
I helped carry William Burroughs 
to the medical tent

Further thoughts on the ‘pirate’ radio stations of the 1960s

Simon Matthews

Lobster 58 published a piece that I had written about the odd 
career of Simon Dee. Inevitably there were many subsidiary 
areas of research, interesting facts and late arriving 
information that could not easily be included in it. These have 
now been assembled and are presented here. Broadly they 
cover three further areas of enquiry:

To what extent were those in the UK who supported 
commercial radio in the 1950s and ‘60s actively seeking to 
change the economic and political environment in Britain? Did 
they oppose the post-1945 consensus around the welfare 
state and central government planning, and if they did by 
whom were they influenced?

Was there an explicitly political agenda behind the 
various US-style offshore commercial radio stations that 
appeared in Europe from 1961 onwards; and, if so, was this in 
any way promoted by the US government?

Did the various ‘counter culture’ activities of Ronan 
O’Rahilly in the 1960s and ‘70s have a deliberate political 
purpose?

Beginnings
A discussion of the origins and role of Radio Luxembourg – in 
its heyday the epitome of slick broadcasting – was omitted 

Lobster 59

34 Summer 2010

Ian
Text Box
Contents



from the article in Lobster 58 but is worth setting out now in 
some detail as an example of the earliest exposure of the UK 
to commercial radio and an indication of how far back an 
interest in this subject can be traced amongst selected figures 
in the British establishment. 

The station came into being as a result of the 
enthusiasm of Leonard Plugge. Plugge was dismayed by the 
decision of the Baldwin government in 1927 to favour a very 
limited state run and regulated radio service, rather than 
licence a substantial network of privately funded and 
commercially sponsored stations, of the type that had quickly 
emerged during the same period in the USA. In 1931 Plugge 
established the International Broadcasting Company Limited 
to promote his proposals about broadcasting across Europe. 
He persuaded the government of the Grand Duchy of 
Luxembourg that, via an expanded network of companies 
under his control, he should be granted a licence to broadcast 
across France, the Netherlands, Belgium and Germany. Radio 
Luxembourg took to the air in June 1933. It was entirely 
privately funded, much of its income coming from sponsorship 
and advertising. Equipped with a powerful transmitter, 
Luxembourg could be heard in the UK and transmitted 3 hours 
of English language broadcasts each evening. Even this limited 
output was immensely popular, with up to 4 million listeners 
tuning in every night to Radio Luxembourg rather than to the 
immensely staid and Reithian BBC Home Service. To satisfy UK 
demand for more broadcasting of this type Plugge also ran a 
smaller operation, Radio Normandy, a small station licensed by 
the French government with a transmitter capable of reaching 
London and the South East from a base on the French 
Channel coast. Like Luxembourg this also began in 1933 and 
proved to be highly popular.

As well as his immensely lucrative commercial interests 
Plugge also had a political career: in 1935 he was elected 

35 Summer 2010



Conservative MP for Chatham. He also moved in the highest of 
high society circles with all the usual trappings of the uber-rich, 
including a London residence on Park Lane that he purchased 
from Baron Leopold de Rothschild.

 The considerable success of Radio Luxembourg, and 
Plugge’s expansion of his network via the International 
Broadcasting Company to Spain, Yugoslavia and Eire in the 
years that followed, drew many other wealthy political and 
business figures to consider similar ventures. One of these 
was Sir Oswald Mosley who from 1936 invested substantial 
sums in attempting to establish a European-based English 
language radio station that would provide the type of mass 
exposure and publicity for the British Union of Fascists that it 
would never get from the BBC.1 

In the summer of 1938 the potential of Radio 
Luxembourg, with its broadcasting capabilities in France and 
Germany, came to the attention of the Chamberlain 
government during the fraught international circumstances 
that developed between Germany and Czechoslovakia about 
the status of the Sudetenland. In September 1938 Plugge was 
persuaded by government figures to pass a temporary 
controlling interest in his various companies to Arthur 
Wellesley, Duke of Wellington. Wellesley was a member of the 
Anglo-German Fellowship and hence, at this point, a supporter 
of the Chamberlain policy of placating Hitler so as to retain him 
as an effective bulwark against Soviet Russia by detaching the 

1 For Mosley and radio see Stephen Dorril, Black Shirt (2006) pp. 387-
437. Mosley’s negotiator on the project was Peter Eckersley, a former 
BBC engineer. Eckersley also worked by MI6, hence perhaps, the 
failure of the project. Mosley does not appear to have had direct 
dealings with Plugge, but the two had a common friend, Colin 
Beaumont, whose mother was Seigneur of Sark, the proposed location 
of Mosley’s station.

36 Summer 2010



Sudetenland from Czechoslovakia and ceding it to Germany.2 
 Following the involvement of Wellesley in its affairs, 

Radio Luxembourg broadcast strongly pro-appeasement 
material throughout the Munich crisis. The existence of 
Luxembourg as an ‘offshore’ station for the Chamberlain 
government was thus extremely convenient for the pro-
appeasement Tories who could use it for this purpose when 
the BBC – which was supposedly impartial and above politics – 
could not. Another benefit that flowed from using Radio 
Luxembourg as an organ of British propaganda on the status 
of the Sudetenland was that its broadcasts were clearly 
‘deniable’ as representing the views of the Chamberlain 
government. 

In 1940 the powerful and intact Radio Luxembourg 
transmitter fell under German control and was later used as 
one of the broadcasting bases for its English language 
services. Many of these programmes featured William Joyce 
(‘Lord Haw Haw’), formerly a significant supporter of Sir 
Oswald Mosley. Joyce’s talks, like Luxembourg’s broadcasts in 
the 1930s, were extremely popular with audiences across the 
UK, much to the annoyance of the Churchill government.3 

Plugge lost his seat in Parliament in the 1945 Labour 
landslide but retained his commercial interests. For some 
years in the 1940s the Attlee government and the Foreign 
Office made serious attempts, without success, to acquire 
broadcasting rights on Radio Luxembourg. This would have 
involved ending Luxembourg’s transmissions to the UK (thus 
preserving the BBC monopoly) and switching its coverage 

2  For details of the range of right wing groups that stretched from 
Chamberlain to Mosley (and beyond) see Richard Griffiths, Patriotism 
Perverted (1998). Wellesley was Chairman of the Right Club, a 
significant and well connected far right faction, and a strong Nazi 
sympathiser.
3  For Joyce see Francis Selwyn Hitler’s Englishman (1987) and for the 
use made by the Third Reich of Radio Luxembourg see David 
O’Donoghue Hitler’s Irish Voices (1998).

