.25  

The then US ambassador to Nato, Nicholas Burns, said 

that his country’s highest decoration was rarely bestowed on 

foreigners: ‘In this case it’s being given to Lord Robertson for 

his brilliant and very decisive leadership of Nato and for his 

great friendship with the United States.’

The same Nicholas Burns now works alongside Lord 

Robertson and former US Defence Secretary William Cohen for 

the Cohen Group ‘strategic advice’ company based in 

Washington DC.26 Perhaps a future opening there for Mr 

Salmond if the referendum doesn’t go well?

Nick Butler

Lord Robertson’s very old friend and fellow founder of the 

British American Project way back in 1984 was Nick Butler, 

who, according to official BAP history, was the young Chathem 

House research fellow on secondment from BP who managed 

to find the $425,000 launch money to get the BAP off the 

ground. He is still busy in retirement from his day job as right-

hand man to Lord Browne, who resigned as chief executive of 

BP in 2007 after being found to have lied repeatedly to the 

High Court about his private life.27 Browne, in a continuing 

influential public life, subsequently wrote the report ushering 

in higher student fees.28 

 According to the 2013 Who’s Who, Butler still retains the 

treasureship of the Fabian Society he has held for over 30 

years, and serves as vice-president of the Hay Festival and is 

on Yale University’s international advisory board. He is now 

24  <www.scottishreview.net/GeorgeRobertson28.shtml>

25  <www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northamerica/usa/1446366/ 

Bush-freedom-medal-for-Lord-Robertson.html>

26  <http://cohengroup.net/>

27  <www.telegraph.co.uk/news/uknews/1550172/Lord-Browne-resigns-

after-revelations-he-lied-in-court-about-gay-lover.html>

28  <www.telegraph.co.uk/education/universityeducation/7985953/ 

Tuition-fees-to-rise-as-Lord-Browne-set-to-reject-graduate-tax.html>



recorded as being chairman of the policy institute of King’s 

College London.29 There is no reference in Who’s Who to his 

first marriage – not unusual in its self-censoring entries – but 

more surprisingly, perhaps, no mention of his important role in 

helping set up the British American Project.

 

A BAP coda

Two small concluding footnotes on the BAP. The 1998 official 

history of the BAP, published soon after Lobster’s disclosure of 

the Project’s existence,30 paid tribute to the important role of 

banker and former British Steel chairman Sir Charles Villiers31   

in easing its birth. His daughter, Diana, has served on the 

BAP’s US advisory board under her married name of 

Negroponte. Husband John ‘had a distinguished career in 

diplomacy and national security’, according to Yale University, 
32 with which, like his wife’s old BAP friend Butler, he has a 

continuing connection. In 2004 when he was appointed US 

ambassador to post-invasion Iraq, his role in Honduras at the 

time of the BAP’s foundation was described by Counterpunch 

as that of ‘ambassador to death squads’.33

   An early recruit to the BAP in 1991, Brendan Barber rose 

to be general secretary the TUC and talked a lot of Britain’s 

‘stratospheric inequality’.34  After 37 years as Congress House 

bureaucrat Barber retired on New Year’s Eve with a £100,000 

pay-off in addition to his pension.35 This is not likely to match 

the earnings of two of Barber’s other 1991 BAP ‘fellows’, 

Damon Buffini and Jonathan Powell. Multimillionaire Buffini, as 

chairman of Permira, became the apparently reluctant public 

29  <www.kcl.ac.uk/sspp/kpi/index.aspx>

30  <www.britishamericanproject.org/howwebegan.asp>

31  <http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Hyde_Villiers>

32  <http://jackson.yale.edu/negroponte>

33  <www.counterpunch.org/2004/06/04/who-is-john-negroponte/>

Noam Chomsky on the appointment of Villiers’s son-in-law to Baghdad 

can be read at <www.democracynow.org/2004/6/24/noam_chomsky_ 

on_john_negropontes_career>.

34  <www.bbc.co.uk/news/uk-politics-19584508>

35  <www.dailymail.co.uk/news/article-2202367/Brendan-Barber-TUC-

chief-receive-100-000-golden-goodbye-retires-later-year.html>



face of private equity.36 Powell is now a senior managing 

director with Morgan Stanley37and one of the New Labour 

senior network doing quite nicely in Barber’s Britain of 

‘stratospheric inequality’.38 

  

Tom Easton is a freelance writer.

 

36  <www.reuters.com/article/2009/06/12/columns-us-column-buffini-

idUSTRE55B2O820090612>

37  <http://en.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Powell_%28Labour_adviser 

%29>

38  <www.dailymail.co.uk/news/article-2002302/How-onetime-Labour-

bigwigs-raking-private-sector.html>