37 Summer 2010



instead to eastern Europe. Plugge and his directors rejected 
these proposals because they would have involved a 
substantial loss of advertising revenue. The airwaves 
controlled by Luxembourg, however, were available at the 
right price. In 1953 the station struck a deal with Herbert W. 
Armstrong and the Radio Church of God, prominent religious 
broadcasters in the US. The Radio Church of God, which 
claimed to purvey ‘the plain truth about today’s world news’, 
were particularly concerned about the future political direction 
of Europe. Stripped of the bombastic religious and biblical 
language and imagery their broadcasts used, the Radio 
Church of God message could be summarised as:
* warnings that a strongly united and federal Europe (under 
either French or German leadership) posed a graver threat to 
ordinary citizens than the existing Cold War stand-off between 
the USA and the Soviet Union; 
* a united Europe was a good idea provided it was part of a 
broader alliance with NATO and the USA.

The similarity of this message to the long term strategic 
interests of the USA is obvious and not coincidental. The Radio 
Church of God would later expand their Luxembourg operation 
and would participate in many of the ‘pirate’ radio ventures of 
the 1960s trying (and failing) to be involved on Radio Caroline 
before being widely heard on both Radio London and Swinging 
Radio England.4   

Plugge’s post-war career as a jet-setting wealthy 
playboy brought him into contact with a wide range of political 
and business figures. These included Jean Millstein, a 
controversial figure, to whom he sold his Park Lane property in 
1950. Millstein reopened it as a private gambling club, Les 
Ambassadeurs, the prototype for, and attracting the same 

4  Herbert W Armstrong’s connections with the US State Department 
stretched back to 25 April 1945 when he attended the inaugural 
meeting of the United Nations in San Francisco as a State Department 
accredited representative.

38 Summer 2010



clientele as the later and similar Clermont Club.5  
Throughout the rather austere years of the 1950s and 

1960s Plugge ostentatiously drove a large US Buick around 
London and moved in the same circles as Princess Margaret, 
and, like her, kept some extremely louche company. He turned 
his new home, a town house in Lownes Square SW1, into a 
private gambling club modelled on the Clermont and Les 
Ambassadeurs. (The property was used in 1968 as the set for 
the film Performance.) His daughter, Gale, would later achieve 
notoriety when she became involved with the tiny group of UK 
black power advocates who followed Michael de Freitas (aka 
Michael X).6 

The lengthy career of Leonard Plugge from the 1920s 
through to the 1970s thus encapsulates a number of 
disparate elements in UK politics and society. He represented 
a type of right wing, free market entrepreneur who fell 
completely out of fashion in the UK after 1945 but would later 

5  Jean Millstein (anglicised as John Mills – not the actor) served as an 
intelligence officer for the Polish government in WW2, and possibly for 
the Polish government in exile after 1945. He described Les 
Ambassadeurs, which he started as early as 1944, as ‘a place where 
people can relax and be seen talking to whom they wish’. In the 
1950s the club was frequented by Ian Fleming, Princess Margaret and 
John Aspinall. Scenes from Dr No and A Hard Days Night were filmed 
on its premises.
6  Gale Benson (née Plugge) was murdered in Trinidad in 1972 by 
accomplices of Michael de Freitas. De Freitas had a long history of 
criminal activity and violence and was convicted and hung for the 
murder of his cousin in a separate but related case. There is some 
speculation, not substantiated, that he was eliminated as part of the 
FBI COINTELPRO programme that throughout the 1960s and ‘70s 
terminated the careers (and lives) of many black American, civil rights 
and left activists in the US, Central America and Caribbean. Another 
theory is that de Freitas had Benson murdered because she was 
searching, at the request of Leonard Plugge, for a set of photographs 
in the possession of de Freitas that showed Princess Margaret 
engaged in group sex with a number of young black men. This 
argument forms part of the plot of the recent film The Bank Job 
(2006). 

39 Summer 2010



re-emerge with the ascent of Margaret Thatcher. His success 
in establishing commercial radio in the 1930s and his high 
society connections – which lasted throughout his life – would 
clearly have been a lasting example and inspiration to those in 
the UK who wished to escape what they considered an undue 
amount of government control and regulation.           

The US interest 
The success of Radio Luxembourg in the 1930s, and the use 
made of it by Nazi Germany in the 1940s meant that there 
were many well connected figures at all levels of the US 
government after 1945 who took the view that operating a 
radio station of the Luxembourg type could well form a useful 
part of the armoury against the (supposed) Soviet threat to 
western Europe. As the Cold War escalated, a number of 
European-based radio stations were set up by the US. Some 
of these were openly and directly funded; others had funding 
passed to them via a ‘front’ for the US government. The 
rationale for this policy was entirely political. By 1947 the US 
considered itself (rather than Britain or France) the leader of 
the free world and had formed the view that western Europe 
faced a direct threat, if not of territorial conquest, then 
certainly of emasculation or enforced neutrality, from 
Communism.  

The first signs of this policy came in 1946 with the 
decision to use The Voice of America (which had originally been 
launched in 1942 as part of the US war effort and was directly 
funded by the US government) to report on selected European 
events that were deemed to be of critical importance to US 
foreign policy objectives. The Voice of America duly covered the 
1948 Italian elections in great depth, the outcome of these 
being regarded as important to the future political balance of 
Europe. The role played by the US in swinging these elections 
away from the Italian Communist Party and toward the 

40 Summer 2010



Vatican-aligned Christian Democrats was seen as a 
substantial early success for this initiative. Following this, 
however, the Truman administration took a considered view 
that continuing with directly funded radio broadcasting that 
was obviously linked to the US government was likely to be 
counterproductive in propaganda terms. It concluded that a 
range of ‘private’ initiatives should be established through 
which future funding could be channelled and deniability 
ensured. A specific step in enabling this course of action to be 
adopted came in 1949 with National Security Council Directive 
10/2. This empowered the CIA to spend money on whatever 
or whomever it felt would be beneficial to US interests without 
having to explain its decisions, leave any trace of them, or 
produce financial accounts of how much money it had 
disbursed. This strategy resulted almost immediately in the 
setting up of Radio Free Europe, based in Munich. 

Radio Free Europe, on paper, was supposedly the 
offspring of the National Committee for a Free Europe. It was 
joined in 1953 by Radio Liberty which also broadcast from 
West Germany. Radio Liberty was essentially a joint CIA-
Intermarium project (with its funding channelled through the 
American Committee for the Liberation of the Peoples of 
Russia) and by 1955 had a second transmitting station in 
Taiwan from which it was able to reach areas of the Soviet 
Union denied to it by the location of its German transmitter.7  

In 1951 this strategy was expanded further with a 
decision to commission six mobile broadcasting ships. These 
were to be fully equipped radio stations that could roam the 
sea perimeters of the eastern bloc at will and would not be 
susceptible to jamming, or in the event of war, sudden 
immobilisation by an air strike. The first of these was 
7  For an account of Radio Free Europe and Radio Liberty see 
Christopher Simpson Blowback (1988) pp. 125-136. See also Voices of 
Hope: The Story of Radio Free Europe and Radio Liberty published by The 
Hoover Institute (2001). On the Intermarium see Stephen Dorril, MI6: 
fifty years of special operations (2000) chapter 11.

41 Summer 2010



commissioned by President Truman at a major public ceremony 
in March 1952. The ship in question was the US Coast Guard 
cutter Courier, which was the most powerful and lavishly 
equipped floating radio station in the world. It anchored off 
Rhodes in the Mediterranean and broadcast to the Balkans, 
the Caucasus, the Ukraine and much of Central Asia. The 
Courier had a helicopter deck which it used to launch barrage 
balloons. These raised its transmitting aerial to an altitude 
sufficient for ultra long range broadcasting. In addition the 
Courier also had facilities that enabled it to monitor radio 
transmissions of all types from deep within the Soviet bloc and 
could also, if required, jam signals.

Intriguingly, given the later financial issues that dogged 
many of the 1960s ‘pirate’ radio stations, the US government 
quickly discovered from its use of the Courier, that the costs of 
running a radio station at sea were far greater than on land. 
The fleet of broadcasting ships never materialised – at least 
not as a specifically government funded initiative – and the 
Courier remained the only vessel of this type under direct 
government control.8 Even so it would still be plausible to 
assume, given the US policy decisions listed above, that there 
were similar schemes which enjoyed some US government 
funding and which at the time were presented as being 
entirely private sector initiatives. 

In other words the expense of the USCGC Courier meant 
that rather than an obviously government led and funded 
scheme the US would opt instead for a private sector 
intelligence operation, promoted by any one of the extremely 

8  Although the US lost interest in running floating radio stations, 
between 1961 and 1964 the US Navy commissioned 5 large and 6 
small signals intelligence ships that were used to monitor radio 
broadcasts of all types in selected locations around the world. These 
included the USS Liberty, which was attacked by Israel in the eastern 
Mediterranean in June 1967, and the USS Pueblo, captured off North 
Korea in 1968. The remainder continued in service until replaced by 
satellite technology in the 1970s.

42 Summer 2010



wealthy and deeply patriotic American business figures (such 
as Gordon McLendon, a major figure in US radio) underpinned 
by some clandestine government funding to ensure deniability. 
In this context the close connection between Gordon 
McLendon and David Atlee Phillips, which came into the open 
in the 1970s, makes a great deal of sense.9 It was not only a 
personal friendship, but also a long standing business and 
professional relationship that dated back to the earliest days 
of US clandestine broadcasting in the 1950s. A significant part 
of the work Phillips undertook for the CIA involved running 
radio stations. He was a key figure in setting up The Voice of 
Liberation, which broadcast into Guatemala in 1954, and Radio 
Swan, which transmitted into Cuba from 1961. Both these 
stations were modelled on the format that McLendon had 
pioneered at KLIF Texas: popular music punctuated by breezy 
news bulletins from a heavily pro-US/pro-western standpoint 
and significant amounts of religious broadcasting from the 
Radio Church of God. With hindsight both the Voice of 
Liberation and Radio Swan look very much like templates for 
Radio Nord, the station that McLendon sponsored in the Baltic 

9  Gordon Maclendon’s Wiki entry includes this:
‘Jack Ruby was both a listener and admirer of McLendon and known to 
the staff of the station, including Gordon McLendon. Conspiracy 
theorists Warren Hinckle and William Turner (in their book Deadly 
Secrets) and Peter Dale Scott have alleged that McLendon played a 
peripheral role in the John F. Kennedy assassination. Gordon 
McLendon was the first person Jack Ruby asked to speak with after his 
arrest. They also cite McLendon’s close relationships to legendary 
Central Intelligence Agency operative David Atlee Phillips, politically 
connected oil magnate Clint Murchison, Sr., and political advisor to 
LBJ, Bobby Baker, as circumstantial evidence. McLendon is also 
alleged to have funded Interpen, the Intercontinental Penetration 
Force, which aimed to privately overthrow Cuba in the 1960s. Gordon 
McLendon and David Atlee Phillips co-founded the Association for 
Intelligence Officers.’   

43 Summer 2010



from 1961 and which later became Radio Caroline.10 

Unravelling Mr Pearson (sic)
The official version of the Radio London story states that an 
admirer of KLIF Dallas, Don Pierson (also spelt Don Pearson on 
occasion), was apparently so enthused when reading about 
the success of Radio Caroline that in late 1964 he decided to 
start his own station, Radio London, with funding from the 
Radio Church of God.11 A little later, in 1965, Pierson claimed 
that he had become ‘disillusioned’ with the material broadcast 
by Radio London and formed a new consortium with William 
Vick and Tom Danaher. They acquired and fitted out another 
ship and brought it into service as the base for two different 
radio stations: Swinging Radio England, which broadcast pop 
music, and Britain Radio, which provided easy listening for an 
older audience. This venture was launched at an extremely 
lavish social event at the Hilton Hotel in May 1966 and the two 
stations broadcast until August 1967 when the Marine 
Broadcasting Offences Act took them off the air.

 There are a number of problems with accepting this 
version of events at face value. 

Firstly, although Don Pearson/Pierson stated that he 
10  For a fictional treatment of this topic see Len Deighton’s Billion 
Dollar Brain(1966) p. 31 where the main villain (an oil magnate from 
Texas) is described thus; ‘....the guy’s a multi-millionaire, multi-
billionaire maybe. This is his toy. He made his money from canned 
food and insurance; that’s a dull way to make a billion, so he needs a 
little fun. The CIA siphon a little money to him....some of the stunts 
we pull are pretty good. He has two radio stations on ships that beam 
into the Baltic states. You know the sort of thing: “Stand by for 
freedom and coke’’....’
11  Pierson stated that he saw an article in The Dallas Morning News 
quoting Ronan O’Rahilly as saying that Radio Caroline was making a 
profit of £18,000 per month. If so, this was false. O’Rahilly had no 
controlling interest in the station at this point and it never made any 
money. At the time he claims to have seen the article, one of the 
Radio Caroline ships was still owned by Gordon McLendon (a friend of 
Pierson’s) and was only leased to its UK operators. 

44 Summer 2010



was ‘disillusioned’ with Radio London, both Swinging Radio 
England and Britain Radio continued to use the same format, 
including religious broadcasting and commercials from the 
Radio Church of God, that had been used by Radio London.12 

Secondly, the personnel involved at a senior level in the 
management of Swinging Radio England and Radio Britain 
were far more high powered and significant individuals than 
one might reasonably expect to find running a radio station, 
even one with the ample funding that these enjoyed. Day to 
day control of the two stations was exercised by William Vick, 
who otherwise acted as president of 16 oil company 
subsidiaries of the Monsanto Corporation.13 Tom Danaher, 
who like Pierson was also a friend of Gordon McLendon, 
served as a (prominent and well known) US Navy pilot in the 
Pacific and Korea. In 1990 he would be credited with giving 
Mel Gibson special assistance on the film Air America, a drama 
about the CIA covert operations in Laos and Cambodia in the 
12  In October 1966 Swinging Radio England covered the Conservative 
Party Conference at Blackpool in some depth, including coverage of a 
Young Conservatives rally.
13  SRE/BR had a UK board of directors one of whom was John Cordle,  
Conservative MP for Bournemouth East 1959-1977. Cordle was a  
friend of Princess Margaret (connecting him with others – Plugge, 
Stevens, Robin Douglas-Home etc – in this narrative), a right wing 
evangelical Christian and early follower of Billy Graham (and thus 
possibly sympathetic to the Radio Church of God). He resigned his 
seat in Parliament in 1977 after being found to have received 
payments from John Poulson. 
Also involved in the SRE/RB management structure at various stages 
were: 

Basil Van Rensburg, a former producer with the South African 
Broadcasting Corporation who had also worked in Rhodesia TV. 
(Neither of these are mentioned in his Guardian obituary). In later life 
van Rensburg was a significant figure in the Catholic anti-apartheid 
movement in South Africa. 

John Withers, who managed the advertising account at SRE/RB 
and worked alongside Ted Allbeury. Seems to have been the same 
John Withers (1930-2009) who had a Guardian obit on 13 June 2009 
and who was a major figure in UK advertising in the 1960s,'70s and 
'80s. 

45 Summer 2010



1960s and ‘70s. The managing director of Britain Radio in 
1966-1967 was Ted Allbeury. Allbeury had been an intelligence 
officer during the early part of the Cold War, running agents 
into East Germany. He would later pursue a career as a thriller 
writer and admitted that he was given ‘top secret information’ 
by the CIA in the 1970s and ‘80s to place in, and spice up, his 
espionage novels.14 Mention should also be made of Philip 
Birch, the UK Head of Radio London. Birch, who was 
recommended for the position by Pierson, was also a senior 
figure at the London office of J. Walter Thompson. The 
impression gained from a perusal of the CVs of these 
individuals is that both Radio London and Swinging Radio 
England were very expensive US ventures designed to 
promote US culture to UK listeners. 

Thirdly, the ship used to accommodate Swinging Radio 
England/Britain Radio, the SS Olga Patricia, was a 
converted US Navy vessel, formerly the USS Deal. Like the 
USCGC Courier it had a helicopter deck aft and carried very 
expensive radio equipment, supplied by Continental 
Electronics. It was a sister ship of the USS Pueblo. Its home 
port was Miami and it sailed to its UK destination in 1966 
under the command of Captain Julio Alonzo, a Cuban exile.      

Fourthly, the funding for both Radio London and 
Swinging Radio England/Britain Radio did not come from the 
Radio Church of God, as was claimed at the time, although it is 
possible that the Radio Church of God may have contributed 
some money toward them. The money trail behind Swinging 
Radio England leads instead to Pierce Langford III. Langford 
headed ‘the Wichita Falls, Texas group of investors’ for whom 

14  Allbeury was also active (like Oliver Smedley) in the Liberal Party. 
He stood as the Liberal candidate in a Parliamentary by-election in 
Petersfield in 1960. See his Guardian obituary, 3 January 2006. 

46 Summer 2010



Pierson acted as a banker.15  Langford was also closely 
connected to, and a key supporter of, Senator John Tower 
(Texas-Republican). Tower served in the US Navy between 
1943 and 1946 and remained an active member of the US 
Navy Reserve until 1990. During this period he took a BA in 
Political Science (1948) and in 1952-1953 travelled to the UK 
where he studied and researched the organisation of the 
Conservative Party. A close colleague of Lyndon B Johnson 
(despite their apparently different political affiliations) Tower 
was Chair of the Senate Armed Forces Committee and in the 
1960s and ‘70s had a key role in the oversight of intelligence 
affairs.16 

After Swinging Radio England/Britain Radio stopped 
broadcasting in 1967, the vessel used to host the stations, 
the Olga Patricia, appears to have been sold to the Zapata   
Corporation (details at Lloyds List are not certain on this) and 
renamed SS Laissez Faire. There are reports (unconfirmed and 
difficult to substantiate) that it remained a mobile 
broadcasting station into the 1970s off Vietnam and later 
Cuba. The most significant of the founding figures in the 
Zapata Corporation was George Bush Snr, then of the CIA, 
and it is commonly assumed that the Zapata Corporation 
acted as a direct conduit for CIA funding.

Ronan O’Rahilly – counter culture auteur?
In my essay in Lobster 58 Ronan O’Rahilly loomed large as a 

15  Pierson was both the founder and Chairman of the Abilene 
National Bank. The Wichita Falls, Texas group of investors all appear 
to have been oil men or the owners of extensive and profitable car 
dealerships. See <www.northernstar.no>, <www.johnlilburne.com>  and 
Frances Saunders, The Cultural Cold War: The CIA and the World of Art and 
Letters (1999). 
16  Tower worked in radio in Texas in the late 1940s. He conducted his 
research in the UK by interviewing selected Conservative Party activists 
and officials across the country. In 1966 he privately visited the UK 
offices of Radio London – it is not clear why.

47 Summer 2010



major figure behind Radio Caroline. His other activities were 
also touched on in the article but the full extent of these, and 
how heavily he campaigned against the Wilson government in 
1970, only became apparent after the deadline for the 
publication of the original article had passed. 

In 1968-1969 O’Rahilly was riding high on the credibility 
that he had gained from keeping Radio Caroline on the air for 
8 months after the Marine Offences Act had come into force 
and from the relative success of the first film he had produced, 
the Marianne Faithful biker movie Girl on a Motorcycle. He had 
also become manager of George Lazenby, the Australian actor 
chosen to succeed Sean Connery in the role of James Bond. 

O’Rahilly also drank deeply from the well of the US 
counterculture. In late 1969 he was approached by various 
members and associates of The Committee, a comedy troupe 
based in San Francisco that had a reputation at the time for 
improvised political satire.17 The Committee operated out of 
the same building as Ramparts magazine. One of its members, 
Del Close, was also in Ken Kesey’s Merry Pranksters, as well 
as being the creative force behind the light shows used by the 
Grateful Dead. The Committee had devised a film, Gold – a 
western type farce about some hippies who discover a gold 
mine and their subsequent tribulations with authority – but 
had run out of money to complete the venture. They thought 
O’Rahilly might be able to assist them. O’Rahilly saw some 
potential in the project and agreed to help get the film into a 
state sufficient to enable it to be released. He added music 
from various artists on the Major Minor record label to the 
soundtrack and provided an image of Radio Caroline that was 
used at the start of the film.18 Overtaken by the need to put 
together a follow-up film for Lazenby after he had persuaded 
17  Private correspondence with Bob Levis, director of Gold. 
18  Major Minor funded Radio Caroline in 1967-1968 when it was solely 
managed by Ronan O’Rahilly. The soundtrack of Gold also features a 
contribution from Warner Jephson, a contemporary US avant garde 
composer.

48 Summer 2010



Lazenby to drop out of the Bond franchise, O’Rahilly put work 
on Gold to one side shortly after he had acquired the 35 mm 
negative from its director Bob Levis. He also threw himself into 
the 1970 UK general election when he was responsible for a 
major campaign that aimed to ensure that a Labour 
government under Harold Wilson was not re-elected.19 

Wilson called the election on 18 May 1970, with polling 
day set for 18 June. It quickly became clear that, as well as 
the usual Parliamentary opposition, Labour would also face 
hostility during the election campaign from a range of UK 
‘counter culture’ groups. An indication of this came on 5 June 
1970 when the International Times carried advertisements for 
‘Phun City’ a major anti-establishment music and poetry 
festival.20 International Times, which had a not insignificant 
circulation of 40,000, was run by a ‘workers group’ who had 
taken over its publication in late 1969 after the paper faced 
prosecution under the Obscene Publications Act for publishing 
contact advertisements for gay men. The most prominent of 
this group was Mick Farren, a musician who had recently 
toured North America with his rock group the Deviants. Farren 
had returned to the UK as the British representative of the 
White Panthers, a US libertarian/anarchist group that had 
been founded by John Sinclair. Sinclair was also manager of 
the MC5 the premier US political rock band, who had enjoyed a 
substantial success with their LP Kick out the Jams.21  

19  In September 1967 O’Rahilly gave a press conference in 
Amsterdam saying that he had been given a secret tape recording by 
‘two journalists’ which would destroy the Wilson government if played 
on the air. He referred to it as ‘The Secret Life of Harold Wilson’ and 
implied that it would shortly be heard on Radio Caroline. It was never 
broadcast.
20  The International Times carried a considerable volume of material 
on UK, US and Dutch politics during its life, as well as in-depth 
coverage of various radical causes.
21  The MC5 had performed at the events surrounding the Democratic 
Party National Convention in Chicago in August 1968 prior to the 
assault on the crowd by the Chicago police.

49 Summer 2010



It is important to remember that when Farren and his 
colleagues devised Phun City the assumption would have 
been that Wilson and Labour were about to be re-elected for 
a further 5 years. The event thus had two aims: to raise 
money toward the legal costs of the International Times 
obscenity trial and to protest in the biggest and noisiest 
manner possible against what was regarded by the counter 
culture as a conformist, pedestrian Labour government that 
failed to let people (especially young people) express 
themselves. The venue selected for the event, Ecclesden 
Common, was on the outskirts of Worthing, an extremely staid 
seaside town where Farren had been educated. Every major 
UK recording artist of the time was invited to perform and 
Farren, via his connection with John Sinclair, also secured the 
appearance of the MC5 as the headline act.

Even though the festival simply could not be organised in 
conjunction with Wilson’s electoral timetable, Farren pressed 
ahead and obtained advance publicity for the event on Radio 
Caroline International, which broadcast for the duration of the 
1970 general election campaign from the Radio North Sea 
International ship, off the coast of Essex. 

Even after the surprise Heath victory on 18 June and the 
election of a Conservative government, Farren continued with 
his plans. Captain Henry Kerby MP, within whose constituency 
the festival site was actually located, raised his concerns in 
Parliament on 10 July 1970 asking for a ban on all pop 
festivals.22 Four days later the local authority obtained an 
injunction against Phun City. This caused the various backers 
to withdraw and, in some disarray, Farren and the 
International Times turned to Ronan O’Rahilly for help. O’Rahilly 
22  Kerby was an interesting figure. A serving officer in MI6 in the 
1930s and ‘40s, he was active in the Liberal Party before sitting as 
Conservative MP for Arundel and Shoreham 1954-1971. He held views 
about the undue influence of the US that allowed him to speak freely 
to the 1964-1970 Labour government about the (many) plots that it 
faced.

50 Summer 2010



confirmed that he could assist and arrived on site in his double 
decker election ‘battle bus’ on 22 July with sufficient finance to 
pay for some site security and a PA system, but an insistence 
that the bands and poets due to appear would have to 
perform for free. He also announced that his company Mid 
Atlantic Films (producers of Universal Soldier, the George 
Lazenby-Germaine Greer follow-up to On Her Majesties Secret 
Service) would film the entire event, thus producing something 
to equal Monterey Pop or Woodstock in its scope and 
portrayal of the cultural proclivities of contemporary UK 
youth.23 Following O’Rahilly’s guarantees the injunction was 
lifted and the festival opened on 24 July 1970 with a 
performance from the Pretty Things. The following day there 
were sets from the Pink Fairies (who appeared nude) and the 
Edgar Broughton Band who showcased their successful LP 
Sing Brothers Sing, as well as their fiercely political polemic 
single about the 1970 general election, Up Yours. The day 
concluded with an appearance by the MC5. Events continued 
on 26 July with performances from Michael Chapman, Sonja 
Christina (from the cast of Hair) and Mungo Jerry. Farren and 
his colleagues at the International Times had originally 
intended an event lasting a week. The severe shortage of 
funds precluded this and also meant that Phun City was highly 
disorganised: sanitation was poor and there was nowhere to 
shelter from the constant rain. The poetry festival (fronted by 
Pete Brown and William Burroughs) was due to be held in an 
inflatable dome but the dome failed to inflate and the event 
was held instead in a tent used for collective acts of worship 
by a Christian group, from which the poets were quickly 
evicted (by Hells Angels!) due to their continual swearing.24 
Once the musical events were over most people left the site 
23  Another account says that Phun City was filmed by Lion Films. 
Presumably not O’Rahilly’s company – or did he subcontract the work?
24  Burroughs collapsed with a heroin overdose shortly afterwards and 
was assisted by various spectators to the medical tent....hence the 
title of this piece.

51 Summer 2010



and the police arrived in force the following day to disperse 
those who remained. 

Despite its grand objectives Phun City as originally 
intended was neither a large scale event nor a commercial 
success. It passed by without causing major disorder and the 
masses did not take to the streets. It lost £6,000 (the 
equivalent of £150,000 today) and provided no funds for the 
International Times.25 O’Rahilly never produced a film of the 
event for public release, and it is not clear what became of the 
extensive amounts of supposedly excellent footage that was 
shot and seen by some of the participants.

Following the release and failure of Universal Soldier and 
the abrupt ending of his relationship with George Lazenby as 
a result of this, O’Rahilly returned to work on Gold. In late 
1971 he announced that he was bringing the MC5 back to the 
UK (they were now without a manager or a record deal in the 
US) where they would provide material for the soundtrack of 
Gold, record a live LP, tentatively called ‘Live from Saturn’, and 
tour extensively. Between January and March 1972 the MC5 
appeared at various venues across the UK and recorded their 
contribution to the soundtrack of Gold. The film was finally 
released in late 1972 after difficulties with the British Board of 
Film Censors, who removed an unsimulated oral sex scene 
and also cut a section where instructions are given to the 
audience about how to make a petrol bomb. It was shown 
until mid 1973 at two cinemas in London, one of which was 
The Windmill, formerly the premier UK venue for nude reviews. 
The film was not a success and it remains the last celluloid 
venture from O’Rahilly, who concentrated thereafter on 
keeping Radio Caroline on the air whilst pushing and 
promoting – very heavily – the message of the Los Angeles 

25  Nor did Mick Farren’s White Panthers amount to much. They were 
credited with organising the catering at the Windsor Free Festival in 
1972, though selling vegetarian burgers must come some way down 
the list of revolutionary political activities.

52 Summer 2010



counter culture with his ‘Loving Awareness’ strategy.26 

Conclusions – the UK
The opulent life style enjoyed by Leonard Plugge and the 
colossal advertising revenue generated by Radio Luxembourg 
would clearly have been a sufficient motivation for many 
entrepreneurs in the UK to try and establish a commercial 
radio station from the 1930s onwards, even if their possible 
political motivations were not taken into account. The 
sponsors of Radio Caroline – Geoffrey Crowther, Jocelyn 
Stevens, Max Rayne and Oliver Smedley – shared a number of 
common denominators: a disliking of government regulation; a 
belief that broadcasting should be much more a branch of the 
entertainment industry than a public service; a desire to make 
– and keep – money; and a general belief that most people in 
the UK would be better off if the country were more like the 
USA. These opinions even received a sort of semi-official 
endorsement in 1962 in an article ‘The Mass Media’ written by 
Anthony Crosland MP and published in Encounter, which 
appeared while negotiations were underway between Gordon 
McLendon, the Radio Church of God and the quartet above to 
transfer Radio Nord from the Baltic to the North Sea so that it 
could broadcast to Britain.27 

The UK supporters of commercial radio also tended to be 
at best ambivalent toward and often completely anti-Common 
26  O’Rahilly is making a documentary about John F Kennedy, Robert 
F Kennedy and Martin Luther King. Details of ‘King Kennedy’ can be 
found at <www.kingkennedy.com> which invites the public to make a 
donation toward its (eventual) release in exchange for a share in its 
profits. The film is endorsed by Lord Smith of Finsbury, Joanna Lumley 
and a number of others and is due to be released at some point in 
2010.
27  Although keen on US broadcasting, the UK figures behind Radio 
Caroline were still too socially reserved for the full-on bombast of the 
Radio Church of God, which did not feature on the station. Kenny 
Everett, a prankster DJ, was sacked from Radio London in 1966 for 
making inappropriate jokes about the Radio Church of God. 

53 Summer 2010



Market in their outlook. They were certainly not interested in 
European type levels of planning, regulation or social provision 
and implicitly rejected the politics of the Churchill/Eden era – a 
period of consensus and Gaullist Toryism that they deemed to 
have failed at Suez. In an ideal world they would have been 
happy with a return to the free market economics of the 1920s 
and ‘30s and a political system that accommodated this. In the 
1970s and ‘80s most could be found as solid supporters of 
Margaret Thatcher.

With hindsight it could be said that they were prominent 
among those who prepared the way for her. As early as 
January 1950 – i.e. during the run up to the February 1950 
General Election, at which the Attlee government faced its first 
electoral test – Geoffrey Crowther gave a series of talks on 
the BBC Home Service entitled What Is Wrong With the British 
Economy?  In 1950, with full employment, UK exports 50% 
higher than 1937 and a share of world trade that had 
increased to 25%, the answer was actually ‘not very much’. 
This being so, what the object was of a series of lectures of 
this type from an eminent figure is difficult to determine. While 
making them Crowther (who had an American wife and was 
editor at this time of both The Economist and Transatlantic 
magazines) was careful to decry any suggestion that he was 
seeking to Americanise Britain, but they were very much the 
starting point of the steady drip of demoralising literature, 
journalism, political comment and general verbiage on the 
topic of ‘we can’t go on like this’ that continued until May 1979, 
and still rears its head today.28  Crowther also played a 
significant role in 1961 as Chair of the ‘Traffic in Towns’ Royal 

28  Typical titles include Michael Shanks, The Stagnant Society (1961), 
Eric Wigham, What’s Wrong with the Unions (1961) and Rex Malik, 
What’s Wrong with British Industry (1964). In Arthur Koestler’s anthology 
Suicide of a Nation (1963) Malcolm Muggeridge is quoted as saying, 
‘Harold Macm illan blowing through his moustache to the extent that 
“Britain has been great, is great and will continue to be great”. A more 
ludicrous performance could scarcely be imagined....’

54 Summer 2010



Commission that looked at a range of transport systems – the 
majority of the examples in its report being US rather than 
European – and was used by the MacMillan government to 
justify an expansion of the motorways alongside a drastic 
reduction in public transport. Mention should also be made 
here of the Institute of Economic Affairs, the prominent free 
market think tank co-launched by Oliver Smedley, the Adam 
Smith Institute founded by Smedley’s business partner 
Anthony Fisher (the driving force behind the privatisation 
strategy that began in 1979) and the role played by Jocelyn 
Stevens at Express Newspapers in promoting the rise of 
Margaret Thatcher. 

Conclusions – the US
But if the potential to make serious money and promote 
economic liberalism was probably a sufficient motive for the UK 
backers of private radio broadcasting, were the US 
government also involved? The first significant ‘pirate’ radio 
ship in Europe, Radio Nord, was apparently funded by Gordon 
McLendon, who, then as later, took great care to conceal his 
involvement. Positioned off the coast of Sweden, Radio Nord 
was also perfectly placed to reach much of the eastern bloc. 
Why was Sweden chosen as a location? McLendon must have 
known from his own experience with KLIF Dallas and the 
knowledge within the radio community about the level of 
expense required to keep the USCGC Courier broadcasting, 
that a radio ship is much more expensive than a land based 
station. He would also have known that the supposed target 
audience (Sweden) was small and advertising revenue, 
therefore, limited. All this suggests that Radio Nord cannot 
have been a purely commercial venture and its circumstances 
fit those outlined in NSC 10/2 as described above. As to why 
the US government might have been minded to organise – 
through an intermediary – something like Radio Nord, it is 

55 Summer 2010



worth remembering that by 1961 Sweden had been governed 
by the Social Democrats, a political party in Sweden who were 
much further to the left than the Labour Party in the UK, for 30 
years. Sweden thus represented the opposite of what most 
people in US politics would have wanted from a European 
nation. Sweden was also scrupulously neutral and non-nuclear 
in the Cold War – hardly a position to commend it to 
successive US Presidents. In these circumstances why not 
enlighten and influence Swedish youth with a glimpse of US 
culture?

In 1962 McLendon withdrew Radio Nord from the Baltic 
and opened negotiations with the UK investors. Any theory 
about a possible US government involvement in the launch of 
Radio Caroline (as Radio Nord became) must consider as a 
motive the extent to which the US, particularly after Suez, 
wanted the UK run by pro-US centre or centre-right 
governments. The emergence of figures who were compliant 
with these requirements (MacMillan and Gaitskell) could be 
said to represent a success for long-term US strategic goals. 
By 1961, though, MacMillan seemed in serious disarray, badly 
behind in the polls and widely mocked by many of the UK 
intelligentsia. There is also evidence that the spy scandals of 
1962-1963 caused many in the US to finally lose patience with 
their British allies.29 Coupled with the emergence of Wilson as 
the next potential prime minister, this may have produced an 
alarming scenario in the US – the possibility of losing 

29  The critical dates in this theory would be the Vassall spy trial 
(October 1962), the disappearance of Philby in Beirut (January 1963) 
and the Profumo case (May-June 1963). The US Ambassador attended 
the Parliamentary debate on the latter in person and cabled back to 
Washington that MacMillan had become ‘an electoral liability....his 
replacement cannot be too long delayed....’ MacMillan eventually gave 
way to the Earl of Home (whom he favoured over R.A. Butler) in 
October 1963. Home was the uncle of Robin Douglas-Home, a friend 
of President Kennedy and the business colleague at Queen magazine 
of Jocelyn Stevens. It was Queen magazine who first broke the 
Profumo story in its gossip column in 1962. 

56 Summer 2010



significant influence over a future UK government. In this 
context it seems possible that the appearance of both Radio 
Caroline vessels (neither of which were profitable) was part of 
a US desire to give the UK a crash course in the benefits of an 
economically liberal, pro-US society in the run up to the 1964 
general election.

None of this proves any involvement by US government 
or any of its various agencies in Radio Caroline. But with Radio 
London and Swinging Radio England/Britain Radio, the 
advanced technology carried by the broadcasting ships, the 
identities of the backers and day-to-day managers, the 
implausible explanations offered as to how the stations came 
into being and their broadcasting format – identical to that 
used by the stations run by David Atlee Phillips in the 
Caribbean and Central America – strongly suggest a direct US 
state involvement.30 

Conclusions – the counter culture
Most people were surprised by the result of the 1970 general 
election. While natural caution and common sense urges us to 
the view that the pollsters do sometimes get it wrong (and in 
1970 opinion polls were certainly less sophisticated than 
today) the possibility should also be examined that the 
activities of Ronan O’Rahilly, Mick Farren, Simon Dee and Radio 
Caroline International may have had a serious impact on the 
result. Consider the numbers: in 1970 there were 7.5 million 
UK electors aged 18 to 26, i.e. people who would have been 
part of the target audience for the ‘pirate’ radio stations 
between 1964 and 1967. Although no records exist breaking 
30  After the demise of Swinging Radio England, Don Pierson spent a 
great deal of time setting up various ‘free ports’ (i.e. tax free areas) 
in locations such as Haiti and the Dominican Republic where US 
investors could earn lucrative returns on hotels, casinos, holiday 
resorts etc. Some commentators have seen these initiatives as 
evidence of a US political programme carried out by private sector 
proxies. 

57 Summer 2010



down the participation in the election by age range on the 
turnout of 72% recorded on 18 June 1970, it seems likely that 
between 5.5 million to 6 million young people voted. The 
difference in votes between Labour and Conservative in this 
election was only 900,000 (Conservative 13.1 million – Labour 
12.2 million). If only 10% of the electors in the 18 to 26 age 
group switched their votes because of a disenchantment with 
Labour policy toward the ‘pirate stations’ and youth culture 
generally, this would imply 550,000-600,000 votes against 
Labour that might otherwise have been in favour – enough to 
change the result. In fact even a much smaller number than 
this would have swung it from Wilson to Heath.

O’Rahilly, who was not shy about making claims on this 
and other matters, would later say, when interviewed in the 
1980s, that in June 1970 he targeted 100 marginal 
constituencies and distributed 5 million anti-Wilson leaflets. 
Selecting marginal constituencies is usually a careful and 
somewhat academic activity and not one – normally – 
expected from pop music hustlers. Did he have help in doing 
this? Who paid for the 5 million leaflets? The defeated Labour 
Party leadership clearly thought there was a case to be 
answered here. They lodged a complaint about the 
campaigning activities of Ronan O’Rahilly with the police on the 
grounds that he was in breach of electoral law (he was) by 
distributing specifically partisan and targeted material without 
indicating a printer or agent and without submitting proper 
expenses. This resulted in a major Special Branch enquiry 
throughout the remainder of 1970 during which Simon Dee 
(whose whereabouts were known) was arrested and 
questioned. But no action was taken against Ronan O’Rahilly 
(who could not be traced to any UK address). In the end 
nothing was done about Dee. The extent of his involvement – 
turning up in a double decker bus, signing some autographs 
for teenagers and doing some DJ-ing were hardly criminal 
offences, even if carried out in 100 consecutive marginal 

58 Summer 2010



constituencies.  
The role played by the Voice of America and the US 

Embassy in Rome in influencing the outcome of the 1948 
Italian election is a matter of record. Can a similar process be 
seen at work in the UK in 1970?

End piece
How much of all of this did Simon Dee know? He spent 1964-
1965 on board Radio Caroline, confined to a ship for 4 weeks 
at a stretch, in a small cabin, the vessel heaving in poor 
weather and a great deal of time to think and talk to the US 
broadcasting engineers, the Dutch crew and fellow DJs. A clip 
of his being interviewed exists in which he says that Radio 
Caroline is employing 100 people. Did he wonder who was 
paying for this? The briefing prepared for Ministers in 1964 
when Caroline took to the air states that much of the money 
behind the venture could not be accounted for and that there 
was other information that the civil servants preparing the 
report would prefer to only provide verbally. Dee and O’Rahilly 
were friends – they had hung around Soho together in the 
early 1960s. Did O’Rahilly talk freely to Dee about the US 
background to Radio Caroline?

Dee exited the mass media on 28 February 1970 after 
an episode of his TV chat show that featured John Lennon and 
Yoko Ono (promoting their newly released single Instant 
Karma), Michael X, and George Lazenby (naming the 
individuals who he considered had killed John F Kennedy). This 
would be quite something, even today, and is perhaps a 
measure of how conventional and undemanding celebrity 
culture and contemporary politics in 2010 have become. In its 
own way this is perhaps the best obituary Simon Dee could 
have.   
 
Simon Matthews has a BA and MA in Modern History. He runs a 

59 Summer 2010



company that works with local authorities, community groups 
and housing associations, finding empty land and property and 
bringing it back into use. At present he is searching for a 
publisher for a book on the pirate radio boom in the UK in the 
1960s and various related topics.

60 Summer 2010




